Trwa ładowanie...
podwyżki cen
oprac. MAGL
Dzisiaj, 16-11-2024 11:14

Sprawdzili podwyżki w sklepach. Lider podrożeje jeszcze bardziej

Ceny codziennych zakupów w Polsce wzrosły w październiku o 5,4 proc. w porównaniu do ubiegłego roku. Największe podwyżki odnotowano w kategorii warzyw, które zdrożały o 11,1 proc. - wynika z raportu UCE RESEARCH i Uniwersytetu WSB Merito.

Raport o podwyżkach cen w polskich sklepachRaport o podwyżkach cen w polskich sklepachŹródło: Adobe Stock
d3yobdk
d3yobdk

Ogólny wzrost cen analizowanych produktów jest wyższy niż w poprzednich miesiącach. Dla porównania według wcześniejszych raportów podwyżki wynosiły 4,3 proc. (w sierpniu) i 4,9 proc. (we wrześniu).

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Ujawnia wybory klientów. Mówi jakie były ceny 10 lat temu

W październikowym badaniu, w którym uwzględniono 17 kategorii, aż 14 odnotowało jednocyfrowy wzrost cen. Przeanalizowano "codzienne zakupy", czyli żywność, napoje bezalkoholowe i alkoholowe oraz pozostały asortyment, tj. np. chemia gospodarcza i artykuły dla dzieci.

d3yobdk

Warzywa liderem podwyżek cen

Raport "Indeks cen w sklepach detalicznych" wskazuje, że najbardziej podrożały warzywa.

Podaż w obszarze warzyw jest znacznie uszczuplona po anomaliach pogodowych. W dużej mierze są więc importowane zza granicy, a na ich ceny wpływają m.in. takie czynniki, jak wartość złotego i koszt transportu. Spodziewałabym się dalszego wzrostu cen w tej kategorii - oceniła dr inż. Anna Motylska-Kuźma z Uniwersytetu Dolnośląskiego DSW.

Jak podkreśliła, ceny owoców utrzymają na wysokich poziomie (według raportu 9,9 proc. rdr.) i nie wyklucza, że wzrosną jeszcze bardziej - szczególnie w ostatnich miesiącach 2024 r. oraz w I kwartale 2025 r.

Raport wskazuje także na duże podwyżki słodyczy i deserów (10,4 proc. rdr.). Pozostałe wzrosty cen prezentują się następująco:

  • produkty sypkie (cukier, mąka, sól itd.) - podwyżka o 7,8 proc. rdr.,
  • nabiał - podwyżka o 7,2 proc. rdr.,
  • produkty tłuszczowe - podwyżka o 6,9 proc. rdr.,
  • używki (herbata, kawa, piwo, wódka) - podwyżka o 6,4 proc. rdr.,
  • napoje bezalkoholowe - podwyżka o 6,3 proc. rdr.
d3yobdk

Dr Artur Fiks z Uniwersytetu WSB Merito zwrócił uwagę, że wzrosty cen używek szybko są odczuwalne przez polskich konsumentów, ponieważ tylko część pochodzi z polskiej produkcji.

- W ostatnich 5 miesiącach kawa zdrożała o prawie 30 proc., co mocno wpłynęło na całą kategorię. Z kolei wzrost cen napojów bezalkoholowych zahamował spadek temperatur. Niemniej zwiększenie opłat za energię i kosztów transportu w czasie możliwych ujemnych temperatur wciąż będzie podbijało ceny tego typu produktów - podkreślił.

Tylko jedna kategoria z obniżką cen

W październiku nieznacznie wzrosły ceny artykułów dla dzieci (1,5 proc. rdr.), chemii gospodarczej (1,2 proc. rdr.) oraz środków higieny osobistej (0,1 proc. rdr.). Jedyną kategorią, która odnotowała spadek cen, była karma dla zwierząt (-0,4 proc. rdr).

d3yobdk

Raport, który powstaje co miesiąc od blisko siedmiu lat, analizuje ceny ponad 100 najczęściej wybieranych produktów codziennego użytku w Polsce. Dane pochodzą z 41 tys. sklepów należących do 60 sieci handlowych, obejmując dyskonty, hipermarkety, supermarkety oraz sieci convenience.

Badanie nie odzwierciedla oficjalnego poziomu wzrostu cen w Polsce - takie dane regularnie publikuje Główny Urząd Statystyczny (GUS). Z najnowszych szacunków instytucji wynika, że w październiku inflacja wzrosła do 5 proc. w ujęciu rocznym wobec 4,9 proc. odnotowanych we wrześniu. Analitycy wskazują, że głównym czynnikiem napędowym inflacji jest wyższa dynamika cen paliw.

d3yobdk
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3yobdk

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj