UOKiK ws. kary dla Internetq Poland (komunikat)

...

08.11.2013 | aktual.: 08.11.2013 13:38

08.11. Warszawa - UOKiK informuje:

Internetq Poland, organizator konkursu Pusty SMS, wprowadzał konsumentów w błąd. Decyzję prezes UOKiK potwierdził Sąd Apelacyjny. Wiadomości SMS wysyłane do konsumentów sugerowały, że otrzymają oni nagrodę, gdy odeślą pusty SMS. Gwarantowało to jednak jedynie rejestrację w konkursie i ewentualny udział w losowaniu.

Wyrok Sądu Apelacyjnego dotyczy decyzji UOKiK z 2010 roku. Urząd stwierdził wówczas, że Internetq Poland, organizator konkursu Pusty SMS, wprowadzał konsumentów w błąd stosując zakazaną agresywną praktykę rynkową. Nałożona kara wyniosła 499 650 zł. Spółka odwołała się od decyzji - najpierw rozstrzygnięcie UOKiK potwierdził Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (23 stycznia 2013 roku), następnie - Sąd Apelacyjny (7 listopada 2013 roku).

Zastrzeżenia Urzędu wzbudziła treść komunikatów, które otrzymywali konsumenci. Jednoznacznie bowiem sugerowały one, że otrzymają nagrodę, jeśli tylko odeślą pusty SMS. Np.: Jestem prezesem loterii! Informuję, że koperta z potwierdzeniem przekazu 10 tys. zł zapieczętowana! Wyślij tylko 1 pusty SMS! Będziesz się cieszyć!

Tymczasem wysłanie takiej wiadomości gwarantowało jedynie rejestrację w konkursie i ewentualnie udział w losowaniu, a nie - przyznanie nagrody. Spółka zachęcała do nadania pustego SMS-a wysyłając po kilka, kilkanaście, a nawet kilkaset wiadomości do konkretnego konsumenta - przykładowo jeden z uczestników dostał ich 168 w ciągu dwóch miesięcy.

Zdaniem sądu, treści SMS-ów naruszały zbiorowe interesy konsumentów, ponieważ sugerowały pewność wygranej. Wywoływanie wrażenia, że konsument już uzyskał nagrodę, uzyska ją bezwarunkowo lub po wykonaniu określonej czynności, np. po wysłaniu SMS-a lub wykonaniu telefonu, gdy w rzeczywistości odbywa się to na innych zasadach stanowi niezgodną z prawem nieuczciwą agresywną praktykę rynkową. Sąd stwierdził także, że nałożona kara jest adekwatna do zarzucanej praktyki.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ aja/

Źródło artykułu:PAP
konkursykonsumenciuokik
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)