Trwa ładowanie...

Senat przeciw limitowaniu licencji taksówkowych przez rady miast i gmin

Senatorowie opowiedzieli się za zniesieniem możliwości limitowania przez rady miast i gmin liczby udzielanych licencji taksówkowych. Propozycja senacka zmierza do tego, by taksówką mógł jeździć każdy, kto spełni ustawowe warunki dostępu do zawodu.

Senat przeciw limitowaniu licencji taksówkowych przez rady miast i gminŹródło: Jupiterimages
d4b4wx0
d4b4wx0

Senat wprowadził w czwartek do nowelizacji ustawy o transporcie drogowym dziewięć poprawek. Za zmianami jednogłośnie opowiedziało się 83 senatorów.

Nowelizacja ustawy o transporcie drogowym ma na celu objęcie płatnych przewozów osób, wykonywanych na podstawie licencji nietaksówkowej, regulacjami taksówkowymi. Dotychczasowi przewoźnicy osób, nie będący taksówkarzami, będą mogli w ciągu roku od dnia wejścia w życie ustawy uzyskać licencję taksówkową.

Senatorowie poparli poprawkę, która znosi możliwość limitowania liczby udzielanych licencji taksówkowych przez rady miasta i gminy, co ma - według nich - przyczynić się do otworzenia rynku przewozów taksówkowych dla nowych przedsiębiorców.

Według przewodniczącego senackiej Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej Mariusza Witczaka (PO), obecne kompetencje rad miast i gmin w zakresie limitowania licencji ograniczają kierowcom swobodę działalności gospodarczej.

d4b4wx0

Jak zaznaczył, dzięki zniesieniu limitów na udzielanie licencji taksówkowych, kierowcy będą mogli bez przeszkód je uzyskać.

Obecnie kierowcy chcący zostać taksówkarzami muszą czekać na licencję czasami nawet kilka lat, aż któryś z kolegów umrze lub zrezygnuje z wykonywania zawodu. Dzięki zniesieniu limitów na udzielanie licencji taksówkowych, będą oni mogli bez przeszkód ją uzyskać. Obecnie zdanie egzaminu na kierowcę taksówki (m.in. z topografii miasta) nie gwarantuje otrzymania licencji natychmiast, a dopiero, gdy ta się zwolni.

Inna senacka poprawka zmniejsza z 15 tys. zł do 10 tys. zł wysokość grzywny, jaką może zostać ukarany kierowca, który pomimo braku licencji, zde­cy­duje się przewieźć jakąkol­wiek osobę za opłatą.

Ponadto - zgodnie z nowelizacją - za przewozy taksówkowe będzie się uznawać każdy przewóz na podstawie taksometru. Będzie to odróżniać przewozy taksówkowe od tzw. przewozów okazjonalnych, bez taksometru, czyli że cena przejazdu będzie określana z góry, niezależnie od przejechanej odległości.

Licencja taksówkowa ma uprawniać także do przewozów okazjonalnych (nietaksówkowych). Nowela określa, że przewóz okazjonalny wykonuje się pojazdem konstrukcyjnie przystosowanym do przewozu powyżej 7 osób.

Teraz ustawa trafi do Sejmu, który rozpatrzy zaproponowane przez Senat poprawki.

d4b4wx0
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4b4wx0

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj