Rząd za ułatwieniami w centralnej ewidencji gospodarczej
Rząd przyjął we wtorek propozycje zmian, które mają usprawnić Centralną Ewidencję i Informację o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Zgodnie z nimi łatwiej będzie można m.in. wykreślić i sprostować wpis w ewidencji oraz uzyskać zaświadczenie o wpisie.
04.12.2012 | aktual.: 04.12.2012 18:17
Proponowane rozwiązania dotyczące Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) znajdują się w przyjętym przez Radę Ministrów projekcie noweli o swobodzie działalności gospodarczej.
System został uruchomiony przez resort gospodarki 1 lipca 2011 r. Dzięki niemu przedsiębiorcy mogą rejestrować swoją działalność przez internet, zmieniać dane, a także sprawdzać informacje o innych osobach, które prowadzą działalność gospodarczą. Ma to ułatwić prowadzenie działalności gospodarczej, uprościć stosowanie prawa, a także usprawnić administrację.
Jak poinformowało Centrum Informacyjne Rządu, po roku obowiązywania regulacji dotyczących CEIDG zaproponowano rozwiązania, które przede wszystkim zwiększą bezpieczeństwo obrotu gospodarczego.
W projekcie noweli zaproponowano m.in. uproszczenie procedury wykreślania i dokonywania sprostowań wpisów w CEIDG. "Zdecydowano, że wykreślenie wpisów z CEIDG ma następować bez wszczynania postępowania administracyjnego i wydawania postanowienia lub decyzji ministra gospodarki. Chodzi o wykreślania wpisów z powodu zgonu przedsiębiorcy, upływu 24-miesięcznego okresu zawieszenia działalności gospodarczej, a także błędów powstałych przy +przekształcaniu+ przez gminę wniosku o wpis z formy papierowej na elektroniczną. Takie rozwiązanie m.in. obniży koszty funkcjonowania administracji publicznej" - napisano w komunikacie CIR.
Przewidziano wydłużenie - z 7 do 14 dni - czasu, w jakim przedsiębiorca będzie mógł dokonać zmiany i złożyć wniosek o wykreślenie z CEIDG.
Kolejne propozycje dotyczą uporządkowania kwestii związanych z publikacją informacji o wyrokach zakazujących prowadzenia działalności gospodarczej, a także uproszczenia zasad uzyskiwania zaświadczeń o wpisie z CEIDG. Zgodnie z nowymi rozwiązaniami, udostępnianie danych przez CEIDG powinno odbywać się elektronicznie i zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej.
Proponuje się także możliwość dołączenia do wniosku o wpis do CEIDG danych niezbędnych do zgłoszenia przedsiębiorcy i jego rodziny do ubezpieczenia społecznego (i lub zdrowotnego). Przedsiębiorcom umożliwi to złożenie wraz z jednym wnioskiem o wpis do CEIDG także tych informacji, i przekazanie ich elektronicznie do ZUS. Obecnie takich zgłoszeń dokonuje się w wybranym oddziale ZUS.
Zaproponowano również, aby z urzędu następowało dopisywanie do danych zawartych w CEIDG numerów identyfikacyjnych, m.in. NIP-u i REGON-u spółki.
W noweli zaproponowano ułatwienia w dochodzeniu przez wierzycieli roszczeń od przedsiębiorców wpisanych do CEIDG. Przewidziano wskazanie adresu zamieszczonego w CEIDG, jako rodzącego skutki administracyjne i sądowe. Ułatwi to dochodzenie przez wierzycieli roszczeń od przedsiębiorców wpisanych do tego sytemu. Zaproponowano też dodanie kolejnego przepisu, w którym zostanie wprost wskazane, że przedsiębiorca, posługujący się adresem, do którego nie ma prawa, zostanie wykreślony z CEIDG przez ministra gospodarki. Ułatwić to ma walkę z nieuczciwymi przedsiębiorcami.
W projekcie przewidziano, że jeśli przedsiębiorca, wpisując się do CEIDG, poda przyszłą datę rozpoczęcia działalności gospodarczej, to do czasu, kiedy ten termin nadejdzie, będzie mógł zrezygnować z wpisu i wówczas jego dane nie będą publikowane w CEIDG.