Trzy czwarte kupujących w internecie zadowolonych z nowych przepisów

Warszawa, 16.04.2015 (ISBnews) - Aż 75% klientów e-commerce jest zadowolonych z nowych przepisów o zakupach w sieci, podała Poczta Polska, powołując się na przeprowadzone na jej zlecenie badania wśród konsumentów. Około 20% klientom nie udało się jednak zwrócić zamówionego wcześniej towaru.

16.04.2015 | aktual.: 16.04.2015 11:08

"Już 60% osób robiących zakupy w internecie wie, że ma prawo odstąpić od umowy kupna w ciągu 14 dni, wynika z badania zrealizowanego przez firmę ARC Rynek i Opinia dla Poczty Polskiej" - czytamy w komunikacie.

W trzy miesiące po wejściu w życie w Polsce nowelizacji unijnej dyrektywy o prawach konsumenta Poczta Polska zleciła badania dotyczące znajomości i oceny nowego prawa przez internautów oraz problemów, z jakimi spotykają się oni dokonując zakupów w internecie.

Według badania, 39% respondentów zdarzyło się otrzymać wadliwy towar, a co piąta osoba deklaruje, że nie zwracała do tej pory towaru ze względu na brak znajomości przysługujących im praw. Z kolei 15% respondentów napotkało na trudności związane z odstąpieniem od umowy zakupu zawartej przez internet. Główną trudnością jest długi czas oczekiwania na uznanie zwrotu, podała Poczta Polska.

Według Poczty Polskiej, wydłużenie czasu na odstąpienie od umowy z 10 do 14 dni jest najbardziej rozpoznawalną i najlepiej ocenianą przez respondentów zmianą prawa.

"Nowa ustawa o prawach konsumenta wzmocniła bezpieczeństwo zakupów dokonywanych przez internet. Jasność praw i obowiązków obu stron transakcji sprzyja szybkiemu rozwojowi branży e-commerce" - powiedział członek zarządu Poczty Polskiej Janusz Wojtas, cytowany w komunikacie.

Z badania ARC wynika również, że 18% osób zdecydowało się na zwrot, ale spotkali się oni z odmową przyjęcia towaru. W tej grupie mieszczą się zarówno ci, którzy zostali niesłusznie odprawieni z kwitkiem, jak i ci, którzy nie dopełnili warunków odstąpienia od umowy np. dotyczących terminu zwrotu.

"Widać, że istnieje potrzeba jeszcze dokładniejszych informacji o warunkach transakcji i obowiązkach obu stron umowy. Tylko 41% badanych jest zdania, że informacje o prawach konsumentów są łatwo dostępne na stronach sklepów" - podkreśla członek zarządu ARC Marek Lekki, cytowany w komunikacie.

Najwięcej, bo aż 60% badanych wskazało, że wśród firm, z których usług najczęściej korzystają zamawiając zakupy przez internet, jest Poczta Polska. Równocześnie 30% konsumentów wskazało na markę Pocztex, czyli usługi kurierskie Poczty Polskiej. Wśród najpopularniejszych firm kurierskich znalazły się również DHL, Siódemka i DPD.

Z kolei 62% ankietowanych zadeklarowało, że korzysta z usług firm paczkowych lub kurierskich przynajmniej raz w miesiącu, 8% zamawia zakupy przez internet średnio co tydzień. Wśród najczęściej kupowanych w sieci artykułów jest odzież i obuwie, sprzęt elektroniczny i komputerowy, artykuły do wyposażenia domu i książki.

Badanie przeprowadziła firma ARC Rynek i Opinia w dniach 27-31 marca 2015 r.

(ISBnews)

Źródło artykułu:ISBnews
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)