Trwa ładowanie...
d4j0oar
d4j0oar
Zamieszczone na stronach internetowych portalu WP.PL materiały sygnowane skrótem "PAP" stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie, chronionych przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez WP.PL na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.

System TIR w Rosji co najmniej do 30 czerwca 2015 r. (aktl.)

#
Dochodzi komentarz MIR
#
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
d4j0oar

02.03. Moskwa (PAP) - Co najmniej do 30 czerwca br. system TIR będzie funkcjonować w Rosji na dotychczasowych zasadach - poinformowało Stowarzyszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ASMAP). Federalna Służba Celna Rosji (FTS) po raz kolejny przedłużyła umowę z tym operatorem systemu TIR.

Decyzję tę FTS podjęła 26 lutego.

Rzecznik Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju Piotr Popa powiedział PAP, że "zalecenia przywrócenia przez władze rosyjskie ciągłości funkcjonowania na terytorium Federacji Rosyjskiej konwencji celnej o międzynarodowych przewozach drogowych z zastosowaniem karnetów TIR można uznać za oznakę możliwej stabilizacji w przewozach drogowych do Federacji Rosyjskiej na podstawie tej konwencji".

d4j0oar

"Dotychczas, po zapowiedzi strony rosyjskiej o wycofaniu się ze stosowania Konwencji TIR na terytorium Federacji Rosyjskiej, decyzja w tej sprawie była kilkukrotnie przesuwana, a konwencja realizowana jest w bardzo ograniczonym zakresie" - zaznaczył rzecznik MIR.

W sierpniu 2013 r. FTS wypowiedziała porozumienie ze Stowarzyszeniem Międzynarodowych Przewoźników Drogowych z powodu sporów finansowych. Rosyjscy prawnicy ocenili to posunięcie jako rezygnację Moskwy ze stosowania procedury TIR na terytorium FR. Później Federalna Służba Celna Rosji kilkakrotnie przesuwała termin zerwania współpracy z ASMAP, tj. faktycznie odstąpienia od honorowania karnetów TIR. Poprzednio - do 28 lutego 2015 r.

Stowarzyszeniem Międzynarodowych Przewoźników Drogowych poinformowało też, że 25 lutego w Administracji Prezydenta Rosji odbyła się narada na temat stosowania Międzynarodowej Konwencji Celnej, znanej jako Konwencja TIR, na terytorium FR. W wyniku narady prezydent Władimir Putin wydał serię rozporządzeń "zmierzających do zagwarantowania obowiązywania na terytorium Rosji Konwencji TIR z 1975 roku".

Decyzja prezydenta została przez moskiewskie media zinterpretowana jako przywrócenie obowiązywania Konwencji TIR w Rosji. Dziennik "Wiedomosti" poinformował w poniedziałek, że Putin polecił rządowi "zapewnienie ciągłości działania" Konwencji TIR na terytorium Federacji Rosyjskiej.

d4j0oar

Dziennik przypomina, że Konwencję TIR, która upraszcza procedury celne przewozów międzynarodowych, podpisało 68 państw, w tym Rosja. Do uproszczenia procedur przy przewozach miedzy tymi państwami są wykorzystywane karnety TIR. Pełnią one rolę gwarancji finansowych, a gwarantem jest krajowa instytucja autoryzowana przez Międzynarodową Unię Transportu Drogowego (IRU). W Rosji operatorem systemu TIR jest Stowarzyszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych.

"Wiedomosti" przypominają, że w lipcu 2013 r. rosyjska FTS oznajmiła, iż ASMAP nie radzi sobie z zadaniami i zapowiedziała wprowadzenie dodatkowych gwarancji od przewoźników, od których - poza okazaniem karnetu TIR - będą wymagane np. gwarancje bankowe, poręczenia lub kaucja pieniężna. FTS uprzedziła także, że wypowie umowę rosyjskiemu operatorowi i wybierze w konkursie nowego gwaranta.

Postanowienia Federalnej Służby Celnej, jak twierdzi ASMAP, nie zostały sformalizowane w aktach normatywnych, nie było także ustaleń międzyresortowych, a Sąd Arbitrażowy uznał je za niewiążące, niemniej - jak podkreślają "Wiedomosti" - służby celne rozpoczęły "eksperyment": zaczęły domagać się dodatkowych gwarancji do karnetów TIR.

W wyniku zeszłotygodniowej narady Putin zalecił wykonywanie umowy z ASMAP do czasu wyłonienia nowego operatora systemu TIR w Rosji, co ma nastąpić najpóźniej do 30 czerwca. "Wiedomosti" nie wykluczają, że procedura ta zakończy się przedłużeniem umowy z ASMAP, ale na nowych warunkach. Dziennik zaznacza, że Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego nie zgłasza pretensji do ASMAP.

d4j0oar

W sierpniu 2013 r. Rada Wykonawcza TIR na posiedzeniu w Genewie oficjalnie oceniła, że wprowadzane przez stronę rosyjską zmiany stanowią pogwałcenie Konwencji TIR. Wezwała także władze celne Rosji do odstąpienia od ich wprowadzenia i do prawidłowego stosowania Konwencji TIR.

Komisja Europejska ostrzegła, że nowe regulacje doprowadzą do poważnych zakłóceń w handlu UE z Rosją. Zaniepokojenie wobec rządu FR niejednokrotnie wyrażały też te kraje UE, które decyzja Federalnej Służby Celnej dotyka w największym stopniu, w tym Polska.

d4j0oar

Podziel się opinią

Share
d4j0oar
d4j0oar