UOKiK: postępowanie ws. firmy Zdrowita z Opalenicy (komunikat)
...
11.04. Warszawa - UOKiK informuje:
Sugerowanie leczniczych właściwości produktów, organicznie możliwości zwrotu towaru i zastrzeganie możliwości pobrania odstępnego - o tym, że te praktyki są niedozwolone przekonała się firma Zdrowita z Opalenicy. Przedsiębiorca zobowiązał się do zmiany kwestionowanych przez Prezes UOKiK działań.
Postępowanie w sprawie Zdrowita z Opalenicy (woj. wielkopolskie) zostało wszczęte przez Prezes UOKiK w listopadzie 2011 roku po skardze od powiatowego rzecznika konsumentów w Oleśnicy. Wątpliwości UOKiK wzbudziły informacje przekazywane konsumentom przez przedsiębiorcę.
Zdrowita sprzedaje zestawy do masażu, materace, pościel z owczej wełny i akcesoria kuchenne poza lokalem przedsiębiorcy, czyli na specjalnych pokazach w sanatoriach i uzdrowiskach. Ofertę reklamuje jako absolutną nowość w rehabilitacji kręgosłupa, wymieniając schorzenia, które produkty łagodzą lub likwidują. Ponadto ulotki reklamujące materace informują o opatentowanej metodzie produkcji i badaniach naukowych potwierdzających ich zalety. Urząd ustalił, że w rzeczywistości oferowane wyroby nie są produktami leczniczymi, ich metoda produkcji nie została opatentowana, a właściciel spółki nie posiada udokumentowanych badań naukowych towarów. Informacja o szczególnych właściwościach wyrobów buduje przeświadczenie, że są one wyższej jakości niż inne sprzedawane przez konkurentów. W związku z tym konsumenci zostali nierzetelnie poinformowani o sprzedawanych produktach. Mogli podjąć błędną decyzję i zdecydować się na zakup.
Urząd miał również zastrzeżenia do postanowień w umowach zawieranych z konsumentami. Zgodnie z jednym z nich, konsument, który chciał zrezygnować z zakupu i oddać towar mógł to zrobić wyłącznie osobiście we wskazanych godzinach. Ponadto przedsiębiorca zastrzegał, że konsument odstępujący od umowy w ustawowym terminie musiał zapłacić odstępne w wysokości 20 proc. ceny towaru. Kupując produkt od akwizytora na pokazach czy prezentacjach, konsument może zrezygnować z zakupu w ciągu 10 dni od daty zawarcia umowy - wystarczy, że odeśle towar do przedsiębiorcy wraz z informacją o swojej decyzji. Za rezygnację przedsiębiorca nie może pobierać od konsumenta żadnych opłat.
Zdrowita zobowiązała się do zmiany kwestionowanych praktyk. W związku z tym, Prezes Urzędu odstąpiła od nałożenia kary finansowej. Może się ona pojawić wtedy, gdy przedsiębiorca nie wykona obowiązku nałożonego decyzją Prezes Urzędu.
Bezpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw konsumenci uzyskają u powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów w urzędach miejskich lub starostwach powiatowych albo pod numerem telefonu 800 007 707 czynnym od poniedziałku do piątku w godzinach od 9.00 do 17.00. Pomoc można uzyskać także w oddziałach Federacji Konsumentów.
Przypominamy o konkursie dla dziennikarzy "Libertas et Auxilium". Autorzy artykułów i audycji na temat ochrony konkurencji lub konsumentów (niekoniecznie związanych z UOKiK) mogą wygrać 10 tys. zł. Na zgłoszenia czekamy do 30 kwietnia. Nie zmarnuj tej szansy! Regulamin konkursu dostępny jest na stronie internetowej.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ akuc/