UOKiK: Cyfryzacja - Samsung wprowadzał w błąd (komunikat)

...

13.05.2013 | aktual.: 13.05.2013 10:38

13.05. Warszawa - UOKiK informuje:

Reklama telewizorów Samsung wprowadzała w błąd sugerując, że jest częścią rządowej kampanii informacyjnej dotyczącej cyfryzacji telewizji - uznała Prezes UOKiK. Spółka musi zapłacić ponad 2 mln zł za niedozwolone praktyki.

Postępowanie przeciwko spółce Samsung Electronics Polska zostało wszczęte w grudniu ubiegłego roku po zawiadomieniu Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji. Dotyczyło kampanii reklamującej telewizory tego producenta odnoszącej się do trwającego w Polsce procesu wprowadzania sygnału cyfrowego. Spółka w komercyjnym przekazie reklamującym telewizory zawarła wiele elementów naśladujących kampanię rządową wyjaśniającą proces cyfryzacji przygotowaną przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji.

Przeprowadzone postępowanie wykazało, że kampania reklamowa telewizorów Samsung naśladując rządowe przekazy informacyjne dotyczące cyfryzacji wprowadzała konsumentów w błąd. Wykorzystanie elementów charakterystycznych dla akcji Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji mogło sugerować konsumentom, że komercyjna oferta Samsung jest częścią rządowej kampanii informacyjnej. W efekcie konsumenci - mogli zdecydować się na zakup, którego nie zrobiliby, gdyby nie uzyskali mylącej informacji.

Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów na Samsung Electronics Polska Urząd nałożył sankcję finansową - 2 mln 288 tys. zł. Określając wysokość kary, Urząd, wziął pod uwagę wycofanie kampanii z mediów natychmiast po wszczęciu postępowania przez Urząd oraz aktywną współpracę spółki podczas jego prowadzenia. Decyzja nie jest ostateczna, przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Ponadto Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wspiera proces cyfryzacji sprawdzając czy przedsiębiorcy sprzedający telewizory i dekodery działają zgodnie z przepisami dotyczącymi cyfryzacji. Inspekcja Handlowa na bieżąco prowadzi kontrole - do końca marca 2013 r. zbadanych zostało 694 przedsiębiorców. Nieprawidłowości wykryto u 57 z nich (8,2 proc.). Dotyczyły one głównie braku oświadczeń konsumentów kupujących telewizory starego typu i dekodery, jak i wymaganych informacji w sklepie.

Wszelkie informacje dotyczące cyfryzacji telewizji naziemnej można uzyskać pod bezpłatnym numerem telefonu 800 007 788. Szczegółowe wymagania, jakie powinien spełniać odbiornik cyfrowy dostępne są na stronie Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ amt

Źródło artykułu:PAP
cyfryzacjasamsungkonsumenci
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)