Rynek marek własnych wzrośnie w '13 o 17 proc. do 41,4 mld zł - PMR
05.12. Warszawa (PAP) - Rynek marek własnych wzrośnie w tym roku o 17 proc. do 41,4 mld zł - wynika z raportu firmy badawczej PMR "Marki własne detalistów w Polsce 2013. Analiza...
05.12.2013 | aktual.: 05.12.2013 12:23
05.12. Warszawa (PAP) - Rynek marek własnych wzrośnie w tym roku o 17 proc. do 41,4 mld zł - wynika z raportu firmy badawczej PMR "Marki własne detalistów w Polsce 2013. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2013-2015".
"Wysoka dynamika sprzedaży produktów pod markami detalistów jest efektem kilku czynników. Jednym z nich jest trudniejsza sytuacja ekonomiczna kraju przejawiająca się w niższym niż w 2012 r. wzroście PKB, wyższym poziomie bezrobocia oraz wolniejszym wzroście konsumpcji indywidualnej. To powoduje, że konsumenci starają się oszczędnie gospodarować swoimi budżetami domowymi i częściej sięgają po produkty pod markami własnymi, które pozwalają im nie tylko na tańsze ale również na racjonalne zakupy. Zmienia się podejście kupujących - cena nie jest już podstawowym czy jedynym czynnikiem wyboru. Konsumenci coraz częściej kierują się stosunkiem ceny do jakości, stąd oferta marek własnych średniego segmentu cenowego, charakteryzujących się dobrą jakością, ładnym opakowaniem oraz ceną o 30 proc. niższą od produktów markowych, stała się dla nich naprawdę atrakcyjna" - czytamy w raporcie PMR.
"Do wzrostu sprzedaży marek własnych przyczynia się również rosnąca oferta detalistów, rozszerzanie i pogłębianie asortymentu, ale również jego weryfikacja i dopasowanie do zmieniających się potrzeb konsumentów" - powiedziała cytowana w komunikacie Patrycja Nalepa, starszy analityk handlu w PMR.
W raporcie PMR podano, że wraz z postępującą konsolidacją handlu udział marek własnych będzie się zwiększał.
Marki własne w ofercie mają min. supermarkety Stokrotka, Alma i Piotr i Paweł oraz sieci sklepów małoformatowych, m.in. Żabka i Lewiatan. (PAP)
pel/ osz/