Sąd podtrzymał karę UOKiK dla sieci Żabka
Spółka Żabka Polska wprowadziła konsumentów w błąd informując o rzekomej likwidacji sieci sklepów. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów potwierdził decyzję prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
21.04.2011 09:39
Wyrok SOKiK dotyczy decyzji prezes UOKiK z lipca 2009 roku. Stwierdzono wówczas, że kampania reklamowa sieci sklepów Żabka, trwająca od września do końca października 2008 roku wprowadzała konsumentów w błąd. Towarzyszące jej hasło: "Informujemy, że decyzją zarządu spółki Żabka Polska 15 września 2008 roku zamykamy żabki" sugerowało zamykanie sklepów tej sieci. Dopiero w drugim etapie kampanii przedsiębiorca wyjaśnił, że organizuje loterię promocyjną i że zostały zamknięte nie sklepy, ale sejfy w kształcie żabki.
Ponadto reklamy zawierały sformułowanie, że decyzję o likwidacji podjął zarząd spółki – zazwyczaj decydujący o jej działalności. Informacje te zostały przedstawione na planszach, które sprawiały wrażenie neutralnej informacji, a nie komunikatu reklamowego.
Za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów prezes UOKiK nałożyła na spółkę Żabka Polska karę w wysokości 1 553 317,81 zł. Ponadto przedsiębiorca został zobowiązany do publikacji decyzji na swoich stronach internetowych oraz jej sentencji w jednym z dzienników ogólnopolskich.
Spółka skorzystała z przysługującego jej prawa i odwołała się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. 18 kwietnia 2011 roku SOKiK oddalił w całości odwołanie Żabka Polska, przyznając tym samym rację Prezes Urzędu.
Zgodnie z prawem od wyroku SOKiK przysługuje możliwość złożenia apelacji do Sądu Apelacyjnego.
UOKiK niejednokrotnie prowadził już postępowania w sprawie mylącej reklamy. Sprzedawcy zachęcają do robienia zakupów wabiąc atrakcyjnymi upustami czy efektownymi opakowaniami. Ustawiają towary w zasięgu wzroku, rozdają próbki i gadżety, wykorzystują plakaty i ulotki reklamowe. Nie wszystkie chwyty są jednak dozwolone. Jeżeli reklama powoduje mylne wyobrażenie o produkcie, to wprowadza w błąd i jest nieuczciwą praktyką rynkową. Urząd przypomina, że konsument ma zawsze prawo do pełnej i rzetelnej informacji.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakwestionował już podobną praktykę, gdy sieć Media Markt organizowała wyprzedaże pod pretekstem likwidacji sklepu. Z informacji umieszczonych w prasie oraz na bilbordach wynikało, że sieć planuje zakończyć działalność w Rzeszowie, a konsumenci mogą dokonać zakupów "po raz ostatni". Dwa dni przed planowanym zakończeniem działalności opublikowano kolejne płatne ogłoszenie o ponownym otwarciu placówki, tłumacząc jednodniowe zamknięcie inwentaryzacją. Prezes Urzędu uznał, że przedsiębiorca wprowadził konsumentów w błąd i zobowiązał go do złożenia oświadczenia, że podawał do publicznej wiadomości mylące informacje. Decyzję prezesa UOKiK także podtrzymał Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów – wyjaśniła Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy UOKiK.
Autor: MJ