Dworzec za 87 mln złotych otwarty. Oto jak wygląda w środku
Podróżni wreszcie mogą w pełni korzystać z nowego dworca Olsztyn Główny. Po wielu perturbacjach i opóźnieniach udało się udostępnić nowy budynek. Inwestycja kosztowała 87 mln zł. Wojewoda Radosław Król chce, aby patronem Olsztyna Głównego został Mikołaj Kopernik.
W Olsztynie za dziesiątym razem udało się otworzyć nowy dworzec Olsztyn Główny. Zamiast odwołanego kilka dni wcześniej hucznego otwarcia z ministrem infrastruktury Dariuszem Klimczakiem, które zostało odwołane, władze PKP SA. zdecydowały się na otwarcie po cichu.
Dlaczego znowu nie udało się otworzyć dworca w Olsztynie?
PKP jako powód zmiany planów wskazuje wystąpienie Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego o ponowne przedłożenie określonych dokumentów. Otwarcie nowego dworca w Olsztynie przekładano już dziewięć razy.
17 lutego 2025 r. do inwestora wpłynęło wystąpienie Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego o ponowne przedłożenie dokumentów poświadczających spełnienie warunków określonych w pozwoleniu na użytkowanie. Mając na uwadze zachowanie pełnej transparentności procesu inwestycyjnego, inwestor podjął decyzję o organizacji uroczystego otwarcia dworca po zakończeniu czynności przez Główny Inspektorat Nadzoru Budowlanego – czytamy w oświadczeniu przesłanym WP Finanse przez rzecznika prasowego PKP S.A., Michała Stilgera.
Zdaniem wojewódzkiego inspektora budowlanego Macieja Kotarskiego, który komentował WP Finanse odwołanie ubiegłotygodniowej uroczystości, nie było przeciwwskazań do odwołania otwarcia, bo z punktu widzenia urzędu decyzja o pozwoleniu na użytkowanie jest ostateczna i prawomocna, co oznacza, że inwestor ma pełne prawo do legalnego użytkowania obiektu.
Natomiast kwestie związane z ostrożnością PKP w tej sprawie nie należą do moich kompetencji – mówił nam Kotarski.
Do Głównego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego odwołała się spółka Retail Provider, która jest właścicielem dworca PKS, sąsiadującego z dworcem PKP. Jej prezes Rafał Twarowski zwołał w dniu odwołanego otwarcia dworca konferencję prasową i przyznał, że jest zadowolony, że "wreszcie polskie władze zachowują się jak trzeba", tzn. że GINB rozważył jego argumenty dotyczące budowy dworca PKP.
Dzień później biuro prasowe PKP wysłało do mediów komunikat, w którym napisano, że Główny Inspektorat Nadzoru Budowlanego "sprawnie rozpatrzył skargę złożoną przez właściciela dworca autobusowego, sąsiadującego z dworcem PKP i stacją kolejową, uznając ją za niedopuszczalną".
"Po otrzymaniu tej informacji Polskie Koleje Państwowe zdecydowały się jak najszybciej udostępnić dworzec pasażerom" - dodano i do korzystania z dworca zachęcono nie tylko pasażerów kolei, ale również podróżujących dalekobieżnymi i regionalnymi autobusami oraz komunikacją miejską.
Na otwartym bez ceremonii dworcu, w otoczeniu podróżnych, wojewoda warmińsko-mazurski Radosław Król zapowiedział, że wystąpi do PKP o nadanie temu miejscu imienia historycznego mieszkańca Warmii — Mikołaja Kopernika.