Trwa ładowanie...

RWE Polska oraz Energa-Operator nadużywały pozycji dominującej

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów za nadużywanie pozycji dominującej nałożył na spółkę RWE Polska karę w wysokości ok. 6,3 mln zł. Energa-Operator za praktyki ograniczające konkurencję ma natomiast zapłacić ok. 260 tys. zł.

RWE Polska oraz Energa-Operator nadużywały pozycji dominującejŹródło: AFP, fot: FRED DUFOUR
d2s8kqy
d2s8kqy

Zdaniem UOKiK niedozwolone praktyki mogły utrudniać wybór sprzedawcy energii przez końcowych odbiorców. Od 2004 roku taką możliwość mają przedsiębiorcy, a od 2007 roku - również konsumenci.

"Niestety z doświadczeń Urzędu wynika, że dochodzi do utrudniania działalności lub blokowania wejścia na rynek podmiotów nienależących do grup kapitałowych wytwórców lub dystrybutorów energii" - czytamy w komunikacie UOKiK.

Według UOKiK spółka RWE Polska jest monopolistą na rynku dystrybucji energii elektrycznej na terenie Warszawy i okolicznych gmin. Oznacza to, że działający tam sprzedawcy muszą skorzystać z jej usług w celu dostarczenia energii do końcowego odbiorcy. Ponadto konkurują oni z RWE Polska, która zajmuje się również sprzedażą energii.

"Postępowanie przeprowadzone przez UOKiK po skardze spółki Polenergia wykazało, że RWE Polska wykorzystując swoją przewagę rynkową, od 2004 do 2007 r. narzucała swoim kontrahentom na rynku dystrybucji i jednocześnie konkurentom na rynku obrotu energią niekorzystne warunki umów. Spółka nakładała na nich obowiązki, których sama nie musiała spełniać, jako sprzedawca energii. Praktyki monopolisty podnosiły koszty działalności sprzedawców, narażając ich na straty finansowe, a tym samym utrudniając im utrzymanie się na rynku" - czytamy w komunikacie Urzędu.

d2s8kqy

Natomiast postępowanie przeciwko spółce Energa-Operator zostało wszczęte w lutym 2011 r. po skardze gminy Bytów (woj. pomorskie). Z ustaleń Urzędu wynika, że przez prawie rok, do końca 2010 r., Energa-Operator utrudniała gminie wybór sprzedawcy energii dostarczanej do punktów oświetleniowych placów, ulic i dróg publicznych.

Urząd podał, że spółka wykorzystując fakt, że jest właścicielem większości infrastruktury oświetleniowej na terenie gminy oświadczyła, że nie wyrazi zgody na dostawę energii przez podmiot spoza grupy kapitałowej Energa. Tymczasem zgodnie prawem oświetlenie miejsc publicznych i dróg należy do zadań własnych gminy, która ponosi koszty dostarczania energii, dlatego powinna mieć prawo do swobodnego wyboru sprzedawcy.

Decyzje UOKiK nie są ostateczne. Przedsiębiorcy odwołali się od nich do sądu.

"Sprawa dotyczy działalności spółki STOEN S.A. w 2006 roku. Kwestionowana praktyka była wówczas powszechnie stosowana i zgodna z obowiązującymi przepisami i regulacjami. Spółka zmieniła sposób postępowania wraz z wejściem w życie nowych przepisów 1 stycznia 2007 roku. Po przeanalizowaniu sprawy RWE Polska S.A. odwołała się od decyzji Urzędu" - poinformowała dyrektor komunikacji i marketingu w RWE Polska Iwona Jarzębska.

W grudniu 2002 roku RWE kupiło od Skarbu Państwa 85 proc. akcji STOEN. Warszawska spółka stała się tym samym częścią międzynarodowego koncernu RWE. Od 1 października 2008 roku spółka funkcjonuje pod nazwą RWE Polska.

- Nie będziemy komentować decyzji UOKiK - powiedziała PAP z kolei rzecznika spółki Energa-Operator Alina Geniusz-Siuchnińska.

d2s8kqy
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2s8kqy

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj