Rozpoczęto budowę odcinka A2 Nowy Tomyśl - Świecko

Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk, dyrektor generalny Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Lech Witecki oraz prezes Autostrady Wielkopolska Andrzej Patalas w czwartek wmurowali w Bolesławicach (wielkopolskie) akt erekcyjny, rozpoczynający budowę odcinka autostrady A2 pomiędzy Nowym Tomyślem a Świeckiem. Do końca 2011 roku ma zostać oddane do użytku 106 kilometrów tej trasy.

Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk podczas uroczystości rozpoczynającej budowę odcinka Autostrady A2 pomiędzy Świeckiem i Nowym Tomyślem
Źródło zdjęć: © PAP | Bogdan Borowiak

_ Ten odcinek włączy polski system autostradowy do europejskiej sieci autostrad. Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że dobre drogi to układ nerwowy gospodarki. Dlatego ta autostrada będzie służyła nie tylko kibicom, którzy przyjadą do Polski na Euro 2012, ale będzie służyła przede wszystkim polskiej gospodarce przez długie lata _ - powiedział Grabarczyk.

Andrzej Patalas przypomniał, że spółka koncesję na budowę tego odcinka otrzymała 12 lat temu.
_ Po wieloletnich, często bezsensownych negocjacjach wreszcie udało nam się rozpocząć budowę bardzo potrzebnego dla nas odcinka autostrady. Przez te lata musieliśmy wielokrotnie podchodzić do tego projektu ze względu na pojawianie się nowych dyrektyw unijnych dotyczących ochrony środowiska _ - powiedział.

Patalas zwrócił uwagę na ogromne korzyści, głównie ekonomiczne, jakie przyniesie wybudowanie tego odcinka. _ Na przykład wykonanie większej ilości węzłów ma ogromne znaczenie dla rozwoju gmin, przez które będzie przebiegać droga _ - podkreślił.

Droga z Nowego Tomyśla do Świecka będzie pierwszym tak długim odcinkiem autostrady wybudowanym w technologii betonowej w Polsce. Zakres prac obejmuje m.in. budowę 105,9 km autostrady o nawierzchni betonowej, w tym przebudowę istniejącej drogi krajowej nr 2. Autostrada zostanie oddana do użytku z pełnym wyposażeniem, m.in. punktami poboru opłat, systemem alarmowym, miejscami obsługi podróżnych.

W uroczystości brał także udział Hans Peter Haselsteiner, szef austriackiego koncernu Strabag, który jest głównym wykonawcą robót. Koszty realizacji projektu wyniosą 1,6 miliarda euro. Pieniądze będą pochodzić z trzech źródeł: Europejskiego Banku Inwestycyjnego (974 mln euro), 11 międzynarodowych banków komercyjnych (394 mln euro) i z wpłat akcjonariuszy Autostrady Wielkopolskiej (186 mln euro).

Obecnie autostrada A2 liczy 253,9 km i łączy Łódź z Nowym Tomyślem; na odcinku od Konina do Nowego Tomyśla jest płatna.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Szukają Polaków do pracy. W przeliczeniu płacą 4 tys. zł tygodniowo
Szukają Polaków do pracy. W przeliczeniu płacą 4 tys. zł tygodniowo
Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup