Rynek wódki w kryzysie

W 2010 r. spadnie sprzedaż wódki w Polsce – uważają jej producenci. Za sobą mają słaby I kwartał.

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

O około 2,5 proc. zmalał popyt na wódkę w ciągu pierwszych trzech miesięcy tego roku – wynika z danych firmy Nielsen, do których dotarł „Parkiet”. – Skutki kryzysu i podwyżki akcyzy oddziaływały na popyt stopniowo. Ubiegły rok zamknął się jeszcze niewielkim plusem – mówi Marek Malinowski, prezes Stock Polska, lidera polskiego rynku wódki. Nielsen podaje, że w 2009 r. sprzedaż detaliczna tego alkoholu urosła o 3,2 proc. Anna Załuska, rzecznik prasowy CEDC, wicelidera krajowego rynku wódki, zwraca uwagę, że na początku tego roku rynkowi alkoholi zaszkodziły m.in. niskie temperatury.

W branży pesymizm

– Sprzedaż w I kwartale odpowiada jedynie za ok. 10 proc. całorocznych zysków, więc w bardzo ograniczonym stopniu będzie rzutować na wyniki całoroczne – uspokaja Jakub Viscardi, analityk DM IDMSA. Jednak wśród przedstawicieli branży przeważają pesymistyczne prognozy. – Wiadomo już, że w tym roku zmaleje sprzedaż detaliczna wódki w Polsce. Miejmy nadzieję, że spadek nie przekroczy 10 proc. – uważa Malinowski. Stock jest jedynym producentem wódki, któremu w 2009 r. udało się zwiększyć udziały rynkowe – i to o ok.

10 pkt proc. Wzrost ten firma zawdzięcza m.in. marce Czysta de luxe, należącej do segmentu mainstream. Właśnie o udziały w tym podstawowym segmencie najostrzej rywalizują obecnie producenci. Grzegorz Chojnacki, prezes Nemiroff Polska, zwraca uwagę, że walczą między sobą głównie ceną.

W marcu czwarta na rynku Wyborowa SA, wprowadzając nową wersję wódki Luksusowej, obniżyła jej cenę o 1–1,5 zł na butelce 0,5 l. Natomiast jedną z form kampanii Absolwenta prowadzonej przez CEDC są promocje w sieciach handlowych.Firmy prześcigają się także w nowościach. Od marca Belvedere sprzedaje Krupnik Vodkę, a maju w wersji mainstream dostępna będzie marka Nemiroff.

– Wraz z nieuniknionym pogłębianiem się spadków konkurencja będzie się zaostrzać. Firmy będą przerzucać pieniądze z działań marketingowych na walkę cenową – uważa Chojnacki. Dodaje, że działania te mogą doprowadzić do spadku rentowności branży.

Innego zdania jest Michał Potyra, analityk UniCredit CAIB Poland: – Ceny surowców pozostają na niskim poziomie, a większość firm dostosowała już ceny swoich produktów do wyższych stawek akcyzy. Nie spodziewam się większych zmian rentowności w 2010 r.

Beata Drewnowska
Parkiet

Wybrane dla Ciebie
Polska sieć wchodzi do Warszawy. Rzuci wyzwanie Żabce?
Polska sieć wchodzi do Warszawy. Rzuci wyzwanie Żabce?
Duża zmiana w abonamencie RTV. Wiemy, kiedy ją odczujemy
Duża zmiana w abonamencie RTV. Wiemy, kiedy ją odczujemy
Polacy rzucili się na te oferty pracy. W zeszłym roku tak nie było
Polacy rzucili się na te oferty pracy. W zeszłym roku tak nie było
Dostałeś wezwanie do zapłaty za parking? Ministerstwo ostrzega
Dostałeś wezwanie do zapłaty za parking? Ministerstwo ostrzega
Taką czekoladę kupujemy. Niepokojące wyniki kontroli
Taką czekoladę kupujemy. Niepokojące wyniki kontroli
Polski gigant otworzył pierwszy sklep w Mołdawii. Mówi o rekordzie
Polski gigant otworzył pierwszy sklep w Mołdawii. Mówi o rekordzie
Ruszył kolejny jarmark. Grzaniec o połowę tańszy niż we Wrocławiu
Ruszył kolejny jarmark. Grzaniec o połowę tańszy niż we Wrocławiu
Polacy wyznaczają trendy. Jesteśmy potęgą w świątecznej branży
Polacy wyznaczają trendy. Jesteśmy potęgą w świątecznej branży
Amerykanie zbudują fabrykę w Polsce wartą miliardy. Zatrudnią 200 osób
Amerykanie zbudują fabrykę w Polsce wartą miliardy. Zatrudnią 200 osób
Tych butelek może zabraknąć od 2026 r. Producenci alarmują
Tych butelek może zabraknąć od 2026 r. Producenci alarmują
Przelała pieniądze na konto z mężem. Co z podatkiem? Fiskus wyjaśnia
Przelała pieniądze na konto z mężem. Co z podatkiem? Fiskus wyjaśnia
Pijana pędziła 180 km/h. Zabiła człowieka. Po 5 latach nie ma wyroku
Pijana pędziła 180 km/h. Zabiła człowieka. Po 5 latach nie ma wyroku
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