Reklamy wzdłuż Zakopianki mają zniknąć. Urzędnicy dają na to dwa lata

Billbordy i reklamy z poboczy wzdłuż Zakopianki szpecą i zasłaniają widok na Podhale i Tatry - tak przynajmniej twierdzą urzędnicy. Inicjatywę w sprawie likwidacji reklam podjęło województwo małopolskie we współpracy z niemal wszystkimi gminami leżącymi wzdłuż trasy.

Województwo małopolskie porozumiało się już z 11 gminami w sprawie likwidacji billboardów wzdłuż Zakopianki
Źródło zdjęć: © PAP | Grzegorz Momot
Jacek Frączyk

Projekt "Montevideo", co w tłumaczeniu z języka hiszpańskiego oznacza "widzę góry", zaprezentowano w środę podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy.

Jak przypomniał Jacek Krupa, marszałek Małopolski z ramienia Platformy Obywatelskiej, droga krajowa nr 7, a następnie 47, czyli Zakopianka, to najpopularniejsza trasa łącząca Kraków z Podhalem. Każdego dnia przejeżdżają nią dziesiątki tysięcy osób, podążających w stronę Tatr i z powrotem. Nie dziw, że to również atrakcyjne miejsce do tego, by postawić billboard.

- Projekt "Montevideo" przeciwstawia się obecnej sytuacji, kiedy jadąc Zakopianką w góry widzimy głównie reklamy. Mamy tam kompletny śmietnik krajobrazowy, jest to obrzydliwe i zakłóca krajobraz. Ludzie jadą w góry, żeby cieszyć się widokami, a nie denerwować przesłaniającymi je samowolami reklamowymi - zaznaczył Krupa.

Jak ocenił, propozycja nowych regulacji spotkała się z pozytywnym odzewem ze strony zdecydowanej większości gmin, przez które przebiega droga. Inaczej na ten temat patrzą na pewno właściciele gruntów, na terenie których postawiono billboardy - dzięki nim mogą liczyć na dodatkowy zarobek.

Do foodtrucka w drodze nad Morskie Oko

Według Krupy nowe przepisy mogą wejść w życie nawet od 1 stycznia 2018 roku, co skutkowałoby "oczyszczeniem" krajobrazu w ciągu 1-2 lat.

Projekt "Montevideo" to inicjatywa samorządu województwa małopolskiego, która ma zachęcić gminy położone wzdłuż Zakopianki do usunięcia zasłaniających krajobraz, szpecących reklam i billboardów, a także wprowadzenia odpowiednich przepisów, regulujących zasady wieszania szyldów i montowania obiektów małej architektury.

Według zapowiedzi Krupy gminy, które zdecydują się na podjęcie działań i przyjęcie własnych tzw. uchwał reklamowych, mogą liczyć na wsparcie województwa małopolskiego - merytoryczne i prawne. Mogą też wykorzystać przygotowany przez Małopolskę wzorcowy projekt takiej uchwały, który może pomóc, ale też przyspieszyć i ujednolicić wprowadzane przepisy.

- Teraz właściwie bez ograniczeń każdy właściciel na własnej działce może postawić nieograniczoną liczbę billboardów i reklam czy zawiesić byle jaki szyld - przypomniał Krupa.

Pomysłodawcą nowej regulacji jest Janusz Sepioł, senator i były marszałek województwa małopolskiego. Zgodnie z propozycją w pasie 200 m od jezdni Zakopianki w obszarze niezabudowanym i 50 metrów w miejscach ze zwartą zabudową obowiązywałby całkowity zakaz ustawiania reklam, a szyldy i mała architektura podlegały rygorystycznym regulacjom.

Zgodnie z proponowanymi rozwiązaniami gminy będą mogły nakładać kary za nielegalnie ustawione reklamy lub niedostosowane szyldy w pasie Zakopianki. Kary będą naliczane według stawek maksymalnych. W przypadku standardowego billboardu reklamowego mogą sięgać nawet 4,6 tys. zł miesięcznie.

11 gmin jest "za"

Inicjatywę "Montevideo", której pomysł zrodził się w ubiegłym roku, dotychczas poparło 11 z 13 gmin, przez które przebiega Zakopianka: Mogilany, Myślenice (miasto i gmina), Pcim, Lubień, Jordanów, Rabka-Zdrój (miasto i gmina), Raba Wyżna, Nowy Targ (gmina wiejska), Nowy Targ (miasto), Poronin i Zakopane. Najbardziej zaawansowane prace w kwestii reklam trwają w Rabce-Zdroju i Nowym Targu (zarówno w mieście, jak i gminie).

Wójt gminy Nowy Targ Jan Smarduch przypomniał, że samorząd ten, jako jeden z pierwszych przyjął uchwałę intencyjną w tej sprawie.
- To pierwszy krok do przygotowania projektu uchwały, która będzie regulować zasady montowania reklam i małej architektury na terenie naszej gminy. Wierzę, że radni naszej gminy przychylą się do tego projektu i Nowy Targ niebawem uwolni się od reklam - ocenił.

Rady gmin uczestniczących w przedsięwzięciu mają dyskutować nad nowymi przepisami we wrześniu tego roku. Ich poparcie będzie oznaczało rozpoczęcie prac nad tzw. uchwałami reklamowymi, które - jako prawo miejscowe danej gminy - rozwiążą problem billboardów na trasie Kraków - Zakopane.

Pomysłodawcy podkreślili, że projekt "Montevideo" uwzględnia też przyszły przebieg Zakopianki, co oznacza, że budowana obecnie droga od samego początku jej istnienia będzie chroniona przed samowolami reklamowymi.

- Traktujemy ten projekt, pionierski w skali kraju, jako swoisty pilotaż. Jeżeli wypali, to może on uruchomić efekt domina w innych gminach Małopolski - zapowiedział marszałek Krupa.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Emerytura w wieku 40 lat. Policzyli, ile musisz mieć kapitału
Emerytura w wieku 40 lat. Policzyli, ile musisz mieć kapitału
Jak zwiększyć emeryturę z KRUS i ZUS? Nie każdy o tym wie
Jak zwiększyć emeryturę z KRUS i ZUS? Nie każdy o tym wie
Rywal KFC szturmem podbija Polskę. Otwiera 7 nowych lokali
Rywal KFC szturmem podbija Polskę. Otwiera 7 nowych lokali
Wpłata na konto. Od takiej kwoty bank zawiadomi skarbówkę
Wpłata na konto. Od takiej kwoty bank zawiadomi skarbówkę
To koniec znanego browaru. Burmistrz miasta z nazwy marki zabrał głos
To koniec znanego browaru. Burmistrz miasta z nazwy marki zabrał głos
Ceny węgla na Śląsku. Tu kupisz opał najtaniej
Ceny węgla na Śląsku. Tu kupisz opał najtaniej
Coś dla fanów Eurojackpot. Matematyk policzył szanse na wygraną
Coś dla fanów Eurojackpot. Matematyk policzył szanse na wygraną
Pomarańczowe worki na śmieci w kolejnej gminie. Co do nich wrzucić?
Pomarańczowe worki na śmieci w kolejnej gminie. Co do nich wrzucić?
Włoska sieciówka wkracza do Polski. Już otworzyła pierwszy sklep
Włoska sieciówka wkracza do Polski. Już otworzyła pierwszy sklep
Wyniki kontroli PIP w firmie miliardera katolika. Ruszy postępowanie
Wyniki kontroli PIP w firmie miliardera katolika. Ruszy postępowanie
Załamała się, gdy zobaczyła rachunki za prąd. "Płacę jak za pałac"
Załamała się, gdy zobaczyła rachunki za prąd. "Płacę jak za pałac"
Niemcy wysłali ziemniaki do Polski. Zarobili ponad 130 mln zł
Niemcy wysłali ziemniaki do Polski. Zarobili ponad 130 mln zł