Rynek wódki w kryzysie

W 2010 r. spadnie sprzedaż wódki w Polsce – uważają jej producenci. Za sobą mają słaby I kwartał.

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

O około 2,5 proc. zmalał popyt na wódkę w ciągu pierwszych trzech miesięcy tego roku – wynika z danych firmy Nielsen, do których dotarł „Parkiet”. – Skutki kryzysu i podwyżki akcyzy oddziaływały na popyt stopniowo. Ubiegły rok zamknął się jeszcze niewielkim plusem – mówi Marek Malinowski, prezes Stock Polska, lidera polskiego rynku wódki. Nielsen podaje, że w 2009 r. sprzedaż detaliczna tego alkoholu urosła o 3,2 proc. Anna Załuska, rzecznik prasowy CEDC, wicelidera krajowego rynku wódki, zwraca uwagę, że na początku tego roku rynkowi alkoholi zaszkodziły m.in. niskie temperatury.

W branży pesymizm

– Sprzedaż w I kwartale odpowiada jedynie za ok. 10 proc. całorocznych zysków, więc w bardzo ograniczonym stopniu będzie rzutować na wyniki całoroczne – uspokaja Jakub Viscardi, analityk DM IDMSA. Jednak wśród przedstawicieli branży przeważają pesymistyczne prognozy. – Wiadomo już, że w tym roku zmaleje sprzedaż detaliczna wódki w Polsce. Miejmy nadzieję, że spadek nie przekroczy 10 proc. – uważa Malinowski. Stock jest jedynym producentem wódki, któremu w 2009 r. udało się zwiększyć udziały rynkowe – i to o ok.

10 pkt proc. Wzrost ten firma zawdzięcza m.in. marce Czysta de luxe, należącej do segmentu mainstream. Właśnie o udziały w tym podstawowym segmencie najostrzej rywalizują obecnie producenci. Grzegorz Chojnacki, prezes Nemiroff Polska, zwraca uwagę, że walczą między sobą głównie ceną.

W marcu czwarta na rynku Wyborowa SA, wprowadzając nową wersję wódki Luksusowej, obniżyła jej cenę o 1–1,5 zł na butelce 0,5 l. Natomiast jedną z form kampanii Absolwenta prowadzonej przez CEDC są promocje w sieciach handlowych.Firmy prześcigają się także w nowościach. Od marca Belvedere sprzedaje Krupnik Vodkę, a maju w wersji mainstream dostępna będzie marka Nemiroff.

– Wraz z nieuniknionym pogłębianiem się spadków konkurencja będzie się zaostrzać. Firmy będą przerzucać pieniądze z działań marketingowych na walkę cenową – uważa Chojnacki. Dodaje, że działania te mogą doprowadzić do spadku rentowności branży.

Innego zdania jest Michał Potyra, analityk UniCredit CAIB Poland: – Ceny surowców pozostają na niskim poziomie, a większość firm dostosowała już ceny swoich produktów do wyższych stawek akcyzy. Nie spodziewam się większych zmian rentowności w 2010 r.

Beata Drewnowska
Parkiet

Wybrane dla Ciebie
Węgrzy chcą kupić parki handlowe w Polsce. Trwają negocjacje z siecią
Węgrzy chcą kupić parki handlowe w Polsce. Trwają negocjacje z siecią
Syndyk wystawił spółkę na sprzedaż. Dwie przetwórnie idą pod młotek
Syndyk wystawił spółkę na sprzedaż. Dwie przetwórnie idą pod młotek
Trzy lata od otwarcia przekopu. Elbląg za kolejne dwa dostanie tor
Trzy lata od otwarcia przekopu. Elbląg za kolejne dwa dostanie tor
Walka o ładowarkę aut pod Warszawą. Policja sprawdzi listę "szeryfa"
Walka o ładowarkę aut pod Warszawą. Policja sprawdzi listę "szeryfa"
Awantury w "drapaczu chmur" w Katowicach. "Żyjemy w strachu"
Awantury w "drapaczu chmur" w Katowicach. "Żyjemy w strachu"
Miał być ekologiczny, wykryto w nim pełno chemii. To było w ryżu
Miał być ekologiczny, wykryto w nim pełno chemii. To było w ryżu
Apel polskiej firmy. Ogromne straty w pożarze. Co z pracownikami?
Apel polskiej firmy. Ogromne straty w pożarze. Co z pracownikami?
Problem z zatrudnianiem cudzoziemców. "Cztery razy drożej"
Problem z zatrudnianiem cudzoziemców. "Cztery razy drożej"
Zmiana w Kauflandzie. Klienci zobaczą ją przy owocach i pieczywie
Zmiana w Kauflandzie. Klienci zobaczą ją przy owocach i pieczywie
Niemieckie owoce tańsze niż polskie. Znamy różnicę w cenie
Niemieckie owoce tańsze niż polskie. Znamy różnicę w cenie
Zakaz handlu w sobotę i niedzielę. Oto kiedy będzie obowiązywał
Zakaz handlu w sobotę i niedzielę. Oto kiedy będzie obowiązywał
Zakopane walczy z deweloperami. "Zabudowa szkodzi miastu"
Zakopane walczy z deweloperami. "Zabudowa szkodzi miastu"