Skarga chińskiego konsorcjum ws. II linii metra odrzucona
Sąd Okręgowy w Warszawie odrzucił we wtorek z przyczyn formalnych skargę chińskiego konsorcjum Covec w sprawie przetargu na budowę II linii metra w stolicy. Oznacza to, że nic już nie stoi na przeszkodzie, aby miasto mogło podpisać umowę ze zwycięzcą przetargu.
Przetarg na budowę centralnego odcinka II linii metra w Warszawie rozstrzygnięto 29 kwietnia. Wygrało go konsorcjum, w którego skład wchodzą: włoska firma Astaldi, turecka Gulermak oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów. Konsorcjum złożyło ofertę najtańszą, opiewającą na 4,1 mld zł brutto.
Od decyzji komisji przetargowej Metra Warszawskiego odwołały się dwa konsorcja, które złożyły oferty drugą i trzecią pod względem ceny - Cosec z ofertą na prawie 4,5 mld zł oraz Mostostal Warszawa - prawie 5 mld zł. Komisja odwołania oddaliła 18 maja, a obie firmy skierowały sprawę do Krajowej Izby Odwoławczej. Ta oddaliła odwołania 10 lipca, uznając zgłaszane zastrzeżenia do procedury przetargowej za niezasadne.
Zwycięskiej ofercie odwołujący się zarzucali m.in. wniesienie wadliwego wadium i rażąco niską cenę, a miastu - zaniechanie żądania wyjaśnień w tej sprawie. Po oddaleniu odwołań przez KIO, obie firmy skierowały sprawę do sądu. Mostostal Warszawa zrobił to 24 lipca, Covec tydzień później. Skargę Mostostalu Warszawa sąd odrzucił 21 września.
Centralny odcinek drugiej linii metra będzie miał długość 6,1 km - od Ronda Daszyńskiego do Dworca Wileńskiego. Będzie 7 stacji: Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion i Dworzec Wileński. Zakończenie budowy tego odcinka planowane jest na rok 2013 lub 2014.