Sejm przyjął poprawki do noweli ustawy o transporcie kolejowym
Sejm przyjął w czwartek poprawki Senatu do nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym. Nowelizacja zakłada, że opłaty jakie przewoźnicy kolejowi płacą PKP PLK za korzystanie z infrastruktury kolejowej, będą liczone według nowych zasad. Teraz ustawa trafi do podpisu prezydenta.
24.04.2014 | aktual.: 24.04.2014 15:45
Posłowie przyjęli trzy zaproponowane przez Senat poprawki.
Jak tłumaczył wcześniej senator Stanisław Jurcewicz (PO), zmiany te miały charakter legislacyjny. Jedna z nich mówi, iż koszty utrzymania infrastruktury kolejowej będą mogły być dofinansowane z budżetu państwa, przy czym nie będą one mogły być przez budżet pokryte w całości.
Nowe prawo dostosowuje polskie przepisy do wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. ETS uznał w maju ub.r., że obowiązujące w Polsce przepisy, według których zarządzająca torami spółka PKP PLK naliczała opłaty za dostęp do torów, były źle sformułowane. W efekcie przewoźnicy płacili więcej, niż by mogli.
Nowela zakłada, że związane z infrastrukturą kolejową koszty, które dotąd finansowane były z dotacji budżetowej, mają być co do zasady finansowane z przychodów od przewoźników kolejowych, natomiast koszty, które dotychczas zarządca infrastruktury finansował z przychodów od przewoźników, mają być finansowane z budżetu państwa.
Ponadto likwiduje lukę prawną, dotyczącą sytuacji, kiedy prezes Urzędu Transportu Kolejowego odmówi zatwierdzenia proponowanego przez zarządcę infrastruktury cennika dostępu do torów. Jeżeli prezes UTK nie zatwierdzi propozycji stawek, to ustawa przewiduje stawkę dostępu do infrastruktury kolejowej w ostatnio zatwierdzonej wysokości.
Nowelizacja zakłada także przekazanie w tym roku PKP PLK 500 mln zł z Funduszu Kolejowego. Ma to pozwolić na prawidłowe wykonanie wyroku ETS i sfinansowanie obniżki stawki dostępu do torów średnio o około jedną piątą.
Według autorów ustawy nowela docelowo powoduje wzrost wydatków ze środków publicznych, w tym budżetu państwa, na funkcjonowanie infrastruktury kolejowej o ok. 900 mln zł w skali roku.
Stawki wyliczone zgodnie z wyrokiem ETS już obowiązują. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju pracuje natomiast nad rozporządzeniem, które dodatkowo regulowałoby sposób naliczania stawek i zapewniałoby ich trwałe obniżenie. To postulat od lat podnoszony przez przewoźników, którzy argumentują, że w Polsce tory należą do najdroższych na kontynencie, a ich stan jest fatalny.