Staszek znów ostrzega, czyli walka o uczciwą konkurencję

Coraz częściej przedsiębiorcy dobrowolnie przyznają się do zmowy cenowej, składając odpowiednie wnioski w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Dzięki uprzejmości dwunastu stacji radiowych oraz portalu internetowego o tym, dlaczego warto współpracować z Urzędem po raz kolejny informuje Staszek.

11.01.2011 | aktual.: 11.01.2011 15:44

Coraz częściej przedsiębiorcy dobrowolnie przyznają się do zmowy cenowej, składając odpowiednie wnioski w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Dzięki uprzejmości dwunastu stacji radiowych oraz portalu internetowego o tym, dlaczego warto współpracować z Urzędem po raz kolejny informuje Staszek.

Staszek jest bohaterem kampanii Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów promującej wiedzę o prawie konkurencji. Jest przedsiębiorcą, ma 35-40 lat, aktywnie współpracuje z konkurentami. Jednak nie zawsze przestrzega reguł prawa, ustalając z nimi ceny sprzedaży produktów. Namawia pozostałych uczestników porozumienia do tego, aby się przyznali do zmowy cenowej, jednak oni obracają to w żart. Nie zdają sobie sprawy z tego, że zmowy cenowe to najcięższe naruszenie prawa konkurencji, ale dotkliwych kar można uniknąć dobrowolnie przyznając się do porozumienia.

Ilu takich Staszków jest wśród polskich przedsiębiorców? Z badań UOKiK wynika, że ponad 63% z nich odpowiedziało "tak" na pytanie, czy gdyby działali w kartelu rozważyliby możliwość skorzystania z programu łagodzenia kar - _ leniency _. Na zawarcie porozumienia cenowego, nawet w sytuacji zagrożenia istnienia przedsiębiorstwa, nie zdecydowałoby się ponad 60% ankietowanych, 27,9% było odmiennego zdania. Gorzej jest ze stosowaniem tej wiedzy w praktyce. Dlatego Staszek po raz kolejny będzie zachęcał nieprzekonanych przedsiębiorców do dobrowolnego przyznania się do zmowy cenowej.

Nie byłoby to możliwe bez bezpłatnego zaangażowania wielu mediów. Na ich łamach od 10 stycznia br. przez dwa tygodnie będzie można usłyszeć spot, w którym Staszek informuje o tym, że warto współpracować z UOKiK. Zachęcamy również inne media do włączenia się w promowanie programu _ leniency _.

Za udział w porozumieniu, którego celem lub skutkiem jest ograniczenie konkurencji, grożą dotkliwe sankcje finansowe - sięgające 10% ubiegłorocznego przychodu. Na uniknięcie kary bądź jej obniżenie może liczyć przedsiębiorca, który rozpocznie współpracę z urzędem antymonopolowym m.in. dostarczy dowodów na istnienie kartelu. Umożliwia to wprowadzony do polskiego porządku prawnego program łagodzenia kar - leniency.

Przedsiębiorca, który chciałby skorzystać z programu łagodzenia kar może złożyć formalny wniosek osobiście w siedzibie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie, pracownikowi UOKiK do protokołu, pocztą, faxem, a także emailem na adres: leniency@uokik.gov.pl. Odpowiedzi na wszystkie pytania dotyczące programu, nawet anonimowe, udzielają prawnicy UOKiK pod numerem telefonu: (22) 55 60 555.

kampaniauokikkartel
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)