UE dofinansuje inwestycje PKP Intercity i PKP PLK kwotą 16,5 mln euro

PKP PLK i PKP Intercity otrzymają 16,5 mln euro unijnego dofinansowania do dwóch inwestycji - poinformował resort transportu. Pieniądze pochodzą z funduszu współfinansującego inwestycje w transeuropejską sieć transportową (TEN-T). Wartość projektów to 32,99 mln euro.

07.02.2012 17:20

"Po rozstrzygnięciu przez Komisję Europejską konkursów przeprowadzonych w 2011 r. (...) Polska otrzymała środki z funduszu TEN-T na realizację dwóch projektów o łącznej wartości 32,99 mln euro. Przyznana pomoc finansowa wynosi 16,5 mln euro, co stanowi 10,2 proc. całkowitej alokacji w ramach rozstrzygniętych konkursów" - poinformował na swojej stronie internetowej resort.

Jak poinformowało ministerstwo, w ramach rozstrzygniętych konkursów rozdysponowano 161,3 mln euro, z czego 47,8 mln euro trafi na projekty z zakresu autostrad morskich, 10,2 mln euro na inwestycje dotyczące usług informacji rzecznej, a 103,3 mln euro będzie przekazana na projekty z zakresu europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym. Europejski system zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS) obejmuje europejską radiołączność pociągową GSM-R i europejski system bezpiecznej kontroli jazdy pociągu European Train Control System (ETCS).

Projekt realizowany przez PKP PLK dotyczy właśnie budowy systemu ERTMS/ETCS na linii E20 na odcinku Kunowice - Terespol. Ma on się przyczynić do przyśpieszenia wdrożenia nowoczesnego systemu sterowania ruchem na liniach kolejowych w Polsce. Dofinansowanie inwestycji to 15,43 mln euro. Z Funduszu TEN-T był też współfinansowany inny projekt inwestycyjny PKP PLK S.A. z zakresu ERTMS, na Centralnej Magistrali Kolejowej na odcinku Grodzisk Mazowiecki - Zawiercie.

Pozostałe 1,07 mln euro ma trafić do PKP intercity na zakup i instalację urządzeń pokładowych ETCS w dziewięciu lokomotywach "Husarz" oraz testy systemu w Polsce, Czechach i Austrii. W praktyce zainstalowanie takich urządzeń w lokomotywie sprawia, że np. odczyty z sygnalizacji świetlnej, czy informacje o obowiązujących na danym odcinku ograniczeniach prędkości są wyświetlane na pulpicie w kabinie maszynisty. System umożliwia też nadzorowanie pracy maszynisty - np. jeśli ten nie zauważy sygnalizacji "stój", to system może zatrzymać pociąg. Zgodnie z polskimi przepisami, prowadzenie pociągu z prędkością przekraczającą 160 km/godz. wymaga sygnalizacji w kabinie.

Polska może korzystać ze środków funduszu TEN-T od chwili wstąpienia do UE. "Dotychczas otrzymano dofinansowanie dla 31 projektów z niemal wszystkich sektorów transportu - kolejowego, drogowego, lotniczego oraz żeglugi śródlądowej w łącznej kwocie 90,51 mln euro. Łączna wartość tych projektów wynosi 189,99 mln euro. Zatwierdzone projekty są głównie projektami studyjnymi, służącymi przygotowaniu przyszłych inwestycji" - poinformował we wtorek resort.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)