Trwa ładowanie...
d27cor5

Raport dla UKE wskazuje, że podział TP jest skutecznym środkiem regulacyjnym (opis2)

26.11.Warszawa (PAP) - Z raportu ekspertów przygotowanego dla
Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE) wynika, że należy uznać
separację funkcjonalną za skuteczny środek...

d27cor5
d27cor5

26.11.Warszawa (PAP) - Z raportu ekspertów przygotowanego dla Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE) wynika, że należy uznać separację funkcjonalną za skuteczny środek regulacyjny w celu eliminacji postawy antykonkurencyjnej TP SA oraz w celu ograniczenia możliwości wykorzystywania przez TP słabości systemu prawnego - podał UKE na stronach internetowych.

Z raportu wynika też, że nie można natomiast uznać tego środka jako właściwego narzędzia do eliminacji pozostałych, zidentyfikowanych barier rozwoju rynku.

Według opracowanego wstępnego harmonogramu podział TP będzie trwał przynajmniej 48 miesięcy, a szacowane ramy czasowe nie obejmują okresu przygotowania decyzji nakładającej obowiązek separacji funkcjonalnej.

Z analiz w raporcie wynika, że optymalnym rozwiązaniem separacji funkcjonalnej jest utworzenie w ramach TP trzech jednostek organizacyjnych: jednostki wydzielonej (JW) świadczącej usługę LLU i usługi towarzyszące, jednostki hurtowej (JH) świadczącej usługę WLR, BSA i pozostałe usługi hurtowe oraz jednostki sprzedaży detalicznej (JSD), świadczącej wyłącznie usługi detaliczne.

d27cor5

Według analiz konsorcjum przygotowującego raport koszty podziału Telekomunikacji Polskiej (TP SA) są szacowane na 754 mln zł w okresie 5-letnim, zaś według analiz TP SA koszty te wynoszą ok. 641 mln zł. Wstępne oszacowanie korzyści konsumentów w okresie 5- letnim to kwota rzędu ok. 704 mln zł.

"Wstępne oszacowanie ekonomicznych kosztów i korzyści związanych z wprowadzeniem separacji funkcjonalnej TP pokazuje (patrz rozdział 6), że w analizowanym okresie mierzalne korzyści konsumenta z wprowadzenia separacji (tzn. wynikające z oszczędności konsumentów w wyniku obniżania cen detalicznych, przy założeniu usunięcia bariery w postaci niewłaściwych relacji cenowych WLR, BSA i LLU), są zbliżone do kosztów jej wprowadzenia" - podano.

"Stąd też przy podejmowaniu decyzji o separacji funkcjonalnej TP należy uwzględnić inne korzyści (także niemierzalne) oraz zidentyfikowane w raporcie ryzyka w zakresie skuteczności wdrożenia separacji funkcjonalnej" - napisano.

Ocena korzyści i ryzyk w zakresie wpływu separacji funkcjonalnej na inwestycje w sieci telekomunikacyjne w Polsce oraz interes użytkowników końcowych, a także doświadczenia krajów, które wdrożyły lub rozpoczęły proces separacji funkcjonalnej, w ogólnej konkluzji wskazują na przewagę korzyści z wprowadzenia tego środka regulacyjnego" - wynika z raportu.

d27cor5

W raporcie podano, że kluczowym czynnikiem sukcesu wprowadzenia separacji funkcjonalnej jest uzyskanie zgody Komisji Europejskiej na jej zastosowanie oraz utrzymanie tej decyzji przez sądy polskie.

"Możliwe jest to w drodze zmian legislacyjnych na gruncie prawa wspólnotowego i krajowego" - podano.

"Nawet w sytuacji faktycznego nałożenia na TP obowiązku podziału funkcjonalnego, nie można wykluczyć, że proces wprowadzania separacji funkcjonalnej okaże się skomplikowany, długotrwały i utrudniony ze względu na brak kooperacyjnej postawy ze strony TP" - napisano w raporcie.

d27cor5

Celem raportu było przeprowadzenie analizy możliwości wdrożenia separacji funkcjonalnej w Polsce oraz przedstawienie rekomendacji w zakresie optymalnego wariantu podziału TP.

