Ruch w sklepach mniejszy. Na plusie tylko dyskonty
W 2023 roku niemal wszystkie formaty sklepów spożywczych zanotowały spadek ruchu - niektóre całkiem spory. Jedynym wyjątkiem są dyskonty, które jako jedyne były na plusie - poinformowała "Rzeczpospolita". Z czego to wynika? Są dwa powody.
01.02.2024 09:21
Licząc rok do roku, spadek dotknął niemal wszystkie formaty sklepów. Największy, bo aż o 8,1 proc., odnotowano w hipermarketach.
W supermarketach ruch zmniejszył się o 1,4 proc., a w sklepach osiedlowych o 3,2 proc. Jedynym formatem, który zanotował niewielki wzrost ruchu były dyskonty, w których zwiększył się o 1,2 proc. w 2023 roku.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Firma Proxi.cloud analizuje ruch na podstawie położenia kilkuset tysięcy telefonów komórkowych.
Może to być wynikiem przyzwyczajenia się ludzi do robienia zakupów w najbliższej okolicy, gdzie dominują głównie sklepy convenience i dyskonty - tłumaczy, cytowany przez "Rzeczpospolitą", dr Nikodem Sarna z Proxi.cloud.
Podkreślił również, że dyskonty charakteryzują się przewagą nad sklepami convenience. Oferują większy asortyment i zazwyczaj niższe ceny tych samych produktów.
Z analizy firmy wynika, że różnice w średniej liczbie wizyt i czasie spędzonym na zakupach między rokiem 2022 a 2023 są niewielkie. Przeciętny kupujący w Polsce odwiedza sklep spożywczy co dwa, trzy dni, spędzając w nim średnio 15 minut.