Restrukturyzacja na ratunek Pamapolu
Sprzedaż spółek nie związanych z podstawowym zakresem działalności, ograniczenie inwestycji do minimum, optymalizacja struktury finansowej i reorganizacja sprzedaży i marketingu to recepta Pamapolu na ciężkie czasy i słabe wyniki.
Pamapol, producent dań gotowych i mrożonek, miał po trzech kwartałach 2008 r. 5,8 mln zł straty netto wobec 22,45 mln zł zysku rok wcześniej przy obrotach odpowiednio 288,35 mln zł wobec 226,86 mln zł przed rokiem. Ponadto operacje na opcjach walutowych, dokonywane przez spółkę zależną Pamapolu, Warmińskie Zakłady Przetwórstwa Owocowo-Warzywnego (WZPOW) Kwidzyn, mogą obciążyć wyniki finansowe na koniec 2008 r. dodatkową stratą 10,8 mln zł. Pamapol sam nie zawierał transakcji związanych z opcjami walutowymi, ale przejęte przez niego WZPOW Kwidzyn ma niestety nierozliczone transakcje zabezpieczające różnice kursowe walut. Kwidzyn chciał zapewnić sobie odpowiednio wysokie wpływy z exportu w przypadku silnej złotówki, ale złoty mocno osłabł i teraz firma traci na opcjach walutowych. Na szczęście Kwidzyn ma wyższe przychody z eksportu dzięki silnemu euro. Jeśli złotówka się umocni w 2009 r., to być może nie straci na opcjach aż 10,8 mln zł, ale na razie musi taką kwotę zaksięgować.
Na pocieszenie dla inwestorów Pamapol przedstawił optymistyczną strategię na najbliższe trzy lata. Zarząd firmy postawił sobie w niej cztery zadania. Mają one doprowadzić do wzrostu sprzedaży o 15-20 proc. rocznie i poprawić marże operacyjne.
Owe zadania to wyprzedaż majątku nieprodukcyjnego i nie związanego z core biznesem spółki, drastyczne obcięcie wydatków na inwestycje, zmniejszenie zadłużenia o 30-40 mln zł i reorganizacja sprzedaży i marketingu. W szczegółach plany Pamapolu wyglądają następująco:
- Wyprzedaż majątku obejmie: Pamapol-Logistic z siedzibą w Ruścu, która świadczy usługi transportu międzynarodowego - - Hutę Szkła Sławno Sp. z o.o. z siedzibą w Sławnie łącznie z projektem jej budowy centrum wodne (aktywa nabyte wraz z przejęciem Cenos Sp. z o.o. z siedzibą we Wrześni), - nieruchomość po przeniesionym zakładzie rafinacji soli (Cenos) nieruchomości gruntowe o powierzchni ponad 1,19 hektarów położone we Wrześni Zakład w Pożdzenice o pow. 3,27 hektarów nieruchomość w miejscowości Wincentów o powierzchni 3,41 hektarów. Razem ze sprzedaną w grudniu 2008 r. częścią nieruchomości (4,8 hektarów) wyłączoną z produkcji zakładu Warmińskich Zakładów Przetwórstwa Owocowo-Warzywnego w Kwidzynie Pamapol chce z tych transakcji osiągnąć przychody w łącznej wysokości około 25-30 mln złotych.
- Cięcie inwestycji, na rok bieżący zostały one ograniczone do minimum i zakładają: dokończenie inwestycji w mroźnię w zakładach Mitmar Sp. o.o. z siedzibą w Głownie dokończenie inwestycji i uruchomienie produkcji mrożonych dań gotowych z mięsem w Mitmar uruchomienie linii do produkcji frytek w WZPOW inwestycja w produkcję warzyw mrożonych w Zakładach Przetwórstwa Owocowo-Warzywnego Sp. z o.o. w Ziębicach Na realizację powyższych inwestycji Pamapol planuje przeznaczyć w 2009 roku kwotę około 7 mln złotych.
- Pamapol chce też zoptymalizować strukturę finansową, dzięki m.in. skróceniu cyklu rotacji zapasów i należności. Docelowo zarząd planuje również w perspektywie roku zmniejszenie zadłużenia o około 30-40 mln złotych.
- Reorganizacja działów sprzedaży i zmiana polityki marketingowej. Zarząd planuje skoncentrować sprzedaż produktów brandowych w kraju (z wyjątkiem mrożonek) w Pamapolu– Dystrybucja w Wieluniu. Pozostałe formy sprzedaży produktów niemrożonych grupy, w tym eksport i przetargi, będzie koordynował Pamapol S.A., a za sprzedaż produktów mrożonych w kraju i zagranicą będzie odpowiadał dział sprzedaży WZPOW. W 2009 roku Grupa zamierza wprowadzić na rynek nowe produkty w obecnie obsługiwanych segmentach żywności przetworzonej, oraz oferować je w nowych rodzajach opakowań, łatwiejszych w użyciu, oraz atrakcyjniejszych dla konsumenta. Elementem istotnym dla realizacji tego zamierzenia będzie zwiększenie poziomu wsparcia marketingowego sprzedaży konsumenckiej. Zarząd planuje zwiększyć zaangażowanie w sponsorowanie przedsięwzięć sportowych, oraz w inne działania mające na celu bezpośrednie dotarcie z ofertą produktową do kanału detalicznego. Autor: JS