Szczecin/ Remont zabytkowego kolejowego mostu zwodzonego

Kosztem 4 mln zł PKP Polskie Linie Kolejowe wyremontują jedyny w Polsce kolejowy most zwodzony na rzece Regalicy w Szczecinie. Prace zapewnią wygodniejszy przejazd pociągów i lepszą żeglugę na rzece.

28.05.2015 17:45

Jak poinformował Zbigniew Wolny z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych, remont mostu, przez który przejeżdża codziennie około 50 pociągów, już ruszył.

Wyremontowane zostanie zwodzone przęsło i mechanizm jego obsługi. Prace obejmą też system sterowania. Ponadto wyremontowany będzie rezerwowy system zasilania elektrycznego, który podniesie niezawodność funkcjonowania przęsła, które będzie czynne nie tylko w wyznaczonych godzinach, jak dotychczas, lecz całą dobę. Prace przewidziano do końca lipca tego roku.

Na czas remontu przygotowano nowy rozkład jazdy pociągów - będą jeździć okrężną drogą, co wydłuży ich przejazd o około 20 minut.

Remont mostu wymaga również ograniczenia żeglugi, jednak na czas planowanych w Szczecinie w drugim tygodniu czerwca regat żaglowców ruch będzie przywrócony. W pozostałym okresie kursowanie statków będzie możliwe według ustalonego harmonogramu.

Jedyny w Polsce, a według niektórych źródeł także jedyny w Europie, czynny zwodzony most kolejowy znajduje się nad Regalicą w Szczecinie. Cały most ma 262 m i składa się z pięciu przęseł, piąte przęsło - cześć zwodzona - znajduje się przy zachodnim brzegu Regalicy.

Na przęśle zwodzonym nie ma sieci trakcyjnej pod napięciem. Pociągi o napędzie elektrycznym pokonują most siłą rozpędu.

Przęsło zwodzone ma długość 17,35 m, szerokość 5 m i waży 163 ton. Jest podnoszone lub opuszczane w czasie 120 do 240 sekund - operacja ta jest przeprowadzana średnio 10-16 razy na dobę po to, by pod mostem mogły przepłynąć jednostki żeglugi śródlądowej.

Most został zbudowany w 1877 r., gdy powstawała linia kolejowa Wrocław-Szczecin. Pierwotnie piąte przęsło było obrotowe. Zwiększony ruch na moście i wzrost żeglugi wymusił w 1936 roku wykonanie zwodzonego mostu dwutorowego. Wykorzystano patent amerykańskiego inżyniera Wiliama Scherzera.

W 1945 roku most został wysadzony. Po wojnie w 1949 r. odbudowano tylko jeden tor wykorzystując elementy mostu i wyposażenia maszynowni wydobyte z dna rzeki.

Przeprawa została wpisana do rejestru zabytków. Most "zagrał" tytułową rolę w amerykańsko-czeskim krótkometrażowym filmie, nominowanym do Oscara w 2004 r. w kategorii "najlepszy krótkometrażowy film aktorski".

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)