UOKiK przedłużył postępowanie ws przejęcia PR przez ARP, niezbędne badania rynku
Warszawa, 19.08.2015 (ISBnews) - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) przedłużył o cztery miesiące termin zakończenia postępowania w sprawie koncentracji polegającej na przejęciu przez Agencję Rozwoju Przemysłu (ARP) kontroli nad Przewozami Regionalnymi, podał Urząd. Przedłużenie umotywowano koniecznością przeprowadzenia badania rynku, w szczególności pod kątem wpływu koncentracji na krajowy rynek budowy i modernizacji taboru kolejowego.
"W sprawie ARP i Przewozów Regionalnych, po analizie zebranego w sprawie materiału dowodowego, UOKiK uznał, że zachodzi konieczność przeprowadzenia badania rynku. W szczególności Urzędowi zależy na pozyskaniu danych dotyczących krajowego rynku produkcji i napraw taboru kolejowego, napraw elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) i wagonów osobowych. Planowana koncentracja może wywrzeć wpływ na krajowy rynek budowy, napraw, modernizacji i utrzymania i zakupu taboru kolejowego, szczególnie EZT i wagonów osobowych" - czytamy w komunikacie.
Badanie rynku i uzyskanie opinii konkurentów uczestników koncentracji pozwolą na przesądzenie tej kwestii. Zweryfikowania wymagają również niektóre dane przedstawione przez zgłaszającego, podano również.
Znowelizowana ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów przewiduje, że w sprawach szczególnie skomplikowanych, wymagających przeprowadzenia badania rynku, albo w których istnieje uzasadnione prawdopodobieństwo istotnego ograniczenia konkurencji na rynku w wyniku dokonania koncentracji, przewidziano możliwość wydłużenia postępowania o cztery miesiące. Wydanie postanowienia o przedłużeniu terminu zakończenia postępowania nie przesądza w żaden sposób o rodzaju decyzji, jaka w przyszłości zostanie wydana w tej sprawie, wyjaśnia Urząd.
Zgłoszenie ARP w sprawie zamiaru przejęcia kontroli nad Przewozami Regionalnymi wpłynęło do UOKiK na początku lipca 2015 r.
Pod koniec czerwca br. minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak poinformowała, że proces restrukturyzacji Przewozów Regionalnych, zainicjowany przez MIR, uzyskał poparcie właścicieli reprezentujących ponad 2/3 udziałów. W ten sposób niezbędna większość marszałków opowiedziała się za realizacją programu, który w ciągu pięciu lat ma doprowadzić spółkę do trwałej rentowności.
Marszałkowie podpisali wówczas także nową umowę właścicielską, na mocy której ARP zostaje w spółce inwestorem strategicznym, obejmując 51% udziałów. Tym samym ARP wniesie do Przewozów Regionalnych - jak informowano w czerwcu - środki finansowe ze strony Skarbu Państwa w wysokości około 770 mln zł, które zostaną przeznaczone zarówno na pozbycie się historycznych długów, jak i na działania restrukturyzacyjne w poszczególnych województwach.
Według ówczesnych planów, w ciągu najbliższych tygodni opracowany zostanie pełny plan restrukturyzacji Przewozów Regionalnych, ze szczegółowymi działaniami zaplanowanymi na najbliższe pięć lat. W sierpniu 2015 r. plan ma być przedstawiony Komisji Europejskiej, która zgodnie z przepisami musi formalnie wyrazić zgodę na dokapitalizowanie spółki z budżetu państwa.
W 2014 r. Przewozy Regionalne przewiozły ponad 79 mln pasażerów, o 6,5% mniej niż rok wcześniej.
ARP to spółka Skarbu Państwa, której strategia opiera się na trzech równorzędnych filarach: innowacjach, restrukturyzacji i inwestycjach. ARP wspiera rozwój przedsiębiorstw udzielając im pożyczek na zasadach komercyjnych. Portfel spółek ARP obejmuje m.in. przedsiębiorstwa produkcyjne działające w sektorach: budowlanym, energetycznym, elektromaszynowym, a także w obszarze wzornictwa przemysłowego czy innowacji. ARP zarządza dwiema specjalnymi strefami ekonomicznymi: SSE Euro-Park Mielec oraz TSSE Euro-Park Wisłosan.
(ISBnews)