Trwa ładowanie...

Rośnie sprzedaż komputerów firmy Acer, a spada Dell

W II kwartale br. na świecie sprzedano ponad 68 mln komputerów, czyli o 5 proc. mniej, niż w II kwartale 2008 r. Tajwański Acer zanotował 34-proc. wzrost sprzedaży, a amerykański Dell - 17-proc. spadek - wynika z raportu firmy analitycznej Gartner.

Rośnie sprzedaż komputerów firmy Acer, a spada DellŹródło: Jupiterimages
dyp0hdf
dyp0hdf

Najwyższą sprzedaż miał Hewlett-Packard (HP) - 13,4 mln sztuk. To o niespełna 3 proc. więcej, niż rok wcześnie. Na drugim miejscu znalazł się Dell (9,3 mln sztuk), ale sprzedaż firmy w porównaniu z 2008 r. spadła.

Bardzo dobre wyniki w II kwartale zanotował tajwański Acer - 9,2 mln sprzedanych sztuk i ponad 34-proc. wzrost sprzedaży. Kolejne miejsca zajęły: Lenovo (5,8 mln i 3,2-proc. wzrost) oraz Toshiba (3,4 mln i 10-proc. wzrost).

Zdaniem analityka IT firmy PMR Pawła Olszynki, słabsze wyniki Della (trzeci kolejny kwartał na minusie) są konsekwencją wyboru grupy docelowej, na której skupia się amerykański producent - sektora biznesowego.

_ W czasie kryzysu zostają zdecydowanie wydłużone cykle wymiany sprzętu. Klienci biznesowi, masowo ograniczając koszty działalności, są zainteresowani maksymalnym opóźnieniem tych procesów. Zarówno biznes, jak i użytkownicy indywidualni chcą też wydawać mniej. W związku z tym rośnie popyt na tańszy sprzęt, np. netbooki, czyli małe laptopy _ - wyjaśnił.

dyp0hdf

Zaznaczył, że dla tajwańskiego producenta - firmy Acer - grupa docelowa to przede wszystkim rynek masowy. "Wygrywa on ceną, ma znakomity wskaźnik ceny do jakości. Dla klientów indywidualnych czy mniejszych firm, w obecnej sytuacji na rynku ma to kapitalne znaczenie" - powiedział ekspert. Dodał, że Acer również od początku dużo inwestował w netbooki, których sprzedaż, pomimo kryzysu, rośnie szybko.

Zdaniem Olszynki, HP ma zbyt dużą przewagę nad resztą producentów, by mógł obawiać się straty pozycji lidera w rankingu. _ Firma korzysta na słabości Della i zyskuje na rynku korporacyjnym. Z drugiej strony jest też w stanie sprzedawać tańszy sprzęt na rynku detalicznym. Mimo bardzo dynamicznego rozwoju Acera, HP ma cały czas dużo więcej do powiedzenia na rynku rodzimym - w USA _ - dodał.

Ekspert prognozuje, że prawdopodobnie udziały w rynku Toshiby zaczną rosnąć. _ Tym bardziej, że Toshiba specjalizuje się w produkcji komputerów przenośnych, w tym netboków _ - powiedział.

Olszynka uważa, że II kwartał był dla sprzedawców pecetów lepszy niż oczekiwano. _ Nadzieje na wyższą sprzedaż daje oczywiście tradycyjnie IV kwartał, choć z oczywistych powodów w ubiegłym roku nie było różowo. Cały czas słabo wygląda region Europy Środkowo-Wschodniej i prognozy nie są zbyt optymistyczne. Wiele będzie zależeć od sytuacji makroekonomicznej i wydatków na rynku biznesowym. Moje prognozy dla Polski to wzrost poniżej 5 proc. Na świecie powinno być powyżej tego progu _ - powiedział. Ekspert BCC Krzysztof Szubert powiedział, że firmy, które stawiają na komputery przenośne (Acer, Toshiba, HP) radzą sobie znacznie lepiej i ten trend będzie się raczej utrzymywał. _ HP ma dodatkowo bardzo rozbudowany kanał sprzedaży i w czasach spowolnienia gospodarczego sprawdza się to doskonale. Dell nie posiada tak rozbudowanego kanału, co automatycznie odbija się na wynikach _ - dodał.

dyp0hdf

Szubert zaznaczył, że światowe spowolnienie gospodarcze sprawiło, iż trudno jest prognozować wyniki poszczególnych producentów pecetów. _ Klienci wstrzymują zaplanowane zakupy technologii IT, ograniczając je wyłącznie do elementów niezbędnych oraz dających szybki zwrot z inwestycji. Większość sprzedaży technologii IT odbywa się w ostatnim kwartale, a w tym roku w ostatnich miesiącach spodziewane są wyniki nawet na poziomie 60-70 proc. rocznej sprzedaży _ - podsumował.

Gartner to firma analityczna, zajmująca się badaniami branży IT. Jej siedziba mieści się w Stamford w USA. Firma powstała w 1979 roku. Zatrudnia 1,2 tys. analityków i konsultantów w 80 krajach na całym świecie.

dyp0hdf
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dyp0hdf