UOKiK wszczął postępowania przeciw czterem operatorom telekomunikacyjnym
UOKiK wszczął postępowania przeciwko czterem operatorom telekomunikacyjnym: Orange Polska, P4, Polkomtel oraz T-Mobile Polska. Wątpliwości prezesa Urzędu wzbudziło to, że operatorzy po upływie ważności konta nie zwracają konsumentom niewykorzystanych środków finansowych.
Jak poinformował urząd w poniedziałkowym komunikacie, chodzi o sytuację, w której np. konsument doładuje konto na kwotę 25 zł i może wykonywać połączenia przez 25 dni. Jeśli nie wykupi ponownego doładowania, niewykorzystane środki przepadają następnego dnia po upływie okresu, w którym mógł wykonywać połączenia.
W ocenie urzędu może to utrudniać konsumentom skorzystanie z prawa do zmiany dostawcy usług. Tym bardziej, że - jak podkreśla UOKiK - dla rynku usług przedpłaconych (pre-paid) charakterystyczne są dynamiczne zmiany, polegające na wprowadzaniu przez operatorów coraz to nowych promocji dla konsumentów, którzy nie są związani terminową umową abonamentową.
"Pieniądze z niewykorzystanych doładowań nie wracają z powrotem do portfela abonenta. W efekcie taka praktyka może np. utrudniać konsumentom zmianę dostawcy usług telekomunikacyjnych. Z obawy przed utratą niewykorzystanych środków, abonent może nie zdecydować się na skorzystanie z lepszej oferty konkurenta" - wyjaśnił, cytowany w komunikacie, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Marek Niechciał.
Postępowanie przeciwko przedsiębiorcy może zakończyć się wydaniem decyzji zakazującej stosowania praktyki naruszającej prawa słabszych uczestników rynku oraz nałożeniem kary pieniężnej w wysokości do 10 proc. obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok nałożenia kary. W wydawanych decyzjach Prezes UOKiK może również określić środki usunięcia trwających skutków bezprawnej praktyki przedsiębiorcy.(PAP)
(Planujemy kontynuację tematu)