Rynek pracy ze spokojem spogląda w przyszłość. Prognoza Adecco Poland

Nie tylko dane z końcówki zeszłego roku, ale również ostatnie wskaźniki dotyczące konsumpcji, nastrojów Polaków i opinie przedsiębiorców wskazują, że polska gospodarka zaczyna przyśpieszać

Rynek pracy ze spokojem spogląda w przyszłość. Prognoza Adecco Poland
Źródło zdjęć: © ˆ contrastwerkstatt - Fotolia.com

30.01.2014 | aktual.: 30.01.2014 15:35

. Prognozy w kontekście zatrudnienia, chociaż bardzo ostrożne, pozwalają przypuszczać, że w 2014 i 2015 r. będziemy mieli do czynienia ze stopniowym spadkiem bezrobocia.

Z opublikowanych przez GUS pod koniec stycznia statystyk stopa bezrobocia w grudniu zeszłego roku wyniosła 13,4 proc. Jak wskazują ostatnie dane GUS sprzedaż detaliczna w grudniu 2013 r. wzrosła o 5,8% rok do roku. W ujęciu miesięcznym odnotowano dosyć wysoki wzrost na poziomie 17,3%. Największą dynamikę w sprzedaży detalicznej (w ujęciu r/r) w grudniu odnotowały kolejno sektory sprzedaży samochodów, motocykli i części (28,8% r/r), mebli, sprzętu RTV i AGD (10,6% r/r), odzieży i obuwia (8,5% r/r), prod. farmaceutycznych i kosmetyków (6,9% r/r) , prasy i książek (5,2% r/r) oraz żywności, napojów i wyrobów tytoniowych (3,0% r/r).

Dodatkowym optymistycznym sygnałem jest opublikowany przez GUS pod koniec stycznia wstępny szacunek PKB za cały ubiegły rok – wzrost gospodarczy w naszym kraju wyniósł 1,6%. Na taki wynik, minimalnie lepszy od zakładanego przez analityków, miał przede wszystkim pozytywny wpływ eksport netto oraz krajowy popyt konsumpcyjny.

- Powyższe wskaźniki tylko potwierdzają prognozy Adecco Poland z połowy listopada zeszłego roku w kontekście pojawiających się na rynku sygnałów pozwalających przypuszczać, że wydatki Polaków będą z miesiąca na miesiąc stopniowo i zauważalnie wzrastać przyczyniając się do polepszania nastrojów konsumenckich. Wskaźnik ten odzwierciedla również podejście Polaków do stabilności zatrudnienia. Wydając coraz więcej nie obawiamy się już w takim stopniu, jak to miało miejsce jeszcze kilka lat temu, o swoje miejsca pracy – podkreśla Anna Wicha, Dyrektor Generalny Adecco Poland.

Dla przypomnienia, listopadowe wskazania Adecco Poland (komunikat „Można dorobić w/na święta) opierały się na analizie raportów GUS („Koniunktura konsumencka”), które mówiły o tym że październik 2013 r. był czwartym z kolei miesiącem, w którym nastroje konsumenckie Polaków poprawiały się (1,6% wzrost w stosunku do września 2013 r. i o 9,4% wzrost rok do roku).

Tym samym Adecco Poland prognozowało, że zarówno grudzień, jak i kolejne miesiące, będą sprzyjały zwiększaniu wydatków Polaków.

Rynek pracy ze spokojem spogląda w przyszłość

- Ostrożnie podchodzimy do prognozowania bardzo optymistycznych scenariuszy w kontekście wzrostów na rynku pracy. Niemniej jednak analiza wyników agencji zatrudnienia pozwala przypuszczać, że możemy mieć do czynienia ze stopniowym ożywieniem na rynku pracy. Na pewno pomoże w tym okres wiosenny, który zwiększy zapotrzebowanie na prace sezonowe. W tym czasie w Adecco Poland powinny pojawić się nowe zamówienia – ze spokojem przyglądamy się kolejnym miesiącom - dodaje Anna Wicha.

MA

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)