UOKiK: ponad 21 mln zł kary dla PTC za SMS‑ową loterię

Ponad 21 mln zł kary nałożyła Prezes UOKiK na Polską Telefonię Cyfrową (dziś T-Mobile) za nierzetelnie informowanie o zasadach sms-owej loterii "Czy stałeś się dzisiaj Milionerem" - podał w poniedziałek Urząd.

UOKiK: ponad 21 mln zł kary dla PTC za SMS-ową loterię
Źródło zdjęć: © AFP | John MacDougall

02.01.2012 | aktual.: 02.01.2012 13:13

Ponad 21 mln zł kary nałożyła Prezes UOKiK na Polską Telefonię Cyfrową (dziś T-Mobile) za nierzetelnie informowanie o zasadach SMS-owej loterii "Czy stałeś się dzisiaj Milionerem" - podał Urząd.

UOKiK w listopadzie 2010 r. rozpoczął badanie zorganizowanej w sieciach Polskiej Telefonii Cyfrowej loterii "Czy stałeś się dzisiaj Milionerem" po otrzymaniu kilkuset skarg konsumentów. Konkurs trwał od 25 października 2010 r. do 2 lutego 2011 r. i przewidywał możliwość wygrania miliona zł. Warunkiem udziału było korzystanie z usług telekomunikacyjnych PTC lub zakup np. tapety na ekran, dzwonka czy gry.

Prezes UOKiK uznała, że PTC wprowadziła konsumentów w błąd nierzetelnie informując o jego zasadach i za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów nałożyła na PTC karę w wysokości 21 mln 262 tys. 842 zł oraz obowiązek publikacji decyzji na stronie internetowej www.t-mobile.pl przez sześć miesięcy. Spółka zaprzestała stosowania zakwestionowanej praktyki. Ukarany ma prawo odwołać się do sądu. Jak poinformowało PAP biuro prasowe T-Mobile - firma odwoła się od decyzji Prezes UOKiK.

Aby uczestniczyć w loterii, wystarczyło odesłać SMS na podany numer lub odpowiedzieć na komunikat głosowy przez wybranie tonowe klawisza "1". Od tego momentu uczestnik otrzymywał od PTC jedną wiadomość SMS dziennie, za którą musiał zapłacić 4,88 zł brutto.

Autorzy skarg przeważnie podnosili, że nie zdawali sobie sprawy, w jaki sposób wzięli udział w konkursie, a o udziale w loterii i związanych z tym kosztach dowiadywali się po dostarczeniu rachunku telefonicznego.

Jak poinformował UOKiK, ze skarg, które do niego napłynęły wynikało, że wielu abonentów było przekonanych o tym, że biorą udział w loterii jednorazowo. Urząd ustalił, że informacje przekazywane abonentom sugerowały, że zgłoszenie uczestnictwa w loterii dotyczy tylko jednego dnia. Jednak odesłanie wiadomości wiązało się z uczestnictwem w konkursie do dnia jego zakończenia lub przesłania rezygnacji, a także z otrzymywaniem płatnego smsa każdego dnia uczestnictwa w konkursie.

Kolejną praktyką, którą zakwestionowała Prezes UOKiK było wprowadzanie w błąd, co do kosztów udziału w loterii. W treści SMS-a zachęcającego do gry pojawiała się informacja o tym, że wysłanie wiadomości jest bezpłatne, a na końcu napis 4,88 zł/dzień. Zdaniem Urzędu, w ten sposób przekaz stał się nieczytelny i niezrozumiały i miał na celu wywołanie wrażenia, że abonent nic nie płaci, biorąc udział w loterii. Tymczasem uczestnictwo w konkursie wiązało się z otrzymywaniem SMS-a, który kosztował 4,88 zł brutto.

Źródło artykułu:PAP
erakarauokik
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)