Spadki na rynku PC - konsumenci częściej wymieniają tablety i smartfony

Popularność urządzeń mobilnych i małe zainteresowanie Windows 10 odbija się na malejącej sprzedaży komputerów PC w krajach rozwiniętych. W ostatnim kwartale roku rynki wschodzące będą odpowiadać za większość sprzedaży tanich laptopów i komputerów biurkowych.

15.12.2015 08:40

IDC prognozuje dalsze spadki sprzedaży komputerów osobistych, które do końca roku sięgną -10 proc. Na rynek trafi 276 mln sztuk PC, z czego aż 146 mln zostanie sprzedanych w krajach rozwijających się, gdzie popularnością cieszyć będą się zwłaszcza komputery biurkowe (71 mln). Notebooki zanotują większą sprzedaż jedynie w Europie Zachodniej, USA, Kanadzie i Japonii. Laptopy stanowią także większość sprzedawanych dziś komputerów osobistych - 59 wobec 41 proc.

Wśród przyczyn słabych wyników sprzedaży komputerów osobistych analitycy IDC wymieniają m. in. umocnienie się dolara, duże zapasy magazynowe i mniejsze od prognozowanego zainteresowanie systemem Windows 10, a także dłuższy cykl życia produktów. Konsumenci skłonni są częściej wymieniać urządzenia mobilne (smartfony, tablety, inteligentne zegarki) niż komputery biurkowe czy laptopy.

"Pomimo ogromnego zainteresowania urządzeniami mobilnymi, niewielu konsumentów jest w stanie całkowicie zrezygnować z komputera osobistego. Konieczność zakupu wielu gadżetów elektronicznych, wymusza jednak na klientach priorytetyzację wydatków, co odbija się na wydłużeniu cyklu użytkowania tradycyjnych komputerów" - wyjaśnia Loren Loverde, analityk International Data Corporation.

"Na niskie wyniki sprzedaży wpływają także decyzje biznesowe liderów branży. Fakt bezpłatnej aktualizacji do Windowsa 10, którą Microsoft zaoferował użytkownikom poprzednich wersji systemu, bynajmniej nie zachęca ich do natychmiastowej zmiany komputera. Jednak brak najnowszych funkcji sprzętowych skłoni ich prawdopodobnie do zakupu nowego urządzenia w najbliższych latach" - dodaje Loverda.

Na trudne położenie tradycyjnych komputerów i notebooków wpływają także innowacje technologiczne i pojawienie się nowych typów urządzeń - tabletów z odłączaną klawiaturą, komputerów biurkowych połączonych z monitorem, czy bardzo cienkich i lekkich laptopów. Wszystkie te produkty, pomimo wyższej ceny, cieszą się rosnącym zainteresowaniem konsumentów, co negatywnie odbija się na wynikach sprzedaży tańszych, klasycznych komputerów biurkowych i laptopów. Trend ten widoczny jest zwłaszcza na rynkach rozwiniętych (USA, Europa Zachodnia, Kanada, Japonia).

"Tradycyjnym komputerom PC zagrażają nie tyle tablety, co prężnie rozwijający się rynek urządzeń 2w1, komputerów z wbudowanym monitorem czy ultrabooków" - przekonuje Jay Chou, analityk z IDC.

IDC zwraca uwagę, że do zauważalnego zwiększenia się sprzedaży PC przyczynią się w 2016 i 2017 r. masowe wymiany sprzętu w sektorze biznesowym, administracji i edukacji.

Informacje na temat sytuacji na rynku PC w ostatnim kwartale 2015 r. pochodzą z raportu IDC Worldwide Quarter PC Tracker, opublikowanego na początku grudnia przez International Data Corporation. (PAP)

łum/ bk/

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)