UOKiK: fuzje pod kontrolą (komunikat)
...
25.05. Warszawa - UOKiK informuje:
Wzrost świadomości wszystkich uczestników rynku na temat kontroli koncentracji - to jeden z priorytetów UOKiK wynikający z przyjętej właśnie przez rząd Polityki konkurencji na lata 2011-2013. W realizację tego zadania wpisuje się ruszająca dziś kampania informacyjna skierowana do przedsiębiorców.
Zgodnie z przepisami prawa transakcja podlega zgłoszeniu do urzędu antymonopolowego jeżeli biorą w niej udział przedsiębiorcy, których łączny obrót w roku poprzedzającym przekroczył 1 mld euro na świecie lub 50 mln euro w Polsce.
Znaczenie kontroli koncentracji zostało podkreślone w Polityce konkurencji na lata 2011-2013 - rządowej strategii rozwoju konkurencji w najbliższych latach, przygotowanej przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Nadzór nad największymi transakcjami nabiera bowiem coraz większej wagi w trosce o prawidłową strukturę rynku.
Po pierwsze - rośnie liczba koncentracji rozpatrywanych przez Urząd. O ile w 2009 roku UOKiK wydał 101 rozstrzygnięć, to rok później było ich już 149. Natomiast od początku 2011 roku wydanych zostało już ponad 50 decyzji. Po drugie, w ciągu ponad 20 lat istnienia gospodarki wolnorynkowej doszło do znacznej konsolidacji na wielu rynkach, co powoduje, że kolejne fuzje i przejęcia mogą doprowadzić do ograniczenia konkurencji. W efekcie coraz więcej decyzji UOKiK może kończyć się zakazem koncentracji lub zgodą warunkową. W tym roku organ antymonopolowy nie zgodził się na dwie transakcje - pomiędzy spółkami PGE i Energa oraz Merlin i NFI Empik.
Niestety rosnąca ilość rozpatrywanych przez Urząd spraw nie idzie w parze ze znajomością przepisów dotyczących kontroli koncentracji wśród przedsiębiorców. Większość wniosków zgłaszanych do UOKiK zawiera błędy formalne. Najczęściej w sposób zbyt ogólny określane są rynki właściwe, na których działają uczestnicy transakcji, brak jest dokumentów przetłumaczonych na język polski, a także wskazania, które dane mogą stanowić tajemnicę przedsiębiorcy, czy uznawane są za nią również ogólnie dostępne informacje (np. przedmiot działania czy siedziba). Jeśli zgłoszenie nie zawiera wymaganych informacji, jest ono zwracane przedsiębiorcy. W 2010 roku miało to miejsce w 27 przypadkach.
Niedostateczna wiedza przedsiębiorców jest również widoczna podczas badań prowadzonych przez UOKiK. Ich celem jest zdiagnozowanie stanu konkurencji oraz koncentracji na rynku. Co roku Urząd wysyła pytania do kilkuset przedsiębiorców, którzy często nie zdają sobie sprawy ze znaczenia współpracy z Urzędem oraz nie rozumieją powodu, dla którego stają się adresatami ankiet dotyczących transakcji, której nie są stronami. Ponadto przedsiębiorcy nie mają świadomości, że także podmioty nieobjęte badaniem zawsze, jeśli posiadają ważne informacje dotyczące analizowanej transakcji, mogą je przesłać do Urzędu.
Jednym z celów działań UOKiK w najbliższych miesiącach jest usprawnienie systemu kontroli koncentracji i zwiększenie wiedzy profesjonalnych uczestników rynku na ten temat. Służyć ma temu m.in. stworzenie wytycznych dotyczących analiz przeprowadzanych przez w trakcie postępowań w sprawach koncentracji. Liczymy, że spowoduje to usprawnienie procesu rozpatrywania transakcji, a tym samym szybsze wydanie decyzji.
Edukacji podmiotów gospodarczych służyć ma zainicjowana dziś kampania edukacyjno-informacyjna UOKiK. Jej pierwszym elementem jest debata Fuzje pod kontrolą. Poza prezes UOKiK Małgorzatą Krasnodębską-Tomkiel w spotkaniu uczestniczyli również przedsiębiorcy, sędziowie oraz przedstawiciele kancelarii prawnych. Dyskutowano o znaczeniu decyzji Urzędu w procesie koncentracji, omówiono sytuacje, w których koncentracja rozpatrywana jest przez Komisję Europejską oraz rolę analiz rynku. Przedstawiciele biznesu opowiedzieli również o współpracy z UOKiK w trakcie postępowań z zakresu kontroli koncentracji.
- Postępowanie zostało sprawnie przeprowadzone. Choć było uciążliwe przebiegało w dobrej atmosferze. Obie strony starały się znaleźć kompromis () Dobrze wspominam współpracę z UOKiK, chociaż mieliśmy inne zdanie na temat wyznaczenia rynku - mówił Piotr Zygo, prezes Zarządu Multikino, odnosząc się do warunkowej zgody na przejęcie spółki Silver Screen w 2008 roku.
Kolejnym etapem kampanii promującej tematykę kontroli koncentracji będzie cykl dziesięciu audycji radiowych i telewizyjnych. Można będzie ich wysłuchać w środy o 8.40 na antenie Programu I Polskiego Radia oraz obejrzeć we wtorki o 19.10 w programie Twoje Prawo na antenie TV Biznes.
Jednocześnie na stronie internetowej Urzędu została uruchomiona specjalne zakładki: dotyczące badań rynku i kontroli koncentracji, w których można znaleźć m.in. odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące formalnych i merytorycznych zagadnień związanych z kontrolą koncentracji oraz zapisy ww. programów.
Przedsiębiorcy zainteresowani problematyką fuzji i przejęć będą mogli uzyskać informacje również poprzez bezpośredni kontakt z UOKiK - pod numerem telefonu 22 55 60 122 lub adresem email: koncentracje@uokik.gov.pl
UWAGA: Komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ aja/