Szykuje się autostradowy chaos. Rząd chce znacjonalizować system poboru opłat drogowych

Rząd chce, by operatorem systemu viaTOLL była państwowa służba, a nie - tak jak do tej pory - prywatna firma. Eksperci ostrzegają, że zamiast taniej, może być drożej, a do tego grozi nam prawdziwa autostradowa zapaść.

Państwo nie ma pomysłu na zarządzanie systemem viaTOLL
Źródło zdjęć: © East News | Wojciech Strozyk/REPORTER
Jacek Bereźnicki

W połowie listopada minister budownictwa Andrzej Adamczyk niespodziewanie zaproponował, by trwający właśnie przetarg na nowego operatora drogowego systemu poboru myta został prezerwany, a infrastruktura viaTOLL została oddana Głównej Inspekcji Transportu Drogowego (GITD).

Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, w rozmowie z Radiem ZET ostrzegł, że "GITD, mówiąc delikatnie, jest średnio przygotowany do takiego olbrzymiego systemu".

Resort Adamczyka przekonuje, że odebranie systemu viaTOLL prywatnej firmie "nastawionej na zysk" i przekazanie go państwowej instytucji, która działa według zasady non-profit, oznacza spore oszczędności.

Jednak GITD - właśnie jako państwowa instytucja - może nie być w stanie zaoferować specjalistom wystarczająco dobrych warunków finansowych.

Jak wyjaśnił Furgalski, nad systemem viaTOLL czuwa 200 informatyków, których pensje wynoszą 15-20 tys. złotych. Jeśli GITD chciałoby przyciągnąć ich do siebie, mogłoby im zaoferować o 11 tys. zł niższe pensje. Czy znajdą się chętni?

Furgalski podkreśla, że GITD nie ma pomysłu, jak w przyszłości mają wyglądać płatności dla kierowców. - Dobrej zmiany nie będzie - ocenia.

Według eksperta, obsługa systemu viaTOLL przez GITD może okazać się droższa, niż szacuje rząd. - W Polsce rzadko się zdarza, by państwowe instytucje były tańsze. W tym przypadku mówimy o kwocie 2 miliardów więcej - stwierdził Furgalski.

Przekazanie viaTOLL w ręce GITD oznacza przerwanie trwającego już od zeszłego roku przetargu na nowego operatora systemu.

Obecna umowa z firmą Kapsch kończy się 2 listopada, a o wejście w jej buty walczy 9 konsorcjów, część z nich z udziałem międzynarodowych firm telekomunikacyjnych.

Przerwanie przetargu może narazić Skarb Państwa na roszczenia finansowe jego uczestników.

Wybrane dla Ciebie
Gmina chce kupić wyspę. Nie chcą powtórki z zamkiem w Stobnicy
Gmina chce kupić wyspę. Nie chcą powtórki z zamkiem w Stobnicy
Gigant technologiczny zwalnia w Polsce. Pracę straci prawie 400 osób
Gigant technologiczny zwalnia w Polsce. Pracę straci prawie 400 osób
Turystyka dentystyczna Polaków. Tu jeżdżą po plomby za 50 zł
Turystyka dentystyczna Polaków. Tu jeżdżą po plomby za 50 zł
Polska hitem turystycznym w tym kraju. Ogromny wzrost rezerwacji
Polska hitem turystycznym w tym kraju. Ogromny wzrost rezerwacji
Tak można się naciąć na świątecznych rybach. Hodowcy tłumaczą
Tak można się naciąć na świątecznych rybach. Hodowcy tłumaczą
Kiedy przejść na emeryturę? Różnica nawet o 2 tys. zł
Kiedy przejść na emeryturę? Różnica nawet o 2 tys. zł
Udaje hydraulika i "kontroluje" mieszkańców. Urząd ostrzega
Udaje hydraulika i "kontroluje" mieszkańców. Urząd ostrzega
Brała 100 zł za "lewe" L4. Zarobiła tak niemałe pieniądze
Brała 100 zł za "lewe" L4. Zarobiła tak niemałe pieniądze
Ten sprzęt rujnuje rachunki. Zużywa trzy razy więcej prądu niż lodówka
Ten sprzęt rujnuje rachunki. Zużywa trzy razy więcej prądu niż lodówka
Nieopłacalny jak SUV? Oto ile w 3 lata traci na wartości rekordzista
Nieopłacalny jak SUV? Oto ile w 3 lata traci na wartości rekordzista
Podwyżki w Lidlu. Oto ile zarobią kasjerzy w 2026 r.
Podwyżki w Lidlu. Oto ile zarobią kasjerzy w 2026 r.
Niepokojące dane ZUS. Rośnie liczba zwolnień z kodem "C"
Niepokojące dane ZUS. Rośnie liczba zwolnień z kodem "C"
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