Rywalizacja wrogiem kreatywności kobiet

Zdaniem autorów badań powinno to stanowić ostrzeżenie dla managerów próbujących wykorzystywać rywalizację między zespołami do pobudzenia kreatywności pracowników

Rywalizacja wrogiem kreatywności kobiet
Źródło zdjęć: © shock - Fotolia.com
SKOMENTUJ

W warunkach silnej rywalizacji między zespołami kobiety tracą swoją kreatywność i zdolność do współpracy – wynika z badań, które opublikowało pismo “Organization Science”. W przypadku mężczyzn dzieje się dokładnie odwrotnie.

Do takich wniosków doszli naukowcy z Washington University w St. Louis (USA), razem z badaczami z Indii i Holandii, na podstawie eksperymentów wśród studentów obu płci współpracujących ze sobą w małych grupach, jak również obserwacji 50 zespołów naukowców, inżynierów i techników z międzynarodowej spółki z sektora paliwowego.

„Kobiety miały coraz mniejszy udział w kreatywnych pomysłach grupy, gdy rywalizacja między zespołami stawała się bezwzględna, a spadek kreatywności był najbardziej widoczny w zespołach złożonych wyłącznie z pań” – komentuje główny autor pracy dr Markus Baer z Washington University.

Ta obserwacja zaskoczyła naukowców, gdyż dotychczasowe badania wskazywały, że w małych grupach panie potrafią współpracować lepiej, a dołączenia do grupy kobiety jest pewnym sposobem na to, by nasilić współprace w zespole i jego kreatywność.

"Gdy zespoły pracują ramię w ramię, kobiety wykonują swoje zadania dobrze, a nawet lepiej niż mężczyźni, ponieważ są bardziej kreatywne. Jednak, gdy tylko w grę zaczyna wchodzić element współzawodnictwa, sytuacja się zmienia. Mężczyźni w tych warunkach łączą swoje siły. Stają się bardziej skłonni do współpracy, podczas gdy kobiety robią dokładnie odwrotnie” – wyjaśnia Baer.

Zdaniem autorów pracy powinno to stanowić ostrzeżenie dla managerów próbujących wykorzystywać rywalizację między zespołami do pobudzenia kreatywności pracowników.

„Rywalizacja między zespołami jest mieczem obosiecznym, który ostatecznie daje przewagę grupom składającym się głównie lub wyłącznie z mężczyzn, a szkodzi kreatywności zespołów złożonych z kobiet” – podkreśla dr Baer.

Problem ten jest o tyle istotny, że w ostatnich czasach wykorzystywanie rywalizacji do pobudzenia kreatywnego myślenia w pracy znacznie się nasiliło. To nie pomoże kobietom, a prawdopodobnie nie pozwoli wykorzystać potencjału ich kreatywności, dlatego managerowie powinni poszukać innych sposobów motywowania - podkreśla badacz.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Ostatnie dni na rozliczenie PIT. Resort finansów apeluje ws. oszustów
Ostatnie dni na rozliczenie PIT. Resort finansów apeluje ws. oszustów
Biedronka i Lidl przesadziły. Polacy wkurzyli się nie na żarty
Biedronka i Lidl przesadziły. Polacy wkurzyli się nie na żarty
Tu paliwo jest najtańsze. Sprawdziliśmy ceny benzyny, gazu i diesla
Tu paliwo jest najtańsze. Sprawdziliśmy ceny benzyny, gazu i diesla
Właścicielka restauracji krytykuje generację Z. "Roszczeniowy ton"
Właścicielka restauracji krytykuje generację Z. "Roszczeniowy ton"
ZUS zmienia zasady. Więcej osób skorzysta z rehabilitacji
ZUS zmienia zasady. Więcej osób skorzysta z rehabilitacji
Malezyjski gigant wkracza do Warszawy. Znamy lokalizację i termin [NASZ NEWS]
Malezyjski gigant wkracza do Warszawy. Znamy lokalizację i termin [NASZ NEWS]
Pierwsze polskie truskawki już w sprzedaży. Ile kosztują? Oto ceny
Pierwsze polskie truskawki już w sprzedaży. Ile kosztują? Oto ceny
Oddają mieszkania za dożywotnią rentę. Rekordowe wypłaty w 2024 r.
Oddają mieszkania za dożywotnią rentę. Rekordowe wypłaty w 2024 r.
Słynny sos jechał do Polski. Służby zatrzymały żywność
Słynny sos jechał do Polski. Służby zatrzymały żywność
Jarmark w Krakowie. Czesi śmieją się z polskich cen
Jarmark w Krakowie. Czesi śmieją się z polskich cen
Płatne parkowanie w uzdrowiskach. Senat przegłosował nowe przepisy
Płatne parkowanie w uzdrowiskach. Senat przegłosował nowe przepisy
Chajzer narzeka na polskich pracowników. "Nie chcą pracować"
Chajzer narzeka na polskich pracowników. "Nie chcą pracować"