Spółki PKP wygrywają z LOT-em walkę o klientów

Polskie Koleje Państwowe po latach zastoju wreszcie zaczynają przyciągać pasażerów. Ich liczba rośnie z miesiąca na miesiąc. Najbardziej dochodowa spółka z grupy PKP- Intercity - w zeszłym roku przewiozła 11 mln osób, a w tym, tylko w trzech pierwszych kwartałach, aż 8,6 mln. Nawet spółka PKP Przewozy Regionalne odnotowuje wzrost liczby klientów.

Coraz większa popularność kolei odbija się rykoszetem na naszym narodowym przewoźniku lotniczym. LOT w ostatnim czasie znacznie ograniczył połączenia krajowe. Pod nóż poszło m.in. połączenie Warszawy z Łodzią. To jednocześnie najpopularniejsza trasa kolejowa w Polsce. Codziennie korzysta z niej 10 tys. osób. LOT tłumaczy zawieszenie tych rejsów niewielką odległością pomiędzy miastami.

_ Połączenie to nie wytrzymuje konkurencji cenowej z połączeniami kolejowymi. Ponadto, dzięki modernizacji trasy, kolej staje się także coraz szybsza _ - mówi Piotr Siennicki, prezes PLL LOT. Bilet kolejowy kosztuje 31 zł, a ceny biletów lotniczych zaczynały się od 100 zł ze wszystkimi opłatami.

Tory na trasie Warszawa - Łódź są obecnie remontowane. Podróż po nich trwa dwie godziny, czyli prawie tyle samo, co przelot samolotem (doliczając odprawę i dojazd na lotnisko). W 2012 r., po całkowitej modernizacji torowiska, pociąg z Łodzi będzie dojeżdżał do Warszawy w 60 minut.

_ Kolej to tylko wymówka, bo LOT nie jest w stanie wykorzystać potencjału, jaki tkwi w blisko milionowym mieście _ - uważa Paweł Cybulak, redaktor naczelny portalu Pasażer.com. _ Nie chodzi tu tylko o połączenie z Warszawą, lecz także z zagranicznymi metropoliami, do których łodzianie mogliby latać, gdyby stolica dobrze pełniła rolę portu przesiadkowego _ - podkreśla Cybulak.

Konkurencja z LOT-em będzie się zaostrzać, bo w najbliższych latach PKP wyda ponad 2 mld zł na modernizację taboru oraz zakup nowych pociągów. Na polskie tory w barwach Intercity od 2010 r. wyjedzie 10 nowych lokomotyw oraz 20 tzw. składów zespolonych.

W Polsce testowano już takie maszyny w latach 90., ale wtedy okazało się, że nie mogą one rozwijać odpowiednio dużych prędkości na naszych torach. To ma się zmienić, bo większość inwestycji PKP już teraz przeznacza na modernizację torowisk. Po ich zakończeniu w 2012 r. na trasach Warszawa - Gdańsk, Wrocław - Poznań czy Wrocław - Rzeszów pociągi będą mogły jeździć z prędkością 160 km/godz.

Tomasz Dominiak
Gazeta Opolska

Wybrane dla Ciebie
Producenci ziemniaków są załamani. Wszystko przez brak odszkodowań
Producenci ziemniaków są załamani. Wszystko przez brak odszkodowań
Wyjątkowe grzyby na aukcji. Sprzedano je za pół miliona złotych
Wyjątkowe grzyby na aukcji. Sprzedano je za pół miliona złotych
Wraca Burger Drwala. McDonald's potwierdził datę. Debiut w Poznaniu
Wraca Burger Drwala. McDonald's potwierdził datę. Debiut w Poznaniu
PKP goni czeskiego rywala. Ruszyła promocja, bilety od 19 zł
PKP goni czeskiego rywala. Ruszyła promocja, bilety od 19 zł
Gigant fast food ma problem. Zamknie kilkaset lokali w USA
Gigant fast food ma problem. Zamknie kilkaset lokali w USA
Pokazał rachunek za prąd. "Granica prawie przekroczona"
Pokazał rachunek za prąd. "Granica prawie przekroczona"
Potrącił nastolatkę i uciekł. Sąd chce od księdza 60 tys. zł
Potrącił nastolatkę i uciekł. Sąd chce od księdza 60 tys. zł
Kultowa sieć kawiarni zamyka lokale. Przegrywa walkę z Żabką?
Kultowa sieć kawiarni zamyka lokale. Przegrywa walkę z Żabką?
Ukraiński gigant przejmie sklepy Carrefoura w Polsce? Bada rynek
Ukraiński gigant przejmie sklepy Carrefoura w Polsce? Bada rynek
Palenie liśćmi na działce. Oto co mówi prawo
Palenie liśćmi na działce. Oto co mówi prawo
Sprawdzili 900 schronów. Żaden nie spełnia wymogów
Sprawdzili 900 schronów. Żaden nie spełnia wymogów
Spędziła kilka godzin na SOR-ze w USA. Oto rachunek
Spędziła kilka godzin na SOR-ze w USA. Oto rachunek