Trwa ładowanie...

UOKiK: kurtki i płaszcze poszły do laboratorium. Producenci odzieży kłamią

W 2021 roku Inspektorzy handlowi ocenili oznakowanie oraz jakość 694 partii okryć dla dorosłych. Zakwestionowali ponad 24 proc. spośród sprawdzonych produktów. W badaniach laboratoryjnych ujawniono rozbieżności pomiędzy składem rzeczywistym a deklaracją producenta. W co drugim przypadku skład podany na metce był nieprawdziwy.

Share
Faktyczny skład surowcowy ustalony w laboratorium był niezgodny ze składem zadeklarowanym przez producenta, podanym w oznakowaniu wyrobów - wykazała kontrola UOKiK Faktyczny skład surowcowy ustalony w laboratorium był niezgodny ze składem zadeklarowanym przez producenta, podanym w oznakowaniu wyrobów - wykazała kontrola UOKiK Źródło: East News, fot: Marta Darowska/REPORTER
d5zl5sr

Do specjalistycznego laboratorium UOKiK w Łodzi trafiło 58 próbek różnego rodzaju kurtek i płaszczy. Niestety aż 30 z nich, a więc prawie 52 proc. ocenianych partii, uzyskało negatywne wyniki – faktyczny skład surowcowy ustalony w laboratorium był niezgodny ze składem zadeklarowanym przez producenta, podanym w oznakowaniu wyrobów.

Inspektorzy podają przykład kurtki (import z Chin), która według deklaracji producenta miała zawierać 98 proc. bawełny i 2 proc. elastyny. Co wykazały testy? Bawełna 73 proc., poliester 26 proc., elastyna 1 proc. To samo w przypadku płaszcza, który miał mieć aż 50 proc. wełny. W rzeczywostości zamiast niej zrobiony był w 55 proc. z poliestru.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo.

Pokazy garnków i pościeli. UOKiK idzie na wojnę z naciągaczami

Do oceny wytypowano 694 damskie i męskie okrycia wierzchnie (głównie kurtki i płaszcze), zarówno te użytkowane przez większą część roku, jak i zimowe. W toku kontroli sprawdzono przede wszystkim, czy wyroby są prawidłowo oznakowane oraz czy ich jakość jest zgodna z deklaracjami producentów.

d5zl5sr

Rozbieżne informacje o składzie i konserwacji

W wyniku podjętych działań inspektorzy Inspekcji Handlowej zakwestionowali ogółem 168 partii okryć, co stanowi ponad 24 proc. poddanych ocenie.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami wszystkie wyroby tekstylne muszą być oznaczone na wszywce, etykiecie lub opakowaniu składem surowcowym oraz danymi identyfikującymi producenta, pierwszego dystrybutora lub importera. Skład surowcowy winien być wyrażony w procentach i zawierać wszystkie włókna uszeregowane w porządku malejącym.

Oznakowanie kwestionowano z uwagi na: zastosowanie w składzie surowcowym nazw włókien niezgodnych z przepisami, na przykład: "cotton" zamiast "bawełna", "wool" zamiast "wełna", "spandex" zamiast "elastan", "PA" zamiast "poliamid"; brak informacji o składzie surowcowym wyrobu; inne niezgodności, na przykład: umieszczenie w oznakowaniu dwóch rozbieżnych informacji o składzie surowcowym, np. na etykiecie podano "100 proc. poliester", na drugiej stronie etykiety "kurtka wełniana"; podanie dwóch rozbieżnych informacji na temat sposobu konserwacji wyrobu, np. na wszywce umieszczono znak graficzny informujący o możliwości prania ręcznego w temperaturze max. 30 st. C., natomiast w słownym opisie sposobu konserwacji podano "czyścić chemicznie w zakładach pralniczych.

Kontrolowani przedsiębiorcy w większości podejmowali dobrowolne działania naprawcze w celu usunięcia nieprawidłowości. W czasie kontroli inspektorzy nałożyli 17 mandatów karnych na łączną kwotę 3 350 zł. Wydano 21 decyzji obciążających kontrolowanych przedsiębiorców kosztami badań laboratoryjnych zakwestionowanych produktów na kwotę 13 722 zł.

d5zl5sr

W dziewięciu przypadkach sprawy są w toku lub wszczęto postępowanie administracyjne. Do producentów i dostawców skierowano wystąpienia pokontrolne z wnioskami o wyeliminowanie uchybień.

Nie ma odpowiedzi na reklamację? To znaczy, że została uznana

Co radzi UOKiK? Jeśli w trakcie użytkowania kurtki czy płaszcza, przed upływem 2 lat od zakupu, ujawnią się wady, o których nie byłeś poinformowany, masz prawo do zgłoszenia reklamacji u sprzedawcy.

Sprzedawca powinien reklamację przyjąć i rozpatrzeć w ciągu 30 dni. Jeśli przedsiębiorca nie udzieli odpowiedzi na reklamację w tym terminie, uważa się, że ją uznał. Jeśli nie zgadzasz się z rozstrzygnięciem złożonej reklamacji - możesz sprawę zgłosić do Inspekcji Handlowej.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d5zl5sr
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d5zl5sr
d5zl5sr