Rynek słodyczy w Polsce rośnie. Wyceniany jest na ponad 12,5 mld zł
Polacy nie rezygnują ze spożywania słodyczy i w okresie sierpień 2018-lipiec 2019 kupili ponad 4 tys. ton słodkości. W 2020 roku przewidywana jest kolejna poprawa wyników, ale trend może odwrócić zapowiadany podatek od cukru.
Dane Nielsena wskazują, że wartość rynku słodyczy od sierpnia 2018 roku do lipca 2019 roku wyniosła 12,69 mld złotych - podaje portal hurtidetal.pl. W przyszłym roku przewidywana jest kolejna poprawa tego wyniku.
Polacy polubili słodkości, jednak wciąż spożywają ich trzy razy mniej, niż mieszkańcy innych krajów europejskich - np. Niemcy. Jednakże obserwowany jest wzrost konsumpcji smakołyków rok do roku, a to wpływa na rozwój całej branży, która poszukuje coraz to nowych konsumentów. Dlatego też pojawiają się oferty słodyczy typu "bite-size" (drobne przekąski w mniejszych opakowaniach), a także słodycze specjalistyczne o zmniejszonej kaloryczności.
Wzrost spożycia słodkości nie jest wyłącznie polski. Dane Innova Market Insights wskazują, że co czwarty konsument na świecie zwiększył swoje spożycie słodyczy. Z danych instytutu wynika, że dzięki temu globalny rynek słodyczy zwiększył się nawet 15 proc.
Zobacz "Czy to się opłaca": Wielki test barszczy ze sklepu. Czy warto pójść na skróty i kupić na Wigilię "gotowca"?
Anna Anasik z Nielsen Polska, wskazuje, że Polacy kupili 407,6 mln kg słodyczy w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Ponad jedna trzecia tego to kruche ciastka.
- Druga zarówno pod względem wartości, jak i wolumenu, kategoria to tabliczki czekoladowe. Na popularności wśród kupujących zyskuje ciemna czekolada, która w ujęciu wartościowym jest najszybciej rosnącym segmentem czekolad - tłumaczy Anasik, cytowana przez portal hurtidetal.pl. Ekspertka Nielsena dodała, że trzecimi najpopularniejszymi słodyczami pod względem wartości są praliny.
Badanie wskazuje, że Polacy rozsmakowują się w czekoladzie. Wyroby z tego artykułu zwiększyły się o 5 proc. i osiągnęły notowania blisko 7,2 mld złotych.
Według autorów badań, czekolada stanowi 60 proc. obrotu całego rynku słodyczy. Największy zaś udział w jej sprzedaży mają czekolady w tabliczkach (27,7 proc.) oraz praliny (27,1 proc.).
A co czeka rynek słodyczy w najbliższym roku? Zdaniem Arkadiusza Drążka, dyrektora handlowy w ZPC Brześć, produkującej słodycze i przekąski, będzie on dalej się rozwijać.
- Na dynamikę rozwoju rynku słodyczy w Polsce w kolejnych miesiącach wpłynie ogólna sytuacja ekonomiczna oraz ewentualne wahania cen półproduktów, takich jak cukier, jaja czy kakao. Co więcej, trendy wskazują na wykorzystywanie w wyrobach cukierniczych egzotycznych składników, które trzeba będzie importować z zagranicy. Mimo to, perspektywa dla polskiego rynku słodyczy w 2020 roku wydaje się być optymistyczna - tłumaczy Drążek.
W ocenie dyrektora handlowego Brześcia, trend zdrowego odżywiania nie wpływa na rynek słodyczy, który rozwija się "zarówno globalnie, jak i lokalnie". Podkreśla on, że firmy, aby utrzymać przy sobie konsumentów, zwracają coraz większą uwagę na jakość produktów i składników, które są wykorzystywane do produkcji łakoci.
Chociaż rynek słodyczy cały czas rośnie, to jednak trend ten może odwrócić zapowiadany na 2022 rok podatek od cukru. - Przepis ten ma przede wszystkim ograniczyć spożycie słodkości, zapewniając jednocześnie dodatkowe wpływy do budżetu państwa. Może też przełożyć się na zmniejszenie zysków producentów. Należy więc kuć żelazo, póki gorące - ocenia Arkadiusz Drążek.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl