Rynek wódki w kryzysie

W 2010 r. spadnie sprzedaż wódki w Polsce – uważają jej producenci. Za sobą mają słaby I kwartał.

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

O około 2,5 proc. zmalał popyt na wódkę w ciągu pierwszych trzech miesięcy tego roku – wynika z danych firmy Nielsen, do których dotarł „Parkiet”. – Skutki kryzysu i podwyżki akcyzy oddziaływały na popyt stopniowo. Ubiegły rok zamknął się jeszcze niewielkim plusem – mówi Marek Malinowski, prezes Stock Polska, lidera polskiego rynku wódki. Nielsen podaje, że w 2009 r. sprzedaż detaliczna tego alkoholu urosła o 3,2 proc. Anna Załuska, rzecznik prasowy CEDC, wicelidera krajowego rynku wódki, zwraca uwagę, że na początku tego roku rynkowi alkoholi zaszkodziły m.in. niskie temperatury.

W branży pesymizm

– Sprzedaż w I kwartale odpowiada jedynie za ok. 10 proc. całorocznych zysków, więc w bardzo ograniczonym stopniu będzie rzutować na wyniki całoroczne – uspokaja Jakub Viscardi, analityk DM IDMSA. Jednak wśród przedstawicieli branży przeważają pesymistyczne prognozy. – Wiadomo już, że w tym roku zmaleje sprzedaż detaliczna wódki w Polsce. Miejmy nadzieję, że spadek nie przekroczy 10 proc. – uważa Malinowski. Stock jest jedynym producentem wódki, któremu w 2009 r. udało się zwiększyć udziały rynkowe – i to o ok.

10 pkt proc. Wzrost ten firma zawdzięcza m.in. marce Czysta de luxe, należącej do segmentu mainstream. Właśnie o udziały w tym podstawowym segmencie najostrzej rywalizują obecnie producenci. Grzegorz Chojnacki, prezes Nemiroff Polska, zwraca uwagę, że walczą między sobą głównie ceną.

W marcu czwarta na rynku Wyborowa SA, wprowadzając nową wersję wódki Luksusowej, obniżyła jej cenę o 1–1,5 zł na butelce 0,5 l. Natomiast jedną z form kampanii Absolwenta prowadzonej przez CEDC są promocje w sieciach handlowych.Firmy prześcigają się także w nowościach. Od marca Belvedere sprzedaje Krupnik Vodkę, a maju w wersji mainstream dostępna będzie marka Nemiroff.

– Wraz z nieuniknionym pogłębianiem się spadków konkurencja będzie się zaostrzać. Firmy będą przerzucać pieniądze z działań marketingowych na walkę cenową – uważa Chojnacki. Dodaje, że działania te mogą doprowadzić do spadku rentowności branży.

Innego zdania jest Michał Potyra, analityk UniCredit CAIB Poland: – Ceny surowców pozostają na niskim poziomie, a większość firm dostosowała już ceny swoich produktów do wyższych stawek akcyzy. Nie spodziewam się większych zmian rentowności w 2010 r.

Beata Drewnowska
Parkiet

Wybrane dla Ciebie

Praca dla Polaków w Niemczech. Oto ile płacą za robotę przy bydle
Praca dla Polaków w Niemczech. Oto ile płacą za robotę przy bydle
Praca w Krakowie. Płacą nawet 20 tys.zł kierowcy
Praca w Krakowie. Płacą nawet 20 tys.zł kierowcy
Zmiany w prawie. Od nowego roku zakazy dotyczące ogrodzeń i bram
Zmiany w prawie. Od nowego roku zakazy dotyczące ogrodzeń i bram
Pięć zawodów przyszłości. Ci pracownicy mają być rozchwytywani
Pięć zawodów przyszłości. Ci pracownicy mają być rozchwytywani
Dramatyczna sytuacja na rynku ziemniaków. "Są sprzedawane za bezcen"
Dramatyczna sytuacja na rynku ziemniaków. "Są sprzedawane za bezcen"
Te naczynia z Pepco groźne dla zdrowia. Kupiłeś? Zniszcz lub zwróć
Te naczynia z Pepco groźne dla zdrowia. Kupiłeś? Zniszcz lub zwróć
Nastolatek wyłudził 600 tys. zł. Zakładał garnitur i udawał adwokata
Nastolatek wyłudził 600 tys. zł. Zakładał garnitur i udawał adwokata
Podhalański Patrol Budowlany. Tak walczą z patodeweloperką w Zakopanem
Podhalański Patrol Budowlany. Tak walczą z patodeweloperką w Zakopanem
Gdzie wyrzucić styropian po telewizorze albo lodówce? Oto odpowiedź
Gdzie wyrzucić styropian po telewizorze albo lodówce? Oto odpowiedź
Problemy giganta. Makro zamyka cztery hale w Polsce
Problemy giganta. Makro zamyka cztery hale w Polsce
Już omijają nowe prawo. Były radny zrobił akcje w markecie
Już omijają nowe prawo. Były radny zrobił akcje w markecie
Butelka wody Ustronianka wywołała burzę. Mamy komentarz Kauflandu
Butelka wody Ustronianka wywołała burzę. Mamy komentarz Kauflandu