Spółdzielnie robią konkurencję dyskontom
Polacy coraz chętniej wybierają marki własne sieci handlowych. W ofercie tego typu produktów celują zwłaszcza dyskonty i hipermarkety. Ostatnio do wyścigu o klienta dołączyły sklepy Społem. I całkiem dobrze sobie radzą.
12.02.2014 | aktual.: 20.02.2014 07:30
Społem, Lux, Roney's, Miss Klara i Mr. Klar - to marki własne dystrybuowane przez Krajową Platformę Społem. Łącznie w ofercie znajduje się już 190 różnych produktów, a kolejnych 30 jest w przygotowaniu. Połowa to produkty żywnościowe. Ma to być odpowiedź spółdzielców na tanie produkty, dostępne w dyskontach i hipermarketach.
- Marki własne powstały po to, by wspierać spółdzielnie na trudnym, konkurencyjnym rynku - mówi Ryszard Jaśkowski, prezes Krajowej Platformy Handlowej Społem. Jak podkreśla, że jego oferta różni się od marek własnych konkurencji. - W Rankingu Rzeczpospolitej "Społem" jest na 24. miejscu pod względem wartości marki z wynikiem 562,1 mln zł. Dlatego nie robimy marek ekonomicznych.Nasze produkty są tak pozycjonowane, by zachować jakość, a cena ma być jak najbardziej przystępna. Działamy pod brandem "Społem", a to zobowiązuje - dodaje Jaśkowski.
Od makaronu po piwo
Główny brand to Społem - jak podkreślają spółdzielcy - logo znane przez ponad połowę polskich konsumentów. Pod tą marką sprzedawana jest większość podstawowych produktów spożywczych, ale nie tylko. Pod znakiem Społem sprzedawane jest także tzw. małe AGD, podstawowy sprzęt kuchenny i naczynia.
Chemia, papier toaletowy i worki do śmieci dostępne są pod marką Mr. Klar i Miss Klara. Herbaty i kawy pod marką Roney's. Z kolei marka Lux zarezerwowana jest dla słodyczy, wódki oraz suplementów diety. W najbliższej przyszłości w ofercie Społem pojawić ma się również piwo.
Prezes KPH Społem podkreśla, że marki własne mają budzić zaufanie i skłonić klienta do ponownego zakupu. Jednak nie wszystkie produkty przyjęły się równie dobrze i spółdzielcy muszą nieco modyfikować ofertę. - W tym roku zamierzamy wprowadzić około 20 nowych produktów, a te które nie cieszą się popularnością wycofamy - mówi Ryszard Jaśkowski.
Polskie produkty
Marki własne Społem są dedykowanie dla wszystkich sklepów działających pod logo Społem, jak również dla innych sklepów spółdzielczych. Wygląda na to, że potrzeba rynkowa na tego typu asortyment była duża, bo od momentu startu liczba produktów zwiększyła się niemal siedmiokrotnie z 30 do 190.
- Kontakt z markami własnymi Społem miało 157 spółdzielni na ponad 300. Są one dostępne w ponad 1,5 tys. sklepów - mówi prezes Jaśkowski. - W tym roku chcemy się skupić na poprawieniu dystrybucji i sprzedaży. Myślę, że pod koniec 2014 r. będziemy mieć 200 spółdzielni i 2 tys. sklepów z marką własną - dodaje.
Rosnący popyt na marki własne największej w Polsce sieci handlowej to dobra wiadomość nie tylko dla spółdzielczych sklepów, lecz również dla producentów.
- Produkty naszych marek własnych pochodzą wyłącznie od polskich producentów. Polecają nam ich spółdzielnie, które współpracują z nimi w terenie. Często są to firmy mniej znane i niepromowane, ale wiarygodne - mówi Ryszard Jaśkowski.