Sprzedaż tanich wódek może spaść nawet o połowę
W pierwszych miesiącach 2009 r. producenci zrealizowali swoje plany sprzedażowe zaledwie w 30-50 proc. Popyt na rynku wódki zahamował głównie wzrost akcyzy, podaje Gazeta Prawna.
02.03.2009 | aktual.: 02.03.2009 10:31
W pierwszych miesiącach od podniesienia akcyzy na alkohole mocne w styczniu 2009 r., producenci obserwują wyraźny spadek sprzedaży wódek, szczególnie w segmencie ekonomicznym, w którym klienci są najbardziej uczuleni na drobne nawet podwyżki cen.
_ Powodem jest podniesienie o 9 proc. od 1 stycznia podatku akcyzowego, który spowodował wzrost cen alkoholi średnio o 10 proc. _- mówi Gazecie Prawnej Wojciech Bortkiewicz z Polmosu Lublin.
Cena wielu ekonomicznych marek wódki przekroczyła kwotę 20 zł, stanowiącą barierę dla osób nastawiających się na tani produkt.
_ Jest niebezpieczeństwo, że ich odbiorcy przerzucą się na towary z szarej strefy. To może spowodować, że sprzedaż na rynku znacznie wyhamuje _ - mówi Wojciech Bortkiewicz. Cena produkowanej przez Polmos Lublin wódki Czysta de Lux zwiększy się z 19 zł do 19,50 zł. Producenci szacują, że sprzedaż tanich wódek może zmaleć nawet o połowę, czyli 35 mln litrów w ciągu całego 2009 r.
IP