Rząd: w 2015 r. relacja długu do PKB może wzrosnąć, potem będzie spadać
W 2015 r. relacja długu do PKB może wzrosnąć, ale w kolejnych latach będzie spadać - ocenia Ministerstwo Finansów w przyjętej w środę przez rząd "Strategii zarządzania długiem sektora finansów publicznych w latach 2015-2018".
24.09.2014 15:55
Strategia to dokument obejmujący czteroletnią prognozę zarządzania długiem Skarbu Państwa, który resort finansów przygotowuje co roku wraz z projektem budżetu na przyszły rok. "Wielkości zawarte w obecnym dokumencie uwzględniają wartości przedstawione w projekcie budżetu państwa na 2015 rok" - poinformowało w komunikacie Centrum Informacyjne Rządu.
W dokumencie przyjęto, że w 2015 relacja długu do PKB ustabilizuje się na poziomie zbliżonym do roku 2014 lub nieznacznie go przekroczy. Założono, że na koniec 2014 r. relacja ta spadnie do 47,7 proc. z 53,9 proc. w 2013 r. W kolejnych latach dług do PKB będzie spadać, a w 2018 r. osiągnie poziom 44,5 proc. Zaznaczono, że w całym okresie objętym strategią wskaźnik ten będzie wyższy niż 43 proc., ale nie przekroczy 48 proc. PKB, czyli progu zawartego w stabilizującej regule wydatkowej (SRW).
Według rządu przyjęte wielkości oznaczają, że nie ma niebezpieczeństwa uruchomienia sankcji wynikających z przekroczenia progu 55 proc. Zgodnie ze strategią w 2015 r. przewidziano spadek relacji kosztów obsługi długu Skarbu Państwa do PKB do poziomu 1,8 proc. W następnych latach koszty te będą maleć, by w 2018 r. stanowić 1,6-1,7 proc. PKB.
W dokumencie przyjęto, że zadłużenie jednostek samorządu terytorialnego (jst) oraz ich związków będzie rosło do 2016 r., a od 2017 r. zakłada się powolny spadek długu jst.
Do zagrożeń dla Strategii zaliczono m.in. wolniejszy wzrost PKB, czy wyższe stopy procentowe, będące konsekwencją odmiennej od zakładanej sytuacji makroekonomicznej. Zagrożenie mogą być też konsekwencją uwarunkowań międzynarodowych, np.: słabszego tempa wzrostu gospodarczego w Europie i USA, odpływu kapitału pożyczkowego, konfliktu na Ukrainie.
"Zagrożenie może także wynikać ze wzrostu relacji długu publicznego oraz sektora instytucji rządowych i samorządowych do PKB (np. wyższe potrzeby pożyczkowe budżetu państwa, niższy kurs złotego, przyrost zadłużania jst)" - dodano.
W komunikacie wskazano, że głównym celem strategii jest minimalizacja kosztów obsługi długu państwa w długim horyzoncie czasu, a jej zadaniem zapewnienie płynności, efektywności i przejrzystości rynku skarbowym papierów wartościowych (SPW).
"Ponadto Strategia kontynuuje wdrażanie drugiego etapu konsolidacji zarządzania płynnością rynku. Pierwszy etap (wprowadzony w maju 2011 r.) zobowiązał niektóre jednostki sektora finansów publicznych do lokowania wolnych środków na rachunkach ministra finansów. We wrześniu 2013 r. (początek drugiego etapu) skonsolidowane zostały środki walutowe będące w dyspozycji ministra finansów, a od lutego 2014 r. minister finansów uzyskał prawo przejściowego wykorzystywania środków zgromadzonych na rachunku rezerw poręczeniowych i gwarancyjnych do finansowania potrzeb pożyczkowych budżetu państwa" - wyjaśniono.
CIR przypomniało, że wprowadzona została stabilizująca reguła wydatkowa (SRW), która zastąpiła tymczasową regułę dyscyplinującą. Ma ona ograniczać wzrost wydatków sektora instytucji rządowych i samorządowych, z wyjątkiem wydatków w pełni finansowanych ze środków unijnych i EFTA oraz wydatków jednostek, które nie generują wysokich deficytów.
Ponadto na początku 2014 r. OFE przekazały do ZUS aktywa o wartości rynkowej 153,2 mld zł, w tym m.in. skarbowe papiery wartościowe warte 134,1 mld zł. W wyniku ich umorzenia dług skarbu państwa obniżył się o ok. 7,7 proc., a dług sektora instytucji rządowych i samorządowych o ok. 8,6 proc. PKB.
Zaznaczono, że od 1 stycznia 2014 r. obowiązuje system ustalania indywidualnych limitów zadłużenia jednostek samorządu terytorialnego.