Senat: bez poprawek do ustawy ułatwiającej składanie wniosków online

Senat nie wprowadził w czwartek poprawek do ustawy ułatwiającej przedsiębiorcom składanie online prawie 70 rodzajów wniosków. Chodzi np. o wnioski o wydanie zezwolenia, wpis do rejestru, zmianę danych w zezwoleniu lub w rejestrze czy o wydanie licencji.

22.05.2014 16:40

Teraz ustawa trafi do podpisu prezydenta.

Ustawa nakłada obowiązek określenia i udostępnienia wzorów pism w formie dokumentów elektronicznych dla określonych procedur administracyjnych. Dzięki temu wprowadzone zostaną jednolite w skali kraju wzory pism, przede wszystkim dotyczące wydawania zezwoleń, wpisów do rejestrów czy wydawania zaświadczeń. Wzory będą precyzyjnie określać zakres wymaganych danych określonych w przepisach prawa dla konkretnej procedury i zawierać informacje, jakie dokumenty (np. załączniki) należy dołączyć. Nowe przepisy przewidują, że przedsiębiorcy będą mogli wybrać, czy złożą wypełniony formularzy w postaci papierowej czy elektronicznej.

Po wejściu w życie przepisów przedsiębiorca będzie mógł wejść na portal ePUAP (elektroniczna platforma usług administracji publicznej - PAP) wypełnić formularz i drogą elektroniczną złoży np. wniosek o zezwolenie, wniosek o wpis do rejestru lub wniosek o zmianę danych w zezwoleniu lub rejestrze.

Nowe przepisy przewidują, że udostępnione zostaną wzory prawie 70 wniosków. Będą to m.in. wnioski ws.: zgłoszenia rozbiórki obiektów budowlanych, wykreślenia z rejestru organizatorów turystki i pośredników turystycznych, wydania zezwolenia na prowadzenia zbiorowego zaopatrzenie w wodą, prowadzenia zbiorowego odprowadzania ścieków, zezwolenia na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych.

Ponadto online będą dostępne: wzór zgłoszenia świadczenia usług detektywistycznych na terytorium Polski, wnioski o: wykreślenie z rejestru działalności detektywistycznej, wydanie zezwolenia na prowadzenie punktu aptecznego, o wpis do ewidencji, zmianę w ewidencji lub wykreślenie z ewidencji zakładów leczniczych dla zwierząt, o zmianę lub wykreślenie w rejestrze podmiotów prowadzących agencje zatrudnienia, wzór zawiadomienia składanego przez przedsiębiorcę zagranicznego przed rozpoczęciem działalności w zakresie pośrednictwa pracy, doradztwa personalnego, pośrednictwa zawodowego lub pracy tymczasowej.

Nowe przepisy usuwają także bariery, które obecnie uniemożliwiają realizację drogą elektroniczną standaryzowanych procedur. Chodzi tu o likwidację zbędnych załączników dołączanych do wniosków, np. poprzez włączenie oświadczeń składanych wraz z wnioskami zamiast oryginałów dokumentów, likwidację obowiązku dostarczenia dokumentu dostępnego w innym urzędzie, jak również o usunięcie z przepisów słów, które powodują brak możliwości złożenia pisma drogą elektroniczną (np. słowa "pisemnie").

W trakcie prac legislacyjnych przeprowadzone zostały badania tzw. fokusowe, w których uczestniczyli przedsiębiorcy oraz przedstawiciele organizacji przedsiębiorców. W obu badaniach zarówno projekt, jak i same wzory dokumentów zostały ocenione pozytywnie.

Wzory wniosków w postaci elektronicznej będą zamieszczone w centralnym repozytorium wzorów dokumentów elektronicznych (CRWD), który znajduje się na elektronicznej platformie usług administracji publicznej (ePUAP), na stronach internetowych Biuletynu Informacji Publicznej (BIP) a także organu odpowiedzialnego za opracowanie wzoru i na stronie internetowej Punktu Kontaktowego(ePK)za pośrednictwem, którego przedsiębiorca może znaleźć szczegółowe informacje o interesującej go dziedzinie działalności gospodarczej.

Ustawa o standaryzacji niektórych wzorów pism w procedurach administracyjnych powstała w Ministerstwie Gospodarki, Sejm uchwalił ją w kwietniu.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)