Trwa ładowanie...
d3iv7dx
21-10-2014 13:26

UOKiK i Rzecznik Ubezpieczonych idą do MF i MS z problemem polisolokat

Warszawa, 21.10.2014 (ISBnews) - Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wraz z Rzecznikiem Ubezpieczonych w najbliższych dniach przedstawią Ministerstwu Finansów oraz Ministerstwu Sprawiedliwości propozycje dotyczące rozwiązanie problemu lokat z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym tzw. polisolokat, poinformował prezes UOKiK Adam Jasser.

d3iv7dx
d3iv7dx

"Na razie nie chcemy jeszcze publicznie mówić o konkretnych propozycjach, ale pewne rozwiązania mamy i będziemy je dyskutować. Najpierw chciałbym to przedstawić w Ministerstwie Finansów i Ministerstwie Sprawiedliwości. W najbliższych dniach będziemy te propozycje przedstawiali i będzie moment, kiedy poinformujemy o wynikach. Chcielibyśmy dojść do konstruktywnych rozwiązań jeszcze w tym roku"- powiedział Jasser dziennikarzom.

"Wydaje mi się, że znowu doszliśmy do takiego momentu, że samoregulacja nie wystarczy i trzeba ten rynek na nowo ułożyć i potrzebny jest regulator, który go ustawi. Wiem, że KNF też uważa, iż ten rynek dojrzał do uporządkowanie i na tyle, na ile możemy działamy wspólnie. Ja mam na to spojrzenie z punktu widzenia klienta i konkurencji. Jeżeli ktoś krzywdzi swoich klientów, to nieuczciwie konkuruje na rynku" - podkreślił Jasser.

Prezes poinformował, że wartość lokat z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym tzw. poliso lokat na polskim rynku przekracza obecnie 50 mld zł. Produkty te są sprzedawane od ok. 6 lat na polskim rynku, jednak klienci zaczęli skarżyć się na nie dopiero 3-4 lata temu, kiedy część z nich np. chciała zlikwidować lokatę. Wówczas najczęściej dowiadywali się, że opłaty za zerwanie umowy są bardzo wysokie, lub, że nie ma takiej możliwości.

"Te produkty - biorąc pod uwagę to, w jaki sposób były sprzedawane - to nie obawiam się użyć określenia, że to były produkty oszukańcze. Konsumenci orientowali się, że coś jest nie tak po kilku latach, a w międzyczasie ta kula śniegowa rosła i doszliśmy do kwoty 50 mld zł polisolokat w systemie" - powiedział Jasser.

d3iv7dx

Dodał, że z punktu widzenia prawnego nie istnieje taki produkt jak polisolakata, a w samym nieformalnym terminie zawarte było wprowadzenie w błąd - bo to ani nie jest polisa, ani lokata, jednak oba te słowa wzmacniają poczucie bezpieczeństwa klienta. Te produkty miały kojarzą się z czymś bezpiecznym, a de facto jest to produkt inwestycyjny wysokiego ryzyka.

"W tych sugestiach, skierowanych do rządu wskazujemy, aby zacząć od tego, by sprzedawcy wypełniali sumiennie obowiązki informacyjne wobec klientów. Kartę produktu i opisane ryzyka klient powinien poznać przed podpisaniem umowy. Ale ja uważam, że to wciąż jest mało. Sprzedawca powinien dokładnie poznać standing finansowy nie tylko klienta, ale i jego rodziny, jego miesięczne zobowiązania, możliwości wpłaty co miesiąc określonej kwoty" - uważa Jasser.

W 2012 roku do UOKiK wpłynęło ponad 600 skarg związanych z polisolokatami, w 2013 było ich ponad 1 tys., a tendencja wzrostowa utrzymuje się również w bieżącym roku.

Jak poinformowała Rzecznik Ubezpieczonych Aleksandra Wiktorow, liczba skarg klientów banków i TU na polisolokaty z roku na rok również rośnie.

d3iv7dx

"Pierwsze skargi pojawiły się w 2010 roku. W następnym roku powołaliśmy zespół, który badał, na czym polegają te problemy. W raporcie z połowy 2012 r. były szczegółowo opisane lokaty z UFK. Po opublikowaniu raportu zaczęła lawinowo rosnąć liczba skarg, bo ludzie zaczęli czytać swoje umowy. I tak liczba skarg w 2012 roku wyniosła 515, w kolejnym roku wzrosła do 1216, a w tym roku do Rzecznika wpłynęło już 1110 skarg" - powiedziała Wiktorow podczas konferencji.

Dodała, że z analizy zakresu skarg wynika, że były one najczęściej "wpychane" osobom w podeszłym wieku, bywało, że sprzedaż następowała przez telefon.

UOKiK poinformował dziś, że wydał 4 decyzje administracyjne i prowadzi kolejne 24 postępowania w sprawie tzw. polisolokat. Urząd nałożył kary finansowe o łącznej wysokości ponad 50 mln zł na 4 instytucje finansowe za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów poprzez nierzetelne informowanie o tych produktach finansowych oraz o prawach i obowiązkach stron umowy.

(ISBnews)

d3iv7dx
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3iv7dx