Reforma edukacji. Piontkowski: oceniam ją bardzo dobrze
- Reformę minister Anny Zalewskiej oceniam bardzo dobrze – powiedział w programie "Money. To się Liczy” Dariusz Piontkowski, szef resortu edukacji. – To jest zmiana, która pozwoli nam lepiej uczyć polską młodzież, ona dobrze przysłuży się młodym ludziom. Ale jak każda duża zmiana być może będzie potrzebowała jakiejś korekty, jeśli będzie taka potrzeba. Reforma na razie odbywa się w szkołach podstawowych, za chwilę wejdzie do szkół średnich i wtedy będziemy mogli ją całościowo ocenić. Jeśli dziś szkoły narzekają na brak klas i zmianowość, to znaczy, że samorządy źle przygotowały się do reformy, o której wiadomo od 2016 r.
Panie mistrzu jako były nauczyciel… Rozwiń
Transkrypcja:
Panie mistrzu jako były nauczyciel jakby pannę ocenił reforma edukacji
Dukat
Powiedz wyraźnie że ta
Reformy obejmuje na razie
Część rzeczy
Są związane z
Formujemy
Którego wykaszania gimnazja w
W tym roku ostatnio
Przygotowaliśmy zmianę programową która
Stopniowo będzie
Wchodziła do
Średniej od tego od września dla klas 13 a dla tych starszych czyli od jednego do sześciu Nie no to już
Właśnie mówię że ta reforma na razie
To dotyczy
Czego
Rozkład 1
8:00 także
Że częściowo przedszkoli bo tam przywróciliśmy możliwość nauczania dzieci
Pisania i czytania czego wcześniej nie było
Od września to reforma dotrze do
Średnica pierwszą rocznicę
Nauczyciel
W skali od jednego do sześciu
To to ile by pan jutro forma która pozwoli uczyć nam lepiej polską młodzież lepiej przygotować do
Czy dla pacjenta
Tego nie uważam że bardzo dobrze to reforma przez
Służy się w polskim młodym ludziom
Bardzo dobrze
Przysłużył się młodym ludziom
Taka każda duża zmiana
Być może będzie
Potrzebował jakieś nie
Jak będzie taka potrzeba
Czyli jakie na
Zależy zobaczymy co wyjdzie na razie nie widzę jakieś
Podstaw do tego żeby dokonywać tutaj zasadniczych zmian wyraźnie powiem jeszcze raz że ta reforma dopiero
Dotyczy
Szkół podstawowa
Za chwilę wejdzie
Średnich i wtedy całość
Gdy
Przejdziemy cały rocznik
Początku do końca
Ten nowy system edukacyjny będziemy mogli ocenić się jak to wypadło
Być może dokonać jak
Jakieś korekty dotyczy to także Szkół Zawodowych szkolnictwa zawodowego próbują przywrócić znaczenie tego
Moje dziecko chodzi do
Podstawówki i przed wakacjami zadano mi takie pytanie
Czy mam zmusić
Dzieci do przychodzenia na 7:30 rano do szkoły
Czy zrezygnować z jednej lekcji religii
W tygodniu czyli żeby była tylko jedna lek
Religii co mam zabrać
Dobrze żeby pan zapytał samorząd do którego ten
Choćby nie wiem co
Co to jest Warszawa
Jakieś inne miasto warszawskie prócz
No to może trzeba by było zapytać dlaczego nie starali się o to aby wybudować nowe pomieszczenia czy nowe budynki
Roku wyborczy liście że nie przecież o tym że reforma będzie siedziała to było już od dawna wiadomo
14 to
To się pojawiło ale proszę pamiętać również o tym że chociażby w 2000 chyba
14 roku
Podwójny rocznik
Związane z przymusem
Dladzieci6
Sześcioletnie kto sobie platforma z peselem doprowadziły do tego
Że dzieci przymusowo sześcioletnich
Do szkół
Ten rocznik w tej chwili z tego co pamiętam kończysz
4:05 klasy
Szkoły podstawowe i wtedy wtedy pojawił się już problem ze zmianą kością i to samorządy
