PZU planuje przejęcia na międzynarodowym rynku ubezpieczeń
PZU jest zainteresowany kupnem aktywów ubezpieczeniowych należących do amerykańskiego AIG w Europie Środkowo-Wschodniej, w tym również w Polsce - poinformował prezes PZU Andrzej Klesyk.
10.12.2008 | aktual.: 13.10.2009 12:41
Podczas środowej konferencji prasowej Klesyk powiedział, że PZU nie zamierza natomiast ubiegać się o kupno AIG Bank Polska. Zainteresowanie kupnem tego banku potwierdził PKO BP.
AIG ma w Polsce Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie Amplico Life i Towarzystwo Ubezpieczeń Majątkowych AIG Polska. Spółka prowadzi też AIG TFI, AIG PTE oraz AIG Bank Polska.
Klesyk powiedział w środę dziennikarzom, że PZU jest zainteresowane przejęciami firm ubezpieczeniowych w Europie Środkowo-Wschodniej. Spółkę interesują też firmy prowadzące działalność ubezpieczeniową lub paraubezpieczeniową w Polsce. PZU chce też brać udział w konsolidacji rynku towarzystw emerytalnych i rynku TFI.
_ Chcemy polepszyć naszą pozycję na rynku TFI i na rynku towarzystw emerytalnych _ - powiedział dziennikarzom Klesyk.
Na pytanie, czy spółka byłaby zainteresowana kupnem AIG TFI czy AIG PTE, odpowiedział: _ Jeśli będzie na sprzedaż, to się przyjrzymy. _
Prezes powiedział, że PZU nie jest zainteresowane przejęciem banku poza granicami kraju, ale mogłoby rozważyć kupno dużego banku w Polsce.
_ Na pewno nie kupimy banku poza Polską, bo to nie ma sensu. Kapitał, który mamy, chcemy przeznaczyć na naszą podstawową działalność. Jeśli natomiast chodzi o bank w Polsce, to kupno banku spoza pierwszej dziesiątki nic nam nie daje. Jeśli przypadkiem duży bank detaliczny byłby do kupienia, to moglibyśmy się przyjrzeć _ - wyjaśnił.
Klesyk poinformował, że PZU ma 10-12 mld zł nadwyżki kapitału, które może przeznaczyć na inwestycje. Na przejęcie międzynarodowych aktywów ubezpieczeniowych PZU może wydać do 5-7 mld zł. Chce, by inwestycje zagraniczne dały 15-procentowy udział w składce.
Ekspansja zagraniczna to jeden z elementów opublikowanej w środę strategii grupy PZU na lata 2009 - 2011.
Strategia PZU zakłada też wzrost udziału w rynku w wybranych segmentach i uruchomienie wielokanałowego modelu obsługi klienta.
_ Chcemy walczyć o udziały w rynku w segmencie ubezpieczeń grupowych i komunikacyjnych. Naszym celem jest zahamowanie spadku udziału w rynku, a w dłuższej perspektywie wzrost co najmniej jak rynek _ - powiedział prezes PZU na środowej konferencji prasowej.
Strategia zakłada też osiągnięcie ponadrynkowej stopy zwrotu w innych segmentach rynku, w tym w ubezpieczeniach zdrowotnych i ubezpieczeniach na życie. Docelowo ubezpieczenia zdrowotne miałyby być trzecim filarem grupy PZU.
PZU chce też inwestować w sieć dystrybucji. Do 2013 roku sieć placówek sprzedażowych grupy ma liczyć około 750 punktów.