Przeprowadzone analizy wskazują, że na rynkach usług telefonii stacjonarnej i usług transmisji danych brak jest skutecznej konkurencji, który znajduje swój wymiar w silnej przewadze rynkowej TP.

Z przeprowadzonych badań opinii operatorów alternatywnych (OA) wynika, że istnieje trwała bariera rozwoju rynku w postaci postawy antykonkurencyjnej TP, której przejawem są działania obstrukcyjne w zakresie współpracy z OA oraz przepływ informacji w Grupie TP, umożliwiający podejmowanie działań antykonkurencyjnych.

d27cor5

Innymi trwałymi barierami są: niska jakość sieci dostępowej oraz ryzyko związane z działalnością OA na bazie decyzji administracyjnych (wynikające m.in. ze słabości polskiego systemu prawnego).

Istotne znacznie ma też istnienie bariery przejściowej w postaci braku właściwej relacji cenowej pomiędzy opłatami za usługi hurtowe WLR, BSA i LLU, co zdaniem OA powoduje, że świadczenie usług detalicznych na bazie LLU jest obecnie nieopłacalne. Jest to bariera dla rozwoju konkurencji na bazie infrastruktury.

Dotychczasowe środki regulacyjne nie wyeliminowały zidentyfikowanych w raporcie barier dla rozwoju rynku i brak jest perspektyw na ich wyeliminowanie.

d27cor5

Analizy środka regulacyjnego w postaci separacji funkcjonalnej, a także przykładów rozwiązań wprowadzanych w innych krajach (tzn. w Wielkiej Brytanii i Nowej Zelandii) wskazują, że wprowadzenie separacji funkcjonalnej operatora zasiedziałego (OZ) jest w stanie wyeliminować barierę w postaci postawy antykonkurencyjnej TP.

Analizy wskazują także, że separacja funkcjonalna dodatkowo może również ograniczyć negatywne skutki dla rozwoju konkurencji wynikające ze słabości systemu prawnego w Polsce (poprzez m.in. zmianę postawy TP, która nie będzie nakierowana na wykorzystywanie luk i słabości systemu prawnego).

Separacja funkcjonalna nie ma jednak wpływu na barierę w postaci niskiej jakości infrastruktury oraz nie będzie w stanie zlikwidować niewłaściwych relacji opłat za usługi hurtowe WLR, BSA, LLU.

d27cor5

W celu ich eliminacji konieczne jest podjęcie dodatkowych działań regulacyjnych, przy czym po odpowiedniej zmianie relacji stawek hurtowych usług regulowanych, separacja będzie rozwiązaniem wspierającym rozwój usługi LLU jak i pozostałych usług hurtowych.

"W świetle obowiązującego aktualnie porządku prawnego istnieje oparta na art. 8 ust. 3 i 4 Dyrektywy o dostępie możliwość prawna zastosowania środka regulacyjnego w postaci separacji funkcjonalnej OZ, przy czym niepewny jest wynik oceny tego środka przez organy sądowe w Polsce, z uwagi na niejednoznaczne podstawy prawne, a także wymaga on zgody Komisji Europejskiej uzależnionej od stwierdzenia, iż środek ten jest adekwatny, uzasadniony oraz proporcjonalny, a dotychczas stosowane środki nie wyeliminowały i nie stwarzają perspektyw wyeliminowania stwierdzonej bariery w postaci antykonkurencyjnej postawy TP" - napisano na stronach internetowych UKE.

Jako poważne ryzyko efektywnego wdrożenia separacji funkcjonalnej jawi się brak niebudzących wątpliwości i skutecznych środków egzekucyjnych w celu przymuszenia TP do wykonania wszystkich działań niezbędnych do prawidłowego wdrożenia separacji.

Prezes UKE informowała wcześniej, że chce podzielić telekom na część hurtową i detaliczną, aby poprawić warunki konkurencji na rynku.

Raport został wykonany na rzecz Prezesa UKE przez Konsorcjum doradcze: KPMG, KPMG Advisory, Kancelarię Grynhoff, Woźny, Maliński oraz Instytut Łączności.(PAP)

bas/ jtt/

d27cor5
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d27cor5