Rynek odzieży i obuwia wzrośnie w tym roku o 2,5 proc. - PMR
17.07. Warszawa (PAP) - Rynek odzieży i obuwia wzrośnie w tym roku o 2,5 proc do 27,7 mld zł, a w 2013 roku o 3,6 proc. do 28,7 mld zł - wynika z raportu firmy badawczej PMR pt....
17.07.2012 | aktual.: 17.07.2012 09:38
17.07. Warszawa (PAP) - Rynek odzieży i obuwia wzrośnie w tym roku o 2,5 proc do 27,7 mld zł, a w 2013 roku o 3,6 proc. do 28,7 mld zł - wynika z raportu firmy badawczej PMR pt. "Handel detaliczny odzieżą i obuwiem w Polsce 2012. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2012-2014"".
PMR szacuje, że w 2011 roku sprzedaż odzieży i obuwia wzrosła o 1 proc., a wartość rynku przekroczyła 27 mld zł.
"Największy wpływ na wartość omawianego rynku ma sytuacja w sieciach odzieżowych i obuwniczych, które odpowiadają już za połowę jego obrotów. Wyniki badania sklepów sieciowych wskazują na pierwszy, od czasu rozpoczęcia badań, spadek liczby placówek w sieciach w 2011 roku, o ok. 200 sklepów. Dotyczyło to zwłaszcza sklepów mniej znanych marek lub znajdujących się w mniejszych miejscowościach. Dodatkowo, duzi gracze również rewidowali swoje sieci zamykając najmniej rentowne salony. Świadczy to o mocnej konkurencji na rynku, wskutek której słabsze marki oraz sklepy nie radzą sobie w sytuacji rosnących ostatnio kosztów i niewzrastających obrotów" - powiedziała cytowana w komunikacie Patrycja Nalepa, starszy analityk handlu detalicznego w PMR.
Z raportu wynika, że najdynamiczniejszy rozwój liczby sklepów widoczny był szczególnie w segmencie dyskontów.
Ich liczba w skali rocznej, w okresie maj 2011-maj 2012 wzrosła o 20 proc., do czego przyczyniły się sieci Pepco i Textilmarket, które w skali roku otworzyły łącznie 115 placówek. O niecałe 8 proc. wzrósł także segment z odzieżą i obuwiem dziecięcym. Pozytywne wzrosty odnotowały także takie segmenty jak casual (5 proc.) czy elegancka odzież damska (3 proc.).
Spadek rzędu 19-20 proc. odnotowały dwa segmenty - młodzieżowy i odzieży eleganckiej męskiej.
"W przypadku sieci oferujących odzież młodzieżową, mieliśmy do czynienia z pogarszającą się sytuacją w całym segmencie. Jeśli chodzi o elegancką odzież męską, największy wpływ na liczbę całkowitą sklepów miała marka Sunset Suits, która zniknęła z rynku" - napisano. (PAP)
pel/ jtt/