Przypomnę zgodnie z
Prawodawstwem odpowiadają za słup
Substancje
Na taką trwałą szkolnictwa czyli czyli
One opowiadają
To trzeba wybierać klawiaturę
Oddano nową
Szkołę podstawową
Poszło do niej część dzieci ale i tak
Trzeba było up
Sprawa jest taka że
No dobrze ale to
Po śląsku
Chusteczek burmistrzów prezydentów i wójtów to proszę mi dać szansę do końca
Żebym wyjaśnił na
Na czym polega problem
To proszę pytać wójtów burmistrzów i prezydentów miast których państw
Wybierają oraz radnych
Co mają zamiar zrobić w sytuacji
Kiedy Budowane są nowe osiedla setki Tysiące ludzi
Podałem się do Nowego Miasta
Dodanego
A jednocześnie samorząd nawet nie zostawia miejsce nad aby wybudować żłobek przedszkole czy szkołę podstawową i to
Asia problem jedno wąż ale to widocznie ale to przepraszam bardzo to jeżeli to jeżeli samorząd oddaje nową szkołę to
Mniej więcej wie ile się
Spodziewa dzieci bo
W przedszkolu wiadomo ile jest dzieci od momentu urodzenia mamy dane demograficzne i związku
Samorząd
Zdaję sobie sprawę na ile
Dzieci
Na jaką liczebność musi przygotować klasyczną
Oczywiście to samorząd
I to że pojawiło się nagle dużo więcej dzieci
Ale gdzie się pojawiło nagle dużo więcej nie trzeba było z klasy zrobić
Nie było tam gimnazjum nie trzeba
Ale to przepraszam bardzo
Dotąd większość gimnazjów
Było
Samym budynku
Co
Samorządy dotąd miały pretensje do rządu o to że zmniejszamy liczbę roczników które podlegają samorządowi gminne
Bo dotąd szkoła podstawowa i gimnazjum to było 9
Roczników
Teraz zostaje ośmioklasowa Szkoła Podstawowa pan próbuję mi powiedzieć że po zmniejszeniu jednego rocznika zwiększyła się liczba dzieci w szkole podst
No coś tu nie gra
Japonia redaktorze
W szkole zajęcia
Do 17:00 to znaczy że samorząd Czy to znaczy że samorząd to znaczy że samorząd
Nie właź
Nie wywiązuje się
Się ze swoich obowiązków
Bo powinien doprowadzić do tego i tak jest
Przytłaczająca większość
Że dzieci uczą
Tylko i wyłącznie na jedną z
Zmiany są jeszcze może on ale to jest zadania samorządu No ale panie Reda
Jeszcze raz panu wytłumacz
Jeżeli dotąd było 6 roczników
6 lat szkoły podstawowej 3 lata
9 minut
Teraz po reformie 108 roczników
Szkoła Podstawowa jest
Ośmioletnia
To zmniejszyło się o 1 rocznik
Czyli liczba dzieci w szkole się zmniejszyła
A pan mi próbuje powiedzieć że z powodu reformy w szkołach podstawowych jest dużo więcej dzieci No coś coś nie tak w mojej szkole się to
Wiem też że samorządy mają ogromny
Problem z Mister
Żądają pieniędzy
Bo nie dostali tych
Tych pieniędzy Albo dostali za mało jest
To chcesz albo już chyba ten prosto już może przypomnę panu Jak wygląda
Pod względem formalno prawnym podział obowiązków po
Od wielu lat
Samorządy odpowie
Pogoda jako za zadanie
Własnym czaszką
W ramach tego do
Dostałem pieniądze z tak zwanych
Subwencja oświatowa
To daj to
Dostają także udział w podatku
PIT i CIT
Oraz w podatkach lokalnych
Oraz w podatkach
Lokalne
CityFit LO samorządu W ostatnich latach zwiększyła
Kilkanaście przynajmniej miliardów zł
Przypatrując się Warszawie zauważyłem że
Nie pamiętam Chyba ci w ubiegłym roku
Porównując rok 2018 do 2017 wzrosła 2
Uważa pan że to jest mało
