Trójmiejska separacja
Mieszkańcy Wybrzeża będą mieli dwa lotniska. Warszawa może
tylko pozazdrościć im tej rywalizacji.
Miał być duopol i bratnia pomoc, a szykuje się niezależność i walka o klienta. Po zaręczynach Gdynia postanowiła przeprowadzić lotniczą separację z Gdańskiem. Ślubu raczej nie będzie.
Byli razem...
List intencyjny w sprawie uruchomienia lotniska cywilnego w Gdyni-Oksywiu podpisano ponad dwa lata temu. Zarządzanie nim powierzono portowi w Gdańsku, który był jednym z udziałowców. Decyzję zaakceptowały resorty transportu i obrony narodowej. Od tego czasu, poza rosnącą nieufnością obu partnerów, niewiele się zmieniło.
_ Gdyńskie lotnisko miało być komplementarne do naszego. Chodziło o obsługę np. tylko tanich przewoźników i małych samolotów w ruchu biznesowym. Ostatecznie jednak podjęto decyzję o inwestycjach przygotowujących normalną obsługę dla wszystkich przewoźników, a my po prostu nie jesteśmy zainteresowani budową lotniska tej klasy _— mówi Włodzimierz Machczyński, prezes portu w Gdańsku.
Nie bez znaczenia były koszty. Władze gdańskiego portu same pilnie poszukują około 150 mln zł na inwestycje. _ Tymczasem w Gdyni same inwestycje związane z obsługą ruchu pasażerskiego oszacowano na 70-80 mln zł. Dodatkowe 30-40 mln zł trzeba przeznaczyć na wyposażenie drogi startowej w system nawigacji _— wylicza prezes gdańskiego portu. Nieco inaczej całą sprawę widzą przedsiębiorczy włodarze Gdyni. Wojciech Szczurek, prezydent miasta, wystąpił do ministerstwa transportu z wnioskiem o zmianę zarządzającego. Miasto powołało własną spółkę i zarząd.
_ Bardzo nam zależy na współpracy z gdańskim portem, nie tylko dlatego że jesteśmy jednym z jego udziałowców. Do decyzji o zmianie zarządzającego Oksywiem (są nim gminy Kosakowo i Gdynia) zmusiła nas dwuletnia inercja w działaniu poprzedniego. Nie chcemy czekać, aż będzie za poźno, dlatego postanowiliśmy wziąć sprawy w swoje ręce i przygotować lotnisko na 2012 r. Trzeba myśleć i działać perspektywicznie. A w 2012 r., niezależnie od mistrzostw Europy, wyczerpią się możliwości obsługi gdańskiego portu szacowane na 6 mln pasażerów _— podkreśla Wojciech Szczurek.
W przyszłości nie wyklucza wejścia do akcjonariatu, ani gdańskiego portu, ani Portów Lotniczych, z którym cały czas współpracuje. _ Może władze gdańskiego portu myślą o lotnisku w Gdyni, stosując metodę krótkiej kołdry. Nasze miasto finansuje dużo większe inwestycje, a lotnisko jest dla nas sprawą wręcz priorytetową. Jeśli zajdzie taka potrzeba, sami wyłożymy pieniądze _— zapowiada prezydent Gdyni.
...by się rozstać
Władze gdańskiego portu kreślą jednak czarne scenariusze.
_ Rywalizacji się nie boimy. Bardziej obawiam się bankructwa gdyńskiej inicjatywy. Przecież samo utrzymanie portu to koszt około 15-18 mln zł rocznie. Gdyni będzie bardzo trudno efektywnie obsłużyć ruch lotniczy _ — uprzedza Włodzimierz Machczyński.
Zdaniem Tomasza Dziedzica, eksperta z Instytutu Turystyki, lotniczy rozwód Gdańska i Gdyni to bardzo dobra wiadomość dla całego rynku.
_ Tam, gdzie pojawia się zdrowa konkurencja, zarówno przewoźnicy, jak i pasażerowie będą mieli prawo wyboru. Warszawa może tylko pozazdrościć Trójmiastu odważnych decyzji _— podkreśla Tomasz Dziedzic.
Mira Wszelaka