Trwa ładowanie...
drogi
16-07-2009 13:20

Rozpoczęto budowę odcinka A2 Nowy Tomyśl - Świecko

Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk, dyrektor generalny Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Lech Witecki oraz prezes Autostrady Wielkopolska Andrzej Patalas w czwartek wmurowali w Bolesławicach (wielkopolskie) akt erekcyjny, rozpoczynający budowę odcinka autostrady A2 pomiędzy Nowym Tomyślem a Świeckiem. Do końca 2011 roku ma zostać oddane do użytku 106 kilometrów tej trasy.

Rozpoczęto budowę odcinka A2 Nowy Tomyśl - ŚwieckoŹródło: PAP, fot: Bogdan Borowiak
d58tsmh
d58tsmh

_ Ten odcinek włączy polski system autostradowy do europejskiej sieci autostrad. Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że dobre drogi to układ nerwowy gospodarki. Dlatego ta autostrada będzie służyła nie tylko kibicom, którzy przyjadą do Polski na Euro 2012, ale będzie służyła przede wszystkim polskiej gospodarce przez długie lata _ - powiedział Grabarczyk.

Andrzej Patalas przypomniał, że spółka koncesję na budowę tego odcinka otrzymała 12 lat temu.
_ Po wieloletnich, często bezsensownych negocjacjach wreszcie udało nam się rozpocząć budowę bardzo potrzebnego dla nas odcinka autostrady. Przez te lata musieliśmy wielokrotnie podchodzić do tego projektu ze względu na pojawianie się nowych dyrektyw unijnych dotyczących ochrony środowiska _ - powiedział.

Patalas zwrócił uwagę na ogromne korzyści, głównie ekonomiczne, jakie przyniesie wybudowanie tego odcinka. _ Na przykład wykonanie większej ilości węzłów ma ogromne znaczenie dla rozwoju gmin, przez które będzie przebiegać droga _ - podkreślił.

Droga z Nowego Tomyśla do Świecka będzie pierwszym tak długim odcinkiem autostrady wybudowanym w technologii betonowej w Polsce. Zakres prac obejmuje m.in. budowę 105,9 km autostrady o nawierzchni betonowej, w tym przebudowę istniejącej drogi krajowej nr 2. Autostrada zostanie oddana do użytku z pełnym wyposażeniem, m.in. punktami poboru opłat, systemem alarmowym, miejscami obsługi podróżnych.

d58tsmh

W uroczystości brał także udział Hans Peter Haselsteiner, szef austriackiego koncernu Strabag, który jest głównym wykonawcą robót. Koszty realizacji projektu wyniosą 1,6 miliarda euro. Pieniądze będą pochodzić z trzech źródeł: Europejskiego Banku Inwestycyjnego (974 mln euro), 11 międzynarodowych banków komercyjnych (394 mln euro) i z wpłat akcjonariuszy Autostrady Wielkopolskiej (186 mln euro).

Obecnie autostrada A2 liczy 253,9 km i łączy Łódź z Nowym Tomyślem; na odcinku od Konina do Nowego Tomyśla jest płatna.

d58tsmh
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d58tsmh