Rozpoczęto budowę odcinka A2 Nowy Tomyśl - Świecko

Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk, dyrektor generalny Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Lech Witecki oraz prezes Autostrady Wielkopolska Andrzej Patalas w czwartek wmurowali w Bolesławicach (wielkopolskie) akt erekcyjny, rozpoczynający budowę odcinka autostrady A2 pomiędzy Nowym Tomyślem a Świeckiem. Do końca 2011 roku ma zostać oddane do użytku 106 kilometrów tej trasy.

Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk podczas uroczystości rozpoczynającej budowę odcinka Autostrady A2 pomiędzy Świeckiem i Nowym Tomyślem
Źródło zdjęć: © PAP | Bogdan Borowiak

_ Ten odcinek włączy polski system autostradowy do europejskiej sieci autostrad. Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że dobre drogi to układ nerwowy gospodarki. Dlatego ta autostrada będzie służyła nie tylko kibicom, którzy przyjadą do Polski na Euro 2012, ale będzie służyła przede wszystkim polskiej gospodarce przez długie lata _ - powiedział Grabarczyk.

Andrzej Patalas przypomniał, że spółka koncesję na budowę tego odcinka otrzymała 12 lat temu.
_ Po wieloletnich, często bezsensownych negocjacjach wreszcie udało nam się rozpocząć budowę bardzo potrzebnego dla nas odcinka autostrady. Przez te lata musieliśmy wielokrotnie podchodzić do tego projektu ze względu na pojawianie się nowych dyrektyw unijnych dotyczących ochrony środowiska _ - powiedział.

Patalas zwrócił uwagę na ogromne korzyści, głównie ekonomiczne, jakie przyniesie wybudowanie tego odcinka. _ Na przykład wykonanie większej ilości węzłów ma ogromne znaczenie dla rozwoju gmin, przez które będzie przebiegać droga _ - podkreślił.

Droga z Nowego Tomyśla do Świecka będzie pierwszym tak długim odcinkiem autostrady wybudowanym w technologii betonowej w Polsce. Zakres prac obejmuje m.in. budowę 105,9 km autostrady o nawierzchni betonowej, w tym przebudowę istniejącej drogi krajowej nr 2. Autostrada zostanie oddana do użytku z pełnym wyposażeniem, m.in. punktami poboru opłat, systemem alarmowym, miejscami obsługi podróżnych.

W uroczystości brał także udział Hans Peter Haselsteiner, szef austriackiego koncernu Strabag, który jest głównym wykonawcą robót. Koszty realizacji projektu wyniosą 1,6 miliarda euro. Pieniądze będą pochodzić z trzech źródeł: Europejskiego Banku Inwestycyjnego (974 mln euro), 11 międzynarodowych banków komercyjnych (394 mln euro) i z wpłat akcjonariuszy Autostrady Wielkopolskiej (186 mln euro).

Obecnie autostrada A2 liczy 253,9 km i łączy Łódź z Nowym Tomyślem; na odcinku od Konina do Nowego Tomyśla jest płatna.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
216 mln zł na warzywa. Takiego importu nie było od ponad 20 lat
216 mln zł na warzywa. Takiego importu nie było od ponad 20 lat
Służby przechwyciły 12 ton tuńczyka. Oto co wykryły w transporcie
Służby przechwyciły 12 ton tuńczyka. Oto co wykryły w transporcie
To będzie gigant. L'Oréal przejmuje rywala za miliardy dolarów
To będzie gigant. L'Oréal przejmuje rywala za miliardy dolarów
Powiesili w bloku kartkę o bonie ciepłowniczym. Mieszkańcy krytykują
Powiesili w bloku kartkę o bonie ciepłowniczym. Mieszkańcy krytykują
Zakaz niektórych kotłów na Podkarpaciu. Mieszkańców czeka wymiana
Zakaz niektórych kotłów na Podkarpaciu. Mieszkańców czeka wymiana
Mogą upaść po ponad 140 latach. Boją się losu firmy Kulczyka
Mogą upaść po ponad 140 latach. Boją się losu firmy Kulczyka
Sądny dzień dla cen słodyczy. Brak odpowiedzi na najważniejsze pytanie
Sądny dzień dla cen słodyczy. Brak odpowiedzi na najważniejsze pytanie
Nadchodzą trzy niedziele handlowe. W życie wchodzą nowe przepisy
Nadchodzą trzy niedziele handlowe. W życie wchodzą nowe przepisy
Na promocjach bankowych zarobił 61 tys. zł. Oto jego sekret
Na promocjach bankowych zarobił 61 tys. zł. Oto jego sekret
Problemy giganta w Polsce. UOKiK wlepił milionową karę
Problemy giganta w Polsce. UOKiK wlepił milionową karę
Tak wyglądają klejnoty skradzione z Luwru. Mamy zdjęcia
Tak wyglądają klejnoty skradzione z Luwru. Mamy zdjęcia
IKEA tnie zatrudnienie. Redukcja kilkuset etatów
IKEA tnie zatrudnienie. Redukcja kilkuset etatów