Proszę mi pokazać jakikolwiek samorząd który nagle zyskuje 25% dodatkowo
W jakimś elemencie albo jakiekolwiek Polak który składa pieniądze na lokatę i zaoferowano go że w ciągu
Roku dostanie 25% ten przed uważa pani to jest lokata czy nie uważam że drożeją też inne usługi
Itp
Usługi budowlane że trzeba więcej zapłacić
Ludziom że te inwestycje
Gdzie są droższe Więc to nie jest tak że oni dostali tylko
Tylko pieniądze i nic się nie zmieniło
Podejrzał też nie ale te pieniądze przecież są po to żeby wykorzystać dla dobra swoich mieszkańców
Jeżeli samorząd nie widzi potrzeb edukacyjnych
I nagle Budzisz się
W ciągu kilku miesięcy zauważa że jestem dzieci więcej
Bo na przykład wybudowane nowe osiedla No to coś jest nie tak z
Planowaniem
Ja słyszałem o takich
Że w niektórych dzielnicach na przykład nie przewidziano w ogóle
A miejsce na szkołę lub przedszkole i potem państwo będą mówili co zrobi minister
W tej sytuacji No są to kompetencje samorządu coś nie tak
Funkcjonuje w tym
Tylko i wyłącznie samorządy są
Powinna a reforma edukacji była świetnie
Przeprowadzona w błyskawica
Reforma edukacji reforma edukacji była potrzebna Po pierwsze bo głównym jej Zadaniem miało być
Przywrócenie czy
Czteroletnia golice
Liceum go
Wielu specjalistów
Że ten system
Którym uczniowie
Uczyli się po 3
Najpierw
46
Potem 3 letnie gimnazjum
Trzyletnie liceum
Zupełnie się nie
Sprawdził To już nasi poprzednicy z PO PSL do tego samego wniosku doszli
Ponieważ nie wiem czy pan wie zreformowal i program nauczania w takich
Sposób że uczniowie gimnazjum
Kończyli program gimnazjum w pierwszej klasie szkoły średniej
I na tym etapie skończyło się tak naprawdę nauczanie ogólnokształcącym potem było półtora roku na to aby przygotować świadoma
Ten system Był fatalny
Dlatego przywracamy czteroletnim liceum natomiast nie da się doprowadzić do tej zmiany tekst
Spróbuję panu wiem próbuję panu wytłumaczyć że to prawo
Czy to jest dobrze Ja mam raczej
O to że to zostało
Wprowadzono od tak błyskawicznie nieprawdaż to mamy naprawdę ponieważ jeszcze raz panu Wytłumacz że o tym że są
Zmiany potrzebne mówili
Byliśmy już w wyborach 2015 roku 2016
2016 ale wygaszamy to nie jest tak że nagle zlikwidowali się w
W ciągu kilku miesięcy
System wygaszanie gimnazjów rozpoczął się od
A tego roku Kiedy zaczęliśmy mówić o zmianie ustawy A tak więc no i teraz jest wygaszony
Teraz jest trzeci rok
W którym wygaszamy gimnazja
Auto wygaszanie gimnazjum brało się także jest danych demograficznych
Które mamy
Na tej
Na tym wykresie podane są pokazać to
Będzie Ja proszę pokażę
Proszę proszę bardzo
Na tym wykresie pokazano liczebność
Poszczególnych
I proszę zauważyć że wyraźnie jestem
I ten rocznik który teraz będzie trafiał do szkół
Średnie Kto jest najmniej liczny rocznik
W perspektywie
Kolejnych kilku lat
Gdybyśmy przesuwali to wygaszanie gimnazjów o kolejne kilka lat
To wówczas liczba
Młodzież aspirujących do szkoły średnich byłaby jeszcze większa
Związku z tym tak naprawdę my nie mieliśmy wyjścia
Chcąc przeprowadzić
Reformy struktur
Rano musieliśmy brać po
Pod uwagę demografie
I ta liczba dzieci dzisiaj z tak zwanego podwójnego rocznika to jest mniej więcej ta sama liczba dzieci która skierowała do
Pośrednik 2
1009
Czemu 2009-10