Sukces kolejarzy. Pociągi pojadą tak szybko jak przed wojną

75 minut - tyle ma trwać podróż pociągiem z Radomia do Warszawy po kosztującym ponad 600 mln zł remoncie. Ministerstwo Infrastruktury przedstawia to jako wielki sukces. Sprawdziliśmy. Pociągi już pokonywały tę trasę w tym czasie. W 1939 roku.

Obraz
źródło: PKP PLK
Agata Kalińska

Kolejarze podpisali dwie umowy na remont linii między Czachówkiem a Radomiem przed świętami. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk wbił przy okazji szpilę poprzednikom. - Ta inwestycja powinna była zostać zainicjowana już dawno temu - mówił Adamczyk. - Niestety, mimo licznych obietnic składanych przez polityków poprzedniego obozu rządzącego, nie zostały do tej pory podjęte żadne działania, które mogłyby wpłynąć na czas i komfort podróży na tej trasie. Wreszcie następuje zmiana w tej kwestii.

Zmiana ma być odczuwalna po zakończeniu remontu, czyli najwcześniej za kilka lat.

- W 2020 roku możemy się spodziewać przejazdu pociągów z Warszawy do Radomia w godzinę i 15 minut. To olbrzymi postęp w stosunku do tego, co w chwili obecnej przeżywają podróżni korzystający z tego połączenia kolejowego - zapowiedział szef resortu infrastruktury.

Rzeczywiście, dzisiaj pokonanie pociągiem regionalnym nieco ponad 100 kilometrów z Warszawy Śródmieście do Radomia zajmuje od dwóch i pół godziny do nawet trzech. A mówimy o pociągach bezpośrednich, bez przesiadek. Przykładowo więc, pracujący w Warszawie mieszkaniec Radomia, który wsiądzie do pociągu w centrum Warszawy tuż przed czwartą, do celu dotrze kilka minut przed siódmą. Jeśli ceni sobie swój czas, może też wybrać wariant z przesiadką. Wtedy podróż zajmie mu "zaledwie" 2 godziny i 15 minut.

Obraz

Umowy na remont odcinków Czachówek - Warka i Warka - Radom są warte łącznie 646 mln zł. Między Czachówkiem Południowym a Warką wymienione zostaną tory, urządzenia sterowania ruchem i rozjazdy. Na Odcinku od Warki do Radomia kolejarze chcą położyć drugi tor, bo obecnie linia jest tam jednotorowa. Poprawić ma się też komfort podróżowania - dziesięć przystanków ma być wyremontowanych, powstaną także trzy nowe.

- Modernizacja linii Warszawa-Radom to poważna inwestycja w infrastrukturę. Korzyści będą odczuwalne co najmniej przez kilkadziesiąt lat - mówi Wirtualnej Polsce Karol Jakubowski z PKP PLK.

Wystarczy zresztą spojrzeć na kwoty. Remont całej linii, od Warszawy Okęcie do Radomia będzie kosztować 1,8 mld zł. W efekcie pociągi będą mogły tam mknąć 160 km/godz. Stąd zresztą 75 minut, o których mówi minister Adamczyk.

Jednak zamiast wybiegać w przód, cofnijmy się o kilkadziesiąt lat. W sieci dostępnych są archiwalne rozkłady jazdy kolei. Jak można z nich wyczytać, pociągi już jeździły z Warszawy do Radomia w mniej niż dwie godziny. Przed wojną. Popatrzmy na rozkład obowiązujący w lecie 1939 r. Wyjazd z Warszawy o 7:56, przystanek w Radomiu o 9:11. Albo wyjazd o 16:44 a dojazd do Radomia o 17:58.Oznacza to, że po remoncie linii pociągi mają szansę zbliżyć się do przedwojennych prędkości. Warto jednak zauważyć, że te przedwojenne nie miały po drodze przystanków.
- Skrócenie czasu przejazdu między Warszawą a Radomiem do 75 minut to tylko jeden ze spodziewanych efektów przebudowy linii. Poza samymi torami przebudowane będą wszystkie przystanki i stacje, które będą dostosowane dla osób niepełnosprawnych. Podczas modernizacji zostaną zamontowane także najnowocześniejsze urządzenia sterowania ruchem kolejowym, zainstalowana zostanie nowa sieć trakcyjna. Ta inwestycja - poza skróceniem czasu przejazdu - poprawi również komfort podróżowania i zwiększy bezpieczeństwo - mówi Karol Jakubowski.

Zobacz także: Pociągi szybciej jeździły przed wojną niż teraz

Wybrane dla Ciebie

Nowy obowiązek dla budujących i remontujących domy. Chodzi o światłowód
Nowy obowiązek dla budujących i remontujących domy. Chodzi o światłowód
Tańsze sanatorium. Nowe stawki już od października
Tańsze sanatorium. Nowe stawki już od października
Seniorka zostawiła pieniądze pod śmietnikiem. Straciła oszczędności
Seniorka zostawiła pieniądze pod śmietnikiem. Straciła oszczędności
Nowa usługa w popularnej sieci. Ma być dostępna w każdym sklepie
Nowa usługa w popularnej sieci. Ma być dostępna w każdym sklepie
Zabytek oddany za złotówkę i odkupiony za miliony. Historia wieży z Mazur
Zabytek oddany za złotówkę i odkupiony za miliony. Historia wieży z Mazur
Rok się nie skończył, a limit na ścieki tak. Kłopot pod Poznaniem
Rok się nie skończył, a limit na ścieki tak. Kłopot pod Poznaniem
Zapłacił za węgiel. Sklep nagle zniknął. Policja ostrzega
Zapłacił za węgiel. Sklep nagle zniknął. Policja ostrzega
Czy do łosi będzie można strzelać? Resort rolnictwa komentuje
Czy do łosi będzie można strzelać? Resort rolnictwa komentuje
Tony truskawek z Egiptu z zakazem wjazdu. Oto co wykryły służby
Tony truskawek z Egiptu z zakazem wjazdu. Oto co wykryły służby
Koniec sporu o kebaba. Turcy wycofali wniosek z UE
Koniec sporu o kebaba. Turcy wycofali wniosek z UE
Skarbówka wyprzedaje auta. Wśród nich kultowa toyota za 8 tys. zł
Skarbówka wyprzedaje auta. Wśród nich kultowa toyota za 8 tys. zł
Pierwszy taki autobus na cmentarzu. To pomysł Polaków
Pierwszy taki autobus na cmentarzu. To pomysł Polaków