UOKiK: Euro 2012 - Konsument/Kibic w Polsce i na Ukrainie (komunikat)
...
08.06.2011 | aktual.: 08.06.2011 10:53
08.06. Warszawa - UOKiK informuje:
?? ????? ????????? ????????????? ????? ????? ? ??????? ?? ?????? ??? ???????????? ????? ???? ?? ?????????? ??? ???????? ????????? ????????? ?? ??????????? ??????????? ??????? ??? ??????? ????, ?????????, ? ????????? ? ?????????? ???????? ???????????? ?? ??????????? ?????????? ???? 2012, ????????????? ????????? ?????????? Ť?????ť ? ????????????? ? ????????? ????????? ? ?????? ??????? ??????????? ?? ???? ?????????? (UOKiK) ??????????? ???????????? ???????? ??? ???????????? ????????? ???? ?????????? ??????????????
Dziś nietypowo po ukraińsku informujemy wspólnie z sąsiadami o prawach kibiców na 365 dni przed EURO2012 - mając nadzieję, że nam uda się zdążyć z ważnymi informacjami przed pierwszym meczem... Gdyby były problemy ze zrozumieniem dzisiejszego komunikatu, poniżej wspólne informacje w wolnym tłumaczeniu na język polski:
Czy kibic ma tyle samo czasu na złożenie reklamacji w Polsce i na Ukrainie? W jaki sposób turysta może reklamować wycieczkę polskiego lub ukraińskiego biura podróży? O prawach konsumentów wybierających się na mecze Euro 2012 do Polski i na Ukrainę wspólnie poinformują UOKiK oraz Ukraińska Federacja Wszystkich Konsumentów Pulse
365 dni dzieli miłośników futbolu od pierwszego meczu otwierającego mistrzostwa Europy w piłce nożnej. 365 dni to także dużo czasu, aby dokładnie poznać różnice między polskim a ukraińskim prawem chroniącym konsumentów. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wraz z Ukraińską Federacją Wszystkich Konsumentów Pulse aż do pierwszego meczu wspólnie będą przypominać kibicom o:
- zakupach - kibic to też konsument. Musi znać swoje prawa. Kupiłeś koszulkę ulubionego klubu, nieświeży produkt spożywczy? Jeśli nie wiesz, ile masz czasu na reklamację lub czy możesz zrezygnować z nieudanych zakupów w Polsce i na Ukrainie- już niedługo rozwiejemy twoje wątpliwości;
- noclegach - hotel, motel, pensjonat. Sprawdź, gdzie jedziesz i za co płacisz. Ilość gwiazdek nie odpowiadała standardowi, za który zapłaciłeś? Dowiesz się, jak wybrnąć z tej sytuacji;
- zwiedzaniu - Polska w cztery dni? Ukraina w pięciu smakach? Przy okazji Mistrzostw piłkarskich zamierzasz skorzystać z oferty lokalnego biura podróży i zwiedzić kraj? W końcu będą wakacje. Jak się zachować, gdy zamiast zagwarantowanych pięciu miast zobaczysz tylko dwa? Pamiętaj - w Polsce masz 30 dni na reklamację nieudanej wycieczki. A ile na Ukrainie?;
- poradnik kibica-konsumenta - zamierzasz wypożyczyć samochód, zamawiasz posiłek w restauracji, korzystasz z innych usług - ale żadna nie spełnia oczekiwań? Nie wiesz jak wybrnąć z tej sytuacji? Pomoc znajdziesz w poradniku przygotowanym wspólnie z UOKiK oraz Ukraińską Federacją.
Wszystkie wątpliwości będziemy wspólnie rozwiewać przez najbliższe 365 dni. Zapraszamy do odwiedzania stron internetowych Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Ukraińskiej Federacji Wszystkich Konsumentów Pulse.
Ukraińska Federacja Wszystkich Konsumentów Pulse - to związek pozarządowych ukraińskich organizacji konsumenckich. W latach 2006-2010 członkowie Federacji byli partnerami projektu Programu Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju dotyczącym konsumentów. Po jego zakończeniu założyli własną organizację pozarządową. Podstawowym celem Federacji Pulse jest reprezentowanie interesów konsumentów w relacjach z rządem oraz przedsiębiorcami, wspieranie rozwoju prawa i zwiększanie roli słabszych uczestników rynku, wychodząc naprzeciw Europejskim standardom.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów - powstał w 1990 roku. Dba o konkurencję, zbiorowe interesy konsumentów, monitoruje pomoc publiczną, jakość paliw oraz nadzoruje ogólne bezpieczeństwo produktów. Realizując rządową politykę ochrony konsumentów, m.in. wszczyna postępowania dotyczące naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. UOKiK współpracuje z miejskimi i powiatowymi rzecznikami konsumentów oraz finansowanymi z budżetu Państwa organizacjami pozarządowymi (Federacja Konsumentów, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich), które udzielają bezpłatnej pomocy prawnej w sprawach indywidualnych.
UWAGA: Komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)
kom/ akuc/