Ruszyły szkolenia dla zwalnianych pracowników PLL LOT
Zwalniani pracownicy Polskich Linii Lotniczych LOT rozpoczęli szkolenia, które mają pomóc im w zdobyciu nowego zatrudnienia. Bezpłatne szkolenia są dobrowolne, przedstawiciele przewoźnika i prowadzącej je agencji liczą jednak, że program pomocowy spotka się z dużym zainteresowaniem.
23.02.2010 | aktual.: 23.02.2010 13:12
- Wszyscy dotknięci procesem zwolnień pracownicy otrzymali informację o możliwości skorzystania z tego programu; liczymy na duże zainteresowanie. Odbyło się już szkolenie dotyczące zasad poruszania się na rynku pracy, był też "Dzień Otwarty", podczas którego zaprezentowano potencjalne oferty pracy - powiedział PAP rzecznik PLL LOT Andrzej Kozłowski.
Oprócz przygotowania do rozmów z nowymi pracodawcami i wskazania możliwości przekwalifikowania, specjaliści mają również pokazać zwalnianym osobom te segmenty rynku pracy, gdzie ich kwalifikacje mogą okazać się szczególnie przydatne.
Eksperci przekonują np., że wieloletni pracownicy oddziałów zamiejscowych LOT-u mogą być świetnymi konsultantami dla touroperatorów, a stewardessy, których atuty to mobilność i znajomość języków obcych, mogą odnaleźć się na stanowiskach związanych z obsługą klienta w firmach prowadzących interesy za granicą. Dla techników, pilotów i mechaników są oferty pracy w innych krajach, na podobnych jak w Polsce stanowiskach.
Główny planista ds. doboru i rozwoju personelu PLL LOT Justyna Trzcińska, przyznaje, że okres przeprowadzania zwolnień grupowych jest trudnym czasem dla pracowników firmy, stąd program outplacementu, wspierający osoby zwolnione i zagrożone utratą pracy. Jej zdaniem, w obecnej, trudnej sytuacji, kiedy kryzys zmusił firmę do restrukturyzacji zatrudnienia, szczególnie ważna jest etyka i uczciwość w relacjach z pracownikami.
Aleksandra Wierbiłowicz-Bielecka z prowadzącej szkolenia śląskiej agencji rekrutacyjnej Work Express, przyznaje, że zlecenie z LOT-u jest dla firmy dość nietypowe, m.in. ze względu na strukturę objętej zwolnieniami grupy pracowników. - Największym wyzwaniem jest fakt, że wiele spośród zwalnianych osób to pracownicy, którzy spędzili w jednym miejscu pracy nawet po kilkadziesiąt lat i często w ogóle nie mają doświadczenia w szukaniu pracy - powiedziała.
Tacy pracownicy nigdy nie pisali CV, bo w jednej firmie przepracowali praktycznie całe życie. Wielu z nich to ludzie rozczarowani - stracili pracę, mimo że wykonywali ją dobrze i odnosili zawodowe sukcesy. Dlatego ważnym zadaniem konsultantów jest budowanie lub odbudowanie motywacji takich osób.
- Będziemy wyjaśniać, jakie były powody zwolnień, podkreślając, iż nie tracą pracy dlatego, że pracowali źle, ale dlatego, że firma jest w wyjątkowo trudnej sytuacji i musi przeprowadzić proces restrukturyzacji, żeby przetrwać. W jej wyniku część załogi straci pracę, ale pozostali pracownicy będą mogli ją utrzymać. Z drugiej strony będziemy pokazywać uczestnikom spotkań ich mocne strony, możliwości przekwalifikowania i odnalezienia się na rynku pracy - wyjaśniła Aleksandra Wierbiłowicz-Bielecka.
Zwolnienia w PLL LOT rozpoczęły się w październiku ubiegłego roku, kiedy narodowy przewoźnik poinformował, że w ciągu dwóch kwartałów zamierza zwolnić 400 osób, w ramach restrukturyzacji zatrudniającej wówczas blisko 3,5 tys. osób firmy. Z firmą rozstają się zarówno pracownicy przyjęci do niej w ubiegłym roku, jak i nawet z czterdziestoletnim stażem.
Szkolenia prowadzone przez trenerów Work Express organizowane są w ramach programu outplacementu (tzw. zwolnienie monitorowane). Zgodnie z ustawą o promocji zatrudnienia, pracodawca, który zamierza zwolnić co najmniej 100 osób w ciągu trzech miesięcy, musi zorganizować dla zwalnianych program pomocy. Outplacement może obejmować odprawy, doradztwo psychologiczne, pomoc w szukaniu nowego miejsca pracy, szkolenia, kursy dokształcające czy pomoc w przeprowadzce do nowego miejsca zamieszkania.