UOKiK: kary za zmowy w branżach spożywczej i muzycznej
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wykrył niedozwolone porozumienia w branżach: spożywczej oraz muzycznej. Na uczestników zmów nałożone zostały kary finansowe - poinformował UOKiK.
11.01.2012 | aktual.: 11.01.2012 15:09
Urząd podał, że ustalił, iż producent wędlin i wyrobów mięsnych JBB wraz ze swoimi dystrybutorami - firmami Bruno Tassi, Jakomex oraz Makton - ustalał ceny odsprzedaży swoich produktów. Zmowa miała trwać od stycznia 2007 r. do lutego 2009 r. Z ustaleń UOKiK wynika, że przedstawiciele spółek podpisali notatkę, w której dystrybutorzy zobowiązali się do stosowania cen sztywnych hurtowej odsprzedaży wyrobów mięsnych JBB. Inicjatorem porozumienia był producent wędlin.
Uczestników porozumienia ukarano w sumie kwotą ponad 4,8 mln zł. Kara nałożona na JBB to ponad 2,7 mln, na Bruno-Tassi - prawie 1,8 mln, na Jakomex - ponad 300 tys. zł. Firma Makton nie została ukarana, bo skorzystała z programu łagodzenia kar. Urząd podkreśla, że w trakcie postępowania przekazała m.in. wiadomości elektroniczne świadczące o zmowie, zestawienie stosowanych cen sprzedaży i zakupu oraz marż na produkty JBB, a także przedstawiła informacje dotyczące charakteru i mechanizmu działania porozumienia.
UOKiK poinformował, że niedozwoloną praktykę, polegającą na ustalaniu cen ze swoimi partnerami handlowymi, stosowała również spółka Roland Polska - dystrybutor sprzętu muzycznego japońskiego producenta Roland Corporation pod markami: Roland, Boss, Rodgers i Cakewalk. Urząd stwierdził, że Roland Polska co najmniej od maja 2008 r. ustalał z dystrybutorami minimalne ceny odsprzedaży swoich produktów w internecie i aktywnie kontrolował stosowanie przez dystrybutorów ustalonych cen.
Kara dla Roland Polska za stosowanie tych praktyk ograniczających konkurencje to prawie 220 tys. zł. Ponadto Prezes UOKiK nakazała zaprzestanie niedozwolonych działań.
Kolejna zmowa wykryta przez Urząd dotyczy spółki Rational - generalnego przedstawiciela na rynek polski producenta pieców konwekcyjno-parowych marki Rational. Używane są one do przygotowania posiłków w zbiorowym żywieniu. Jak ustalił UOKiK, od listopada 2009 r. do października 2011 r. spółka zobowiązywała swoich dystrybutorów do dalszej odsprzedaży produktów po cenach minimalnych. Ponadto Rational reagował w przypadku stosowania cen innych niż ustalone. Za niedozwolone działania spółka otrzymała karę w wysokości 276 599 zł.
Decyzje UOKiK nie są prawomocne. Przedsiębiorcy mogą się od nich odwołać do sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.