Trzy legislacyjne poprawki Senatu do ustawy o transporcie kolejowym
Trzy poprawki o charakterze legislacyjnym zaproponował Senat do noweli ustawy o transporcie kolejowym. Nowelizacja wprowadza nowe zasady naliczania opłat, jakie przewoźnicy kolejowi płacą PKP PLK za korzystanie z infrastruktury kolejowej.
10.04.2014 17:35
Ustawę poparło w głosowaniu 52 senatorów, nikt nie był przeciw, a 21 się wstrzymało. Poprawki Senatu zostaną teraz rozpatrzone przez Sejm.
Nowelizacja dostosowuje polskie prawo do wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. ETS uznał w maju ubiegłego roku, że obowiązujące w Polsce przepisy, według których zarządzająca torami spółka PKP PLK naliczała opłaty za korzystanie z torów, były źle sformułowane. W efekcie przewoźnicy płacili więcej, niż by mogli.
Nowelizacja likwiduje lukę prawną, dotyczącą sytuacji, kiedy prezes Urzędu Transportu Kolejowego odmówi zatwierdzenia proponowanego przez zarządcę infrastruktury cennika dostępu do torów. Jeżeli prezes UTK nie zatwierdzi propozycji nowych stawek, za dostęp do infrastruktury kolejowej płacić się będzie w dotychczasowej wysokości.
Nowela zakłada także przekazanie w tym roku PKP PLK 500 mln zł z Funduszu Kolejowego. Ma to pozwolić na prawidłowe wykonanie wyroku ETS i sfinansowanie obniżki stawki dostępu do torów średnio o około jedną piątą.
Według autorów, nowelizacja docelowo spowoduje wzrost wydatków ze środków publicznych na funkcjonowanie infrastruktury kolejowej o ok. 900 mln zł w skali roku.
Stawki wyliczone zgodnie z wyrokiem ETS już obowiązują. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju pracuje natomiast nad rozporządzeniem, które dodatkowo regulowałoby sposób naliczania stawek i zapewniałoby ich trwałe obniżenie. To postulat od lat podnoszony przez przewoźników, którzy argumentują, że w Polsce tory należą do najdroższych na kontynencie, a ich stan jest fatalny.