Rząd przyjął propozycje MG upraszczające prawo gospodarcze (komunikat)

...

07.06. Warszawa - Biuro Prasowej Ministerstwa Gospodarki informuje:

7 czerwca 2011 r. Rada Ministrów przyjęła założenia projektu ustawy o redukcji obowiązków informacyjnych oraz o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców. Jest to pakiet rozwiązań, które przyniosą kolejne ułatwienia w prowadzeniu działalności gospodarczej w Polsce. Dokument przygotowało Ministerstwo Gospodarki.

- Wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców, którym czasochłonne i kosztowne obowiązki informacyjne przeszkadzają w prowadzeniu działalności gospodarczej - powiedział wicepremier, minister gospodarki Waldemar Pawlak. Jego zdaniem, proponowane przez resort gospodarki rozwiązania sprzyjają rozwojowi przedsiębiorczości oraz poprawią konkurencyjność krajowych firm.

Kontynuując proces likwidacji zbędnych regulacji, MG w drugiej ustawie deregulacyjnej proponuje:

- wykorzystywanie zaległego urlopu do 31 lipca następnego roku

Pracownik będzie miał prawo do wykorzystania zaległego urlopu do końca lipca roku następnego, a nie jak do tej pory, jedynie do 31 marca. Zmiana ta będzie korzystna dla obu stron: pracodawcy umożliwi lepszą organizację pracy, a pracownikowi dogodne zorganizowanie wypoczynku.

- umożliwienie reprezentatywnym organizacjom pracodawców i związkom zawodowym występowania do ministra finansów o dokonanie ogólnych interpretacji podatkowych

Zwiększy to stabilność prawną firm, związaną z rodzajem wykonywanej działalności gospodarczej. Istotne dla konkretnych branż kwestie będą rozstrzygane w sposób jednolity.

- skrócenie z 10 do 5 lat okresu przedawnienia należności z tytułu składek do ZUS i KRUS

Dzięki tej propozycji przedsiębiorcy i inni płatnicy będą mogli w krótszym okresie otrzymać zwrot nadpłaconych składek.

- zmniejszenie częstotliwości przekazywania przez płatnika ubezpieczonemu informacji o zapłaconych składkach do ZUS i NFZ z imiennych raportów miesięcznych

Informacje te będą przekazywane raz na rok lub na żądanie płatnika częściej. Obecny comiesięczny, pisemny obowiązek informowania pracowników o odprowadzonych składkach jest szczególnie uciążliwy dla średnich i dużych firm. Chodzi zwłaszcza o znaczne koszty związane z przygotowaniem i drukiem formularzy ZUS RMUA.

- wydłużenie terminu na składanie deklaracji na podatek od nieruchomości z 15 stycznia do 31 stycznia danego roku

Ułatwi to przedsiębiorcom należyte wywiązanie się z tego obowiązku, także w przypadku wystąpienia sytuacji od niego niezależnych.

- zniesienie obowiązku uzyskiwania opinii rzeczoznawcy w kwestii spełniania przepisów BHP przez projekty budowlane

Uzyskanie opinii rzeczoznawcy będzie fakultatywne. Utrzymany zostanie natomiast obowiązek zapewnienia przez pracodawcę zgodności budowy lub przebudowy obiektu z zasadami BHP.

Resort gospodarki postuluje ponadto:

- wprowadzenie rozwiązań umożliwiających przesyłanie niektórych dokumentów w postaci elektronicznej, jako alternatywy do dokumentów papierowych,

- skrócenie przechowywania - z 10 do 5 lat - kopii deklaracji rozliczeniowych i imiennych raportów miesięcznych.

Ministerstwo Gospodarki chce, aby nowe przepisy zaczęły obowiązywać już od 1 stycznia 2012 r., z wyłączeniem zmian wymagających dłuższego vacatio legis.

- Oczekujemy, że dzięki nim zostanie odblokowany potencjał przedsiębiorców oraz zwiększy się efektywność i wydajność pracy w firmach - powiedział wicepremier Waldemar Pawlak.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ aja/

Źródło artykułu:PAP
rządmgprawo

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